HISTORIAA, NYKYISYYTTÄ JA TULEVAISUUTTA : näköaloja päiväkodin ja koulun arvojohtajuuteen
Taivalsalmi, Nina (2015)
Taivalsalmi, Nina
2015
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-09-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201509242312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201509242312
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten arvoprosessia johdetaan päiväkodeissa ja kouluissa. Arvoprosessin johtamisella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa niitä johtajan toimia, joilla hän johtaa arvojen valintaprosessia sekä keinoja, joilla johtaja tukee arvojen jalkautumista kasvatukselliseen vuorovaikutukseen. Tarkoituksena oli myös saada tietoa siitä, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja löytyy vertailtaessa päiväkotien ja koulujen johtajien näkemyksiä sekä johtamisen käytänteitä.
Tämän tutkimuksen tieteenfilosofisena lähestymistapana oli fenomenologia, ja sen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun keinoin haastattelemalla neljää päiväkodin johtajaa ja neljää rehtoria.
Tutkimus osoittaa, että arvoprosessin johtamisessa korostuvat arvokeskustelun ylläpitäminen, osallistaminen, sitouttaminen ja yhteisöllisyyden tukeminen. Näihin tekijöihin vaikuttamalla kasvatus- ja opetusalan johtaja voi menestyksekkäästi toteuttaa arvojohtajuutta. Arvojohtajuus on tämän tutkimuksen mukaan erottamaton, tärkeä osa johtajuutta. Sen suurimpana tavoitteena on, että arvoprosessin myötä kasvattajayhteisö voisi suunnata yhdessä kohti samaa päämäärää, lasten ja nuorten parhaaksi.
Tämän tutkimuksen mukaan muun muassa kasvatus- ja opetustoimintaa ohjaavien asiakirjojen luonne, erilaiset yksikkötasojen organisaatiokulttuurit ja johtajien johtamistyylit vaikuttavat arvojohtajuuden toteuttamisen tapoihin. Koulujen ja päiväkotien erilaiset työskentelykulttuurit vaikuttavat johtajien keinovalikoimaan ylläpitää arvokeskustelua. Johtajien sisäistämien arvojen vaikutus on kiistaton. Johtaja on arvovaikuttaja jo antamansa esimerkin kautta.
Lisäksi tutkimus osoittaa, että ydinarvojen nimeäminen ja niiden julkituominen kasvattajayhteisön ulkopuolelle toiminta-ajatuksen kautta on koulujen ja päiväkotien keino viestittää siitä, millaisia kasvatuksen päämääriä pidetään tärkeimpinä. Näin kasvatusarvot toimivat kouluille ja päiväkodeille myös profiloitumisen välineinä.
Arvojohtajuutta haittaa erityisesti johtajien työssään kokema kiire. Myös henkilöstön suuri vaihtuvuus näyttäytyy tutkimuksen valossa myös erityisenä haasteena arvojohtajuuden toteuttamiselle, koska henkilökunnan vaihtuvuus hankaloittaa niin arvokeskustelua, osallisuutta, sitoutumista kuin yhteisöllisyyttäkin.
Tämän tutkimuksen tieteenfilosofisena lähestymistapana oli fenomenologia, ja sen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun keinoin haastattelemalla neljää päiväkodin johtajaa ja neljää rehtoria.
Tutkimus osoittaa, että arvoprosessin johtamisessa korostuvat arvokeskustelun ylläpitäminen, osallistaminen, sitouttaminen ja yhteisöllisyyden tukeminen. Näihin tekijöihin vaikuttamalla kasvatus- ja opetusalan johtaja voi menestyksekkäästi toteuttaa arvojohtajuutta. Arvojohtajuus on tämän tutkimuksen mukaan erottamaton, tärkeä osa johtajuutta. Sen suurimpana tavoitteena on, että arvoprosessin myötä kasvattajayhteisö voisi suunnata yhdessä kohti samaa päämäärää, lasten ja nuorten parhaaksi.
Tämän tutkimuksen mukaan muun muassa kasvatus- ja opetustoimintaa ohjaavien asiakirjojen luonne, erilaiset yksikkötasojen organisaatiokulttuurit ja johtajien johtamistyylit vaikuttavat arvojohtajuuden toteuttamisen tapoihin. Koulujen ja päiväkotien erilaiset työskentelykulttuurit vaikuttavat johtajien keinovalikoimaan ylläpitää arvokeskustelua. Johtajien sisäistämien arvojen vaikutus on kiistaton. Johtaja on arvovaikuttaja jo antamansa esimerkin kautta.
Lisäksi tutkimus osoittaa, että ydinarvojen nimeäminen ja niiden julkituominen kasvattajayhteisön ulkopuolelle toiminta-ajatuksen kautta on koulujen ja päiväkotien keino viestittää siitä, millaisia kasvatuksen päämääriä pidetään tärkeimpinä. Näin kasvatusarvot toimivat kouluille ja päiväkodeille myös profiloitumisen välineinä.
Arvojohtajuutta haittaa erityisesti johtajien työssään kokema kiire. Myös henkilöstön suuri vaihtuvuus näyttäytyy tutkimuksen valossa myös erityisenä haasteena arvojohtajuuden toteuttamiselle, koska henkilökunnan vaihtuvuus hankaloittaa niin arvokeskustelua, osallisuutta, sitoutumista kuin yhteisöllisyyttäkin.