Yrittäjyyskasvatus ammatillisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmassa - Tapaustutkimus HAMK Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa
Hannula, Heikki (2015)
Hannula, Heikki
Tampere University Press
2015
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2015-09-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9892-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9892-3
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen pääkysymys on, miten ammatillisten opettajaopiskelijoiden yrittäjyyskasvatusosaamista voidaan kehittää opetussuunnitelman avulla. Kysymys lähtee siitä olettamuksesta, että yrittäjyyskasvatuksen edistäminen on tavoittelemisen arvoista ja on tärkeää tuottaa uutta tietoa yrittäjyyskasvatuksen asemasta ammatillisessa opettajankoulutuksessa. Tutkimuksen toisena tavoitteena tiedon tuottamisen lisäksi on kehittää ammatillisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmaa toimintatutkimuksellisen otteen avulla.
Tutkimuskokonaisuuden perustana on neljää erillistä artikkelia varten tehty tutkimustyö. Ensimmäisessä vaiheessa tutkittiin, miten yrittäjyyskasvatus näkyy ammatillisten opettajakorkeakoulujen opetussuunnitelmissa. Toisessa vaiheessa tutkittiin opetta-jankouluttajien toimintaa yrittäjyyskasvatuksen edistämisen näkökulmasta. Kolmannessa vaiheessa kokeiltiin yhdessä ammatillisen opettajankoulutuksen ryhmässä normaalia yrittäjämäisempää opiskelutapaa ja neljännessä vaiheessa tutkittiin opetussuunnitelmaan kirjoitettujen yrittäjyys- ja yrittäjyyskasvatustavoitteiden toteutumista opettajaopiskelijoiden käsityksinä. Kussakin vaiheessa tulokset koottiin omaan artikkeliinsa, jotka ovat tämän tutkimusraportin liitteinä.
Jokaisessa artikkelissa tutkimustehtävä on sidottu omaan, juuri sitä artikkelia varten kehitettyyn viitekehykseensä. Raportin ensimmäisenä osana olevassa yhteenveto-osassa tarkastellaan yrittäjyyskasvatuksen teoreettisia lähtökohtia ja tähänastisia tuloksia yleisellä tasolla.
Tutkimuskokonaisuus on tehty toimintatutkimuksen periaatteiden mukaisesti. Tutkimuksen pohjana on suunnitelma ammatillisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmien kehittämisestä yrittäjyyskasvatukselle asetettujen tavoitteiden (Opetusministeriö 2009, 30) suuntaisesti. Suunnittelun tueksi tutkittiin ammatillisten opettajakorkeakoulujen sen hetkiset opetussuunnitelmat ja niiden tarjoamat mahdollisuudet yrittäjyyskasvatuksen näkökulmasta. Lisäksi tutkittiin opettajankouluttajien toimintaa erityisesti yrittäjyyskasvatuksen edistämisen näkökulmasta. Toimintaa kehittäviksi interventioiksi suunniteltiin kaksi pilottikokeilua, joista toisessa kehitettiin opetussuunnitelmaan liittyvää toteutusta entistä yrittäjämäisempään suuntaan. Toisessa kokeilussa tutkittiin opetussuunnitelmaan integroitujen yrittäjyyskasvatustavoitteiden toteutumista kahdessa opiskelijaryhmässä. Molemmissa kokeiluissa tieto syntyi havainnoitavana olleesta toiminnasta. Havaintoja peilattiin asetettuihin tavoitteisiin ja niiden merkityksiä analysoitiin ja reflektoitiin.
Tutkimus tuo uutta tietoa yrittäjyyskasvatuksesta käytävään keskusteluun erityisesti ammatillisen opettajankoulutuksen näkökulmasta. Ammatillinen koulutus osuu usein ajallisesti hyvin lähelle henkilön työllistymistä ja ammattiin ryhtymistä. On tärkeää, että ammatilliset opettajat kykenevät opettamaan ja ohjaamaan opiskelijoitaan ammattiin ryhtymisen erilaisiin vaihtoehtoihin monipuolisesti ja yrittäjyys yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona. Siksi yrittäjyyskasvatuksen merkityksen voidaan katsoa olevan erityisen suuri juuri ammatillisessa opettajankoulutuksessa ja sen opetussuunnitelmissa.
Tavoiteltaessa yrittäjyyskasvatuksen kehittämistä ammatillisessa opettajankoulutuksessa, tavoitteet on myös kirjoitettava opetussuunnitelmaan. Jos näin ei tehdä, niin pelkät suulliset suunnitelmat ja puheet jäävät helposti toteutumatta. Tämän tutkimuk-sen pohjalta voidaan todeta, että opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamista kuvaavat lauseet ja virkkeet tulee kirjoittaa yrittäjyyteen liitettävää osaamista kuvaaviksi. Niiden tulee myös olla linjassa sekä keskenään että organisaation strategioiden ja muiden tavoitteiden kanssa. Lisäksi opetussuunnitelman menetelmäratkaisuja ohjaavat virkkeet tulee kirjoittaa siten, että ne tukevat yrittäjämäistä toimintaa. Tutkimus osoittaa yhtäältä, että menetelmällisillä ratkaisuilla on suuri merkitys yrittäjämäisen käyttäytymisen oppimisessa ja toisaalta opetussuunnitelmaan kirjoitetuilla tavoitelauseilla on mahdollista ohjata opetuksen toteutusta ja vaikuttaa myös oppimistuloksiin.
Tutkimuskokonaisuuden perustana on neljää erillistä artikkelia varten tehty tutkimustyö. Ensimmäisessä vaiheessa tutkittiin, miten yrittäjyyskasvatus näkyy ammatillisten opettajakorkeakoulujen opetussuunnitelmissa. Toisessa vaiheessa tutkittiin opetta-jankouluttajien toimintaa yrittäjyyskasvatuksen edistämisen näkökulmasta. Kolmannessa vaiheessa kokeiltiin yhdessä ammatillisen opettajankoulutuksen ryhmässä normaalia yrittäjämäisempää opiskelutapaa ja neljännessä vaiheessa tutkittiin opetussuunnitelmaan kirjoitettujen yrittäjyys- ja yrittäjyyskasvatustavoitteiden toteutumista opettajaopiskelijoiden käsityksinä. Kussakin vaiheessa tulokset koottiin omaan artikkeliinsa, jotka ovat tämän tutkimusraportin liitteinä.
Jokaisessa artikkelissa tutkimustehtävä on sidottu omaan, juuri sitä artikkelia varten kehitettyyn viitekehykseensä. Raportin ensimmäisenä osana olevassa yhteenveto-osassa tarkastellaan yrittäjyyskasvatuksen teoreettisia lähtökohtia ja tähänastisia tuloksia yleisellä tasolla.
Tutkimuskokonaisuus on tehty toimintatutkimuksen periaatteiden mukaisesti. Tutkimuksen pohjana on suunnitelma ammatillisen opettajankoulutuksen opetussuunnitelmien kehittämisestä yrittäjyyskasvatukselle asetettujen tavoitteiden (Opetusministeriö 2009, 30) suuntaisesti. Suunnittelun tueksi tutkittiin ammatillisten opettajakorkeakoulujen sen hetkiset opetussuunnitelmat ja niiden tarjoamat mahdollisuudet yrittäjyyskasvatuksen näkökulmasta. Lisäksi tutkittiin opettajankouluttajien toimintaa erityisesti yrittäjyyskasvatuksen edistämisen näkökulmasta. Toimintaa kehittäviksi interventioiksi suunniteltiin kaksi pilottikokeilua, joista toisessa kehitettiin opetussuunnitelmaan liittyvää toteutusta entistä yrittäjämäisempään suuntaan. Toisessa kokeilussa tutkittiin opetussuunnitelmaan integroitujen yrittäjyyskasvatustavoitteiden toteutumista kahdessa opiskelijaryhmässä. Molemmissa kokeiluissa tieto syntyi havainnoitavana olleesta toiminnasta. Havaintoja peilattiin asetettuihin tavoitteisiin ja niiden merkityksiä analysoitiin ja reflektoitiin.
Tutkimus tuo uutta tietoa yrittäjyyskasvatuksesta käytävään keskusteluun erityisesti ammatillisen opettajankoulutuksen näkökulmasta. Ammatillinen koulutus osuu usein ajallisesti hyvin lähelle henkilön työllistymistä ja ammattiin ryhtymistä. On tärkeää, että ammatilliset opettajat kykenevät opettamaan ja ohjaamaan opiskelijoitaan ammattiin ryhtymisen erilaisiin vaihtoehtoihin monipuolisesti ja yrittäjyys yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona. Siksi yrittäjyyskasvatuksen merkityksen voidaan katsoa olevan erityisen suuri juuri ammatillisessa opettajankoulutuksessa ja sen opetussuunnitelmissa.
Tavoiteltaessa yrittäjyyskasvatuksen kehittämistä ammatillisessa opettajankoulutuksessa, tavoitteet on myös kirjoitettava opetussuunnitelmaan. Jos näin ei tehdä, niin pelkät suulliset suunnitelmat ja puheet jäävät helposti toteutumatta. Tämän tutkimuk-sen pohjalta voidaan todeta, että opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamista kuvaavat lauseet ja virkkeet tulee kirjoittaa yrittäjyyteen liitettävää osaamista kuvaaviksi. Niiden tulee myös olla linjassa sekä keskenään että organisaation strategioiden ja muiden tavoitteiden kanssa. Lisäksi opetussuunnitelman menetelmäratkaisuja ohjaavat virkkeet tulee kirjoittaa siten, että ne tukevat yrittäjämäistä toimintaa. Tutkimus osoittaa yhtäältä, että menetelmällisillä ratkaisuilla on suuri merkitys yrittäjämäisen käyttäytymisen oppimisessa ja toisaalta opetussuunnitelmaan kirjoitetuilla tavoitelauseilla on mahdollista ohjata opetuksen toteutusta ja vaikuttaa myös oppimistuloksiin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4906]