Perusoikeuksien toteutumisen haasteet maksuttomassa perusopetuksessa
Yli-Salomäki, Henri (2015)
Yli-Salomäki, Henri
2015
Kunnallisoikeus - Local Public Law
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-09-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201509222304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201509222304
Tiivistelmä
Tässä oikeusdogmaattisessa tutkimuksessa käsitellään perusoikeuksien toteutumisen haasteita järjestettäessä perustuslain mukaista maksutonta perusopetusta. Tutkimuksessa systematisoidaan sekä perusoikeuksia että maksutonta perusopetusta koskevaa lainsäädäntöä. Erityisesti tarkastelun kohteena ovat perusoikeuksien asema oikeusjärjestyksessä, maksuttomassa perusopetuksessa huomioon otettavien perusoikeuksien sisältö sekä julkisen vallan rooli niitä toteutettaessa. Perusoikeuksien toteuttamiseen liittyviä haasteita tarkastellaan erityisesti oikeuskäytäntöä hyväksi käyttäen.
Jokaisella on subjektiivinen oikeus maksuttomaan perusopetukseen, jonka järjestämisvastuu kuuluu kunnalle. Oppivelvollisia ovat jokainen Suomessa vakinaisesti asuva. Kunta voi itse lainsäädännön asettamissa rajoissa päättää maksuttoman perusopetuksen järjestämistavasta. Opetuksen järjestämisessä noudatetaan valtakunnallisesti yhtenäisiä perusteita. Opetuksen valtakunnalliset tavoitteet määrittelee tarkemmin Opetushallituksen hyväksymät opetussuunnitelman perusteet, joiden pohjalta opetuksen järjestäjä laatii ja hyväksyy opetussuunnitelman, joka toimii koulun toimintasuunnitelmana konkretisoida valtakunnallisia tavoitteita.
Perusoikeudet ovat tavallisesti yksilöille perustuslain nojalla vahvistettuja oikeuksia suhteessa julkiseen valtaan. Perustuslain mukaan julkisen vallan käytön tulee aina perustua lakiin ja kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Julkisella vallalla on myös perustuslain mukainen velvollisuus turvattava perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen. Tämän nojalla julkisella vallalla yksilöiden oikeuksia loukkaamattoman menettelyn lisäksi velvollisuus aktiivisesti toimia perusoikeuksien toteuttamiseksi. Vuosien 1995 ja 2000 yhteydessä perustusvaliokunta on myös korostanut perusoikeusmyönteistä tulkintaa.
Tutkimuksessa perusoikeuksista tarkastellaan erityisesti yhdenvertaisuutta, oikeutta elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen, uskonnon ja omantunnon vapautta, oikeutta omaan kieleen ja kulttuuriin sekä oikeutta terveellisen ympäristöön. Näiden perusoikeuksien toteuttamisessa haasteita käsitellään vammaisten oikeuksien, uskonnon opetuksen, koulujen sisäilmaongelmien, kiusaamisen ja kurinpitotoimien, opettajien lomautuksien sekä alueellisen eriarvoistumisen näkökulmista.
Jokaisella on subjektiivinen oikeus maksuttomaan perusopetukseen, jonka järjestämisvastuu kuuluu kunnalle. Oppivelvollisia ovat jokainen Suomessa vakinaisesti asuva. Kunta voi itse lainsäädännön asettamissa rajoissa päättää maksuttoman perusopetuksen järjestämistavasta. Opetuksen järjestämisessä noudatetaan valtakunnallisesti yhtenäisiä perusteita. Opetuksen valtakunnalliset tavoitteet määrittelee tarkemmin Opetushallituksen hyväksymät opetussuunnitelman perusteet, joiden pohjalta opetuksen järjestäjä laatii ja hyväksyy opetussuunnitelman, joka toimii koulun toimintasuunnitelmana konkretisoida valtakunnallisia tavoitteita.
Perusoikeudet ovat tavallisesti yksilöille perustuslain nojalla vahvistettuja oikeuksia suhteessa julkiseen valtaan. Perustuslain mukaan julkisen vallan käytön tulee aina perustua lakiin ja kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. Julkisella vallalla on myös perustuslain mukainen velvollisuus turvattava perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen. Tämän nojalla julkisella vallalla yksilöiden oikeuksia loukkaamattoman menettelyn lisäksi velvollisuus aktiivisesti toimia perusoikeuksien toteuttamiseksi. Vuosien 1995 ja 2000 yhteydessä perustusvaliokunta on myös korostanut perusoikeusmyönteistä tulkintaa.
Tutkimuksessa perusoikeuksista tarkastellaan erityisesti yhdenvertaisuutta, oikeutta elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen, uskonnon ja omantunnon vapautta, oikeutta omaan kieleen ja kulttuuriin sekä oikeutta terveellisen ympäristöön. Näiden perusoikeuksien toteuttamisessa haasteita käsitellään vammaisten oikeuksien, uskonnon opetuksen, koulujen sisäilmaongelmien, kiusaamisen ja kurinpitotoimien, opettajien lomautuksien sekä alueellisen eriarvoistumisen näkökulmista.