IDENTITEETISTÄ INFORMAATIOLUKUTAITOON: tavoitteena itsenäinen ja yhteisöllinen oppija
Teoksen toimittaja(t)
Ropo, Eero
Sormunen, Eero
Heinström, Jannica
Tampere University Press
2015
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9920-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9920-3
Tiivistelmä
Tavoitteena itsenäinen oppija –
identiteetin ja informaatiolukutaitojen vahvistaminen koulutuksessa
Peruskoulutuksen uusi, vuonna 2014 vahvistettu opetussuunnitelma korostaa oppimistavoitteena laaja-alaista osaamista – oppijan metavalmiuksia. Kehitys itsenäisenä oppijana luo tiedollista taidollista ja asenteellista perustaa elämän hallintaan yhteiskunnassa, jossa muutokset ovat nopeita ja vaikeasti ennakoitavia.
Tämä kirja tarkastelee itsenäisen oppijuuden kahta keskeistä peruspilaria: identiteettiä ja informaatiolukutaitoa (monilukutaitoa). Nämä ovat näyttävästi esillä uuden opetussuunnitelman oppimistavoitteina.
Tämä kirja esittelee laajaan tutkimukseen perustuvan näkökulman identiteetin ja informaatiolukutaidon kehittymisen kysymyksiin:
• mistä identiteetissä ja informaatiolukutaidossa on kyse?
• miksi niiden rooli on niin keskeinen itsenäisen oppijan kehityksessä?
• miten itsenäisen oppijan kehitystä voidaan käytännön opetuksessa tukea?
Kirja on kirjoitettu opettajille, jotka ovat kiinnostuneita itsenäisen oppijan kehittymistä tukevista pedagogisista käytännöistä. Se on suunnattu myös pedagogisille informaatikoille, jotka kehittävät informaatiolukutaidon opetusta yhdessä opettajien kanssa. Kirja sopii myös oppikirjaksi kasvatustieteen ja informaatiotutkimuksen koulutusyksiköille.
identiteetin ja informaatiolukutaitojen vahvistaminen koulutuksessa
Peruskoulutuksen uusi, vuonna 2014 vahvistettu opetussuunnitelma korostaa oppimistavoitteena laaja-alaista osaamista – oppijan metavalmiuksia. Kehitys itsenäisenä oppijana luo tiedollista taidollista ja asenteellista perustaa elämän hallintaan yhteiskunnassa, jossa muutokset ovat nopeita ja vaikeasti ennakoitavia.
Tämä kirja tarkastelee itsenäisen oppijuuden kahta keskeistä peruspilaria: identiteettiä ja informaatiolukutaitoa (monilukutaitoa). Nämä ovat näyttävästi esillä uuden opetussuunnitelman oppimistavoitteina.
Tämä kirja esittelee laajaan tutkimukseen perustuvan näkökulman identiteetin ja informaatiolukutaidon kehittymisen kysymyksiin:
• mistä identiteetissä ja informaatiolukutaidossa on kyse?
• miksi niiden rooli on niin keskeinen itsenäisen oppijan kehityksessä?
• miten itsenäisen oppijan kehitystä voidaan käytännön opetuksessa tukea?
Kirja on kirjoitettu opettajille, jotka ovat kiinnostuneita itsenäisen oppijan kehittymistä tukevista pedagogisista käytännöistä. Se on suunnattu myös pedagogisille informaatikoille, jotka kehittävät informaatiolukutaidon opetusta yhdessä opettajien kanssa. Kirja sopii myös oppikirjaksi kasvatustieteen ja informaatiotutkimuksen koulutusyksiköille.
Kokoelmat
- TUP OA Books [260]