Provision of and Participation in Primary Education in the Pastoralist Regions of Afar and Somali of Ethiopia
Woldesenbet, Petros Woldegiorgis (2015)
Woldesenbet, Petros Woldegiorgis
Tampere University Press
2015
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2015-10-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9942-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9942-5
Tiivistelmä
Peruskoulutuksen tarjonta ja siihen osallistuminen
Afarin ja Somalin paimentolaisalueilla Etiopiassa
Laadukkaan ja tasa-arvoisen peruskoulutuksen tarjonta on ratkaisevan tärkeää kaikille yhteiskunnille ja varsinkin kehittyvissä maissa eläville vähäosaisille ihmisille. Korkealaatuinen ja tasa-arvoinen koulutus tasoittaa sosioekonomisia ja poliittisia eroja, mikä puolestaan edistää paikallista, alueellista ja kansallista kehitystä ja eheyttä. Siksi tämän tutkimuksen tärkein tavoite oli tutkia peruskoulutuksen järjestämistä ja siihen osallistumista paimentolaisalueilla Afarin ja Somalin osavaltioissa Etiopiassa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä. Tutkimusta varten haastateltiin ministereitä, asiantuntijoita, johtajia, yliopisto-opiskelijoita ja kasvatustoimen johtajia alueelliselta tasolta vyöhykkeitten ja piirien (woreda) tasoille. Fokusryhmäkeskusteluilla kerättiin aineistoa koulujen opettajilta ja vanhempainyhdistysten jäseniltä. Kouluista kerättiin aineistoa myös havainnoimalla, ja lisäksi analysoitiin koulutusta käsitteleviä asiakirjoja. Näillä menetelmillä hankittu aineisto analysoitiin temaattisesti.
Tulokset osoittivat, että sekä peruskoulutuksen tarjonta että siihen osallistuminen oli Afarin paimentolaisalueella vähäisempää kuin Somalin paimentolaisalueella tai Etiopiassa keskimäärin. Vaikka asiat olivat paremmin Somalin paimentolaisalueella, sielläkin on vielä paljon tehtävää Unescon Koulutus kaikille -tavoitteitten (EFA) toteuttamiseksi.
Tutkimus toi esiin myös useita koulujen sisäisiä ja niiden ulkopuolisia tekijöitä, jotka haittaavat peruskoulutuksen järjestämistä ja siihen osallistumista sekä EFA-tavoitteitten saavuttamista molemmilla alueilla yleensä ja Afarissa erityisesti. Tutkimuksessa ehdotetaan tuloksiin perustuen tapoja, joilla koulutussuunnittelijat ja päättäjät voisivat puuttua havaittuihin epäkohtiin. Tutkimus osoitti myös perusteellisempien jatkotutkimusten tarpeen, jotta koulutuksen tarjontaan liittyviä monitahoisia ongelmia voitaisiin ratkaista ja jotta EFA-tavoitteet voitaisiin saavuttaa molemmilla alueilla.
Afarin ja Somalin paimentolaisalueilla Etiopiassa
Laadukkaan ja tasa-arvoisen peruskoulutuksen tarjonta on ratkaisevan tärkeää kaikille yhteiskunnille ja varsinkin kehittyvissä maissa eläville vähäosaisille ihmisille. Korkealaatuinen ja tasa-arvoinen koulutus tasoittaa sosioekonomisia ja poliittisia eroja, mikä puolestaan edistää paikallista, alueellista ja kansallista kehitystä ja eheyttä. Siksi tämän tutkimuksen tärkein tavoite oli tutkia peruskoulutuksen järjestämistä ja siihen osallistumista paimentolaisalueilla Afarin ja Somalin osavaltioissa Etiopiassa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä. Tutkimusta varten haastateltiin ministereitä, asiantuntijoita, johtajia, yliopisto-opiskelijoita ja kasvatustoimen johtajia alueelliselta tasolta vyöhykkeitten ja piirien (woreda) tasoille. Fokusryhmäkeskusteluilla kerättiin aineistoa koulujen opettajilta ja vanhempainyhdistysten jäseniltä. Kouluista kerättiin aineistoa myös havainnoimalla, ja lisäksi analysoitiin koulutusta käsitteleviä asiakirjoja. Näillä menetelmillä hankittu aineisto analysoitiin temaattisesti.
Tulokset osoittivat, että sekä peruskoulutuksen tarjonta että siihen osallistuminen oli Afarin paimentolaisalueella vähäisempää kuin Somalin paimentolaisalueella tai Etiopiassa keskimäärin. Vaikka asiat olivat paremmin Somalin paimentolaisalueella, sielläkin on vielä paljon tehtävää Unescon Koulutus kaikille -tavoitteitten (EFA) toteuttamiseksi.
Tutkimus toi esiin myös useita koulujen sisäisiä ja niiden ulkopuolisia tekijöitä, jotka haittaavat peruskoulutuksen järjestämistä ja siihen osallistumista sekä EFA-tavoitteitten saavuttamista molemmilla alueilla yleensä ja Afarissa erityisesti. Tutkimuksessa ehdotetaan tuloksiin perustuen tapoja, joilla koulutussuunnittelijat ja päättäjät voisivat puuttua havaittuihin epäkohtiin. Tutkimus osoitti myös perusteellisempien jatkotutkimusten tarpeen, jotta koulutuksen tarjontaan liittyviä monitahoisia ongelmia voitaisiin ratkaista ja jotta EFA-tavoitteet voitaisiin saavuttaa molemmilla alueilla.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4769]