Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Joustava esi- ja alkuopetus ammattilaispuheen diskursiivisissa kehyksissä

Kivimäki, Mirka (2015)

 
Avaa tiedosto
GRADU-1445407937.pdf (1.406Mt)
Lataukset: 



Kivimäki, Mirka
2015

Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-10-08
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201510212360
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa kysyttiin, millaisia merkityksiä joustavassa esi- ja alkuopetuksessa työskentelevät ammattikasvattajat puheessaan tuottivat joustavalle esi- ja alkuopetukselle ja lapselle toiminnan osana, ja millaisin sosiaalisen kielenkäytön tavoin nämä merkitykset syntyivät. Tutkimus liittyi Tampereen kaupungin esi- ja alkuopetuksen kehittämisprojektiin, jonka tavoitteena oli joustavan esi- ja alkuopetuksen toimintamallin kehittäminen, lapsen koulupolun sujuvoittaminen ja yhteistyön lisääminen esi- ja alkuopetuksen ammattilaisten välillä. Tieteenfilosofiselta taustaltaan tutkimus perustui sosiaaliseen konstruktionismiin, jonka mukaan todellisuutta tuotetaan ihmisten välisessä sosiaalisessa kanssakäymisessä kielen avulla.

Aineistona tutkimuksessa olivat yhden joustavaa esi- ja alkuopetusta toteuttavan päiväkoti-koulu -yhteistyöparin suunnittelupäivän keskustelut, jossa sekä koulua että päiväkotia edustavat ammattilaiset suunnittelivat yhdessä tulevan kevään joustavan esi- ja alkuopetuksen toimintaa. Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin diskurssintutkimus, johon syntyi analyysin aikana kehysanalyyttinen näkökulma. Aineistoa analysoitiin diskursiivisesti ja aineistolähtöisesti kehyksen, diskurssin, puheen ja puhetavan käsitteitä käyttäen.

Tutkimuksessa havaittiin, että ammattikasvattajaryhmän keskusteluissa rakentui sosiaalinen ja kielellinen merkityksellistämisen tapojen kulttuuri, joka nimettiin merkityksellistämiskulttuuriksi. Tässä kulttuurissa kasvattajat suuntautuivat joustavaan esi- ja alkuopetukseen neljän eri diskursiivisen ke-hyksen kautta; sisällöllisesti, pedagogisesti ja käytännöllisesti sekä yhteisymmärrystä rakentaen. Näissä kehyksissä joustavalle esi- ja alkuopetukselle ja lapselle tuotettiin vaihtelevia merkityksiä. Kehysten välille hahmottui tiettyjä suhteita. Lisäksi joustava esi- ja alkuopetus tuotettiin puheessa pääosin koulun lähtökohdista tapahtuvana toimintana.

Tutkimuksen avulla saatiin kuvaa päiväkodin ja koulun rajapinnalla rakentuvista, joustavaan esi- ja alkuopetukseen ja lapseen liittyvistä kulttuurisista ajattelutavoista ja tuotiin näin lisää tietoa alkuvaiheessa olevaan kehittämisprojektiin Tampereella. Tutkimus osallistuu esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta käytävään tieteelliseen keskusteluun sekä antaa aineksia pohtia, mitä joustava esi- ja alkuopetus kahden instituution välisenä kehittyvänä toimintakäytäntönä on ja mitä se voisi olla tulevaisuudessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37060]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste