Virtuaalivirtuoosit - musiikkipelit oppimisen ja musisoinnin välineenä
Alho, Sami (2015)
Alho, Sami
2015
Etnomusikologia - Ethnomusicology
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201508312262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201508312262
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee digitaalisia musiikkipelejä sekä niihin liittyviä mahdollisuuksia hyödyntää musiikkipeleihin kehitettyä tekniikkaa. Tutkimuksen tavoitteena on samalla luoda katsaus musiikkipelien historiaan ja siihen, mitä musiikkipelien ensimmäisessä menestyksen aallossa tapahtui. Pohdin, kehittivätkö musiikkipelit uusia musiikin oppimisen menetelmiä, tai jopa instrumenttien hybridejä ja variaatioita, jotka voidaan nähdä mahdollisena alkuna perinteiset instrumentit syrjäyttävälle, seuraavan sukupolven soittimille. Tämän lisäksi tutkimus luo katsauksen siihen, minkälaisia mahdollisuuksia musiikkipelit tarjosivat musiikin digitaaliseen jakeluun ja, mitä musiikkisisällön siirtäminen osaksi musiikkipeliä on teknisenä prosessina.
Tutkimus on luonteeltaan laadullista, toiminnallista ja reflektiivistä. Lähdeaineistona olen käyttänyt pelitutkimukseen, musiikin oppimiseen ja uuden tekniikan käyttöönottoon liittyvän aikaisemman tutkimustiedon lisäksi kokemuksiani pelaajana, muusikkona sekä musiikin tekijänä ja tuottajana. Olen julkaissut tuottamaani musiikkia Rock Band-pelisarjaan, minkä lisäksi henkilökohtaisten kontaktieni myötä on tutkimusaineistona ollut mahdollista hyödyntää informaatiota, jonka olen saanut musiikkipeleihin sisältöä tuottavilta ja markkinoivilta tahoilta.
Tutkimuksesta käy selville, että musiikkipelien myötä kehitettyä tekniikkaa on mahdollisuus käyttää joidenkin instrumenttien epämuodollisessa oppimisprosessissa. Eräät pelien valmistajista ovat jo tätä mahdollisuutta lähteneet hyödyntämään kaupallisesti. Lisäksi käy ilmi, että jo olemassa oleva tekniikka mahdollistaa musiikkipelejä varten kehitettyjen peliohjainten, tai niiden johdannaisten hyödyntämisen uutena instrumenttina, joka toimii erilaisten äänikirjastojen ohjainlaitteena.
Tutkimus on luonteeltaan laadullista, toiminnallista ja reflektiivistä. Lähdeaineistona olen käyttänyt pelitutkimukseen, musiikin oppimiseen ja uuden tekniikan käyttöönottoon liittyvän aikaisemman tutkimustiedon lisäksi kokemuksiani pelaajana, muusikkona sekä musiikin tekijänä ja tuottajana. Olen julkaissut tuottamaani musiikkia Rock Band-pelisarjaan, minkä lisäksi henkilökohtaisten kontaktieni myötä on tutkimusaineistona ollut mahdollista hyödyntää informaatiota, jonka olen saanut musiikkipeleihin sisältöä tuottavilta ja markkinoivilta tahoilta.
Tutkimuksesta käy selville, että musiikkipelien myötä kehitettyä tekniikkaa on mahdollisuus käyttää joidenkin instrumenttien epämuodollisessa oppimisprosessissa. Eräät pelien valmistajista ovat jo tätä mahdollisuutta lähteneet hyödyntämään kaupallisesti. Lisäksi käy ilmi, että jo olemassa oleva tekniikka mahdollistaa musiikkipelejä varten kehitettyjen peliohjainten, tai niiden johdannaisten hyödyntämisen uutena instrumenttina, joka toimii erilaisten äänikirjastojen ohjainlaitteena.