Leijonia rahalla tai ilmaiseksi : mediakonseptianalyysi jääkiekon MM-kisoista 2013 MTV3-kanavalla
Teiskonlahti, Riku (2015)
Teiskonlahti, Riku
2015
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201509102277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201509102277
Tiivistelmä
Jääkiekon MM-kisat ovat suosittu tapahtuma, jota katsoo televisiosta vuosittain Suomen otteluiden osalta miljoonasta kahteen miljoonaa suomalaista. MM-kisojen lähetysoikeudet siirtyivät MTV3:lle vuodeksi 2012, ja vuonna 2013 kanava lähetti toisen kerran MM-kisat. Yhteiskunnallisesti merkittävien tv-tapahtumien listan vuoksi MTV3 joutui lähettämään Suomen ottelut sekä kisojen ratkaisuottelut ilmaisella kanavalla, vaikka pyrki muuten toimimaan maksukanavapainotteisesti.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen vuoden 2013 MM-kisoja Merja Helteen kehittäämn mediakonseptin käsitteen avulla. Analyysin lähtökohtana on Helteen vuonna 2010 julkaistu väitöskirja Toimitustyö muutoksessa.
Analysoin mediakonseptin avulla sekä verkossa että televisiossa julkaistua materiaalia MM-kisoista. Käsittelyssä oli verkossa julkaistuja uutisia, ilmaisen kanavan Tulosruutu-lähetyksiä sekä maksukanavan ottelulähetykset kolmesta Suomen pelaamasta pelistä. Lisäksi taustoittavana materiaalina käytin MM-kisoja koskevia artikkeleita.
Keskeisinä päätelminä esitän, että MTV:n MM-kisojen ympärille rakentui mediakonsepti, joka oli oletukseni mukaisesti vahvasti Suomi-keskeinen, mutta tarvittaessa myös kriittinen Suomen maajoukkuetta kohtaan. MTV rakensi tuotettaan harvojen ruutukasvojen varaan. Eräs keskeinen ero ilmaisen ja maksullisen aineiston välillä oli se, että maksullisella puolella sai kuulla Antero Mertarannan selostusta. Ilmaisella puolella myös studio-osuudet jäivät lyhyemmiksi.
Eri välineitä MTV hyödynsi siten, että verkossa luotettiin nopeuteen, maksullinen kanava kattavuuteen ja Tulosruutua ilmaisella puolella käytettiin ennen kaikkea päivän tapahtumien kertaamiseen. Lisäksi MTV käytti sosiaalista mediaa.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen vuoden 2013 MM-kisoja Merja Helteen kehittäämn mediakonseptin käsitteen avulla. Analyysin lähtökohtana on Helteen vuonna 2010 julkaistu väitöskirja Toimitustyö muutoksessa.
Analysoin mediakonseptin avulla sekä verkossa että televisiossa julkaistua materiaalia MM-kisoista. Käsittelyssä oli verkossa julkaistuja uutisia, ilmaisen kanavan Tulosruutu-lähetyksiä sekä maksukanavan ottelulähetykset kolmesta Suomen pelaamasta pelistä. Lisäksi taustoittavana materiaalina käytin MM-kisoja koskevia artikkeleita.
Keskeisinä päätelminä esitän, että MTV:n MM-kisojen ympärille rakentui mediakonsepti, joka oli oletukseni mukaisesti vahvasti Suomi-keskeinen, mutta tarvittaessa myös kriittinen Suomen maajoukkuetta kohtaan. MTV rakensi tuotettaan harvojen ruutukasvojen varaan. Eräs keskeinen ero ilmaisen ja maksullisen aineiston välillä oli se, että maksullisella puolella sai kuulla Antero Mertarannan selostusta. Ilmaisella puolella myös studio-osuudet jäivät lyhyemmiksi.
Eri välineitä MTV hyödynsi siten, että verkossa luotettiin nopeuteen, maksullinen kanava kattavuuteen ja Tulosruutua ilmaisella puolella käytettiin ennen kaikkea päivän tapahtumien kertaamiseen. Lisäksi MTV käytti sosiaalista mediaa.