"Joskus se edistää oppimista, joskus ei" - Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö Tampereen yliopiston opettajien kokemana
Pitkänen, Suvi (2015)
Pitkänen, Suvi
2015
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-09-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201509242315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201509242315
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön nykytilaa Tampereen yliopistossa. Tutkimuksessa painottui erityisesti verkkovälineet ja niiden integroiminen opetukseen oppimista tukevalla ja edistävällä tavalla. Opettajat ovat opetuksen toteuttajina avainasemassa verkko-opetuksen sovittamisessa lähiopetuksen rinnalle ja tutkimuksessa tarkasteltiin nimenomaan opettajien kokemuksia sekä asenteita tvt-välineiden opetuskäytöstä.
Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Tampereen yliopiston vakinaiselta opetushenkilökunnalta tammikuussa 2015. Aineistoa analysoitiin pääasiassa parametrisilla testeillä (yksi-suuntainen varianssianalyysi, lineaarinen regressioanalyysi sekä klusterianalyysi), mutta muutamissa poikkeustapauksissa päädyttiin luotettavuuden vuoksi käyttämään epäparametrisia testejä (Kruskal-Wallisin H-testi sekä Mann-Whitneyn U-testi). Strukturoitujen kysymysten lisäksi kyselylomakkeessa oli yksi avoin kysymys, jonka vastauksia tarkasteltiin kuvailevasti.
Aineistosta selvisi, että verkkovälineiden hyödyntäminen opetuksessa on vielä monelta osin kehitysasteella ja etenkin sosiaalinen media on melko vieras väline opetustilanteissa. Aineiston perusteella verkko-opetus edellyttää verkkotyöskentelyyn sopivaa opetusaihetta, opettajan omaa kiinnostusta verkkovälineitä kohtaan sekä kokemuksen siitä, että verkkovälineiden käytöstä on pedagogista hyötyä. Nämä kaikki tulivat esille myös opettajien avoimen kysymyksen vastauksissa. Pedagogisen ulottuvuuden edistämiseksi olisi kysyntää koulutuksille ja paremmille tukipalveluille. Opettajat kokevat edelleen tvt-koulutusten olevan teknologiapainotteisia pedagogiikan jäädessä taka-alalle ja tällä hetkellä keskeisin tietolähde onkin opettajakollega.
Tämän tutkimuksen perusteella Tampereen yliopiston opettajat jakautuvat kahtia suhtautumisessaan tvt-välineiden opetuskäyttöä kohtaan. Osa opettajista ei ole ollenkaan kiinnostunut tvt-välineiden sisällyttämisestä opetukseen ja ovat enemmänkin huolissaan koulutuksen teknologisoitumisesta. Toiset taas ovat kyllä kiinnostuneita ja uteliaita, mutta suhtautuvat kuitenkin varauksellisesti uusiin välineisiin ja korostavat opetuksen kehittämistä pedagogiikka edellä.
Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Tampereen yliopiston vakinaiselta opetushenkilökunnalta tammikuussa 2015. Aineistoa analysoitiin pääasiassa parametrisilla testeillä (yksi-suuntainen varianssianalyysi, lineaarinen regressioanalyysi sekä klusterianalyysi), mutta muutamissa poikkeustapauksissa päädyttiin luotettavuuden vuoksi käyttämään epäparametrisia testejä (Kruskal-Wallisin H-testi sekä Mann-Whitneyn U-testi). Strukturoitujen kysymysten lisäksi kyselylomakkeessa oli yksi avoin kysymys, jonka vastauksia tarkasteltiin kuvailevasti.
Aineistosta selvisi, että verkkovälineiden hyödyntäminen opetuksessa on vielä monelta osin kehitysasteella ja etenkin sosiaalinen media on melko vieras väline opetustilanteissa. Aineiston perusteella verkko-opetus edellyttää verkkotyöskentelyyn sopivaa opetusaihetta, opettajan omaa kiinnostusta verkkovälineitä kohtaan sekä kokemuksen siitä, että verkkovälineiden käytöstä on pedagogista hyötyä. Nämä kaikki tulivat esille myös opettajien avoimen kysymyksen vastauksissa. Pedagogisen ulottuvuuden edistämiseksi olisi kysyntää koulutuksille ja paremmille tukipalveluille. Opettajat kokevat edelleen tvt-koulutusten olevan teknologiapainotteisia pedagogiikan jäädessä taka-alalle ja tällä hetkellä keskeisin tietolähde onkin opettajakollega.
Tämän tutkimuksen perusteella Tampereen yliopiston opettajat jakautuvat kahtia suhtautumisessaan tvt-välineiden opetuskäyttöä kohtaan. Osa opettajista ei ole ollenkaan kiinnostunut tvt-välineiden sisällyttämisestä opetukseen ja ovat enemmänkin huolissaan koulutuksen teknologisoitumisesta. Toiset taas ovat kyllä kiinnostuneita ja uteliaita, mutta suhtautuvat kuitenkin varauksellisesti uusiin välineisiin ja korostavat opetuksen kehittämistä pedagogiikka edellä.