Osallistava vertaisoppiminen ja sosiaalipedagogiikka nuorten turvallisuutta edistävissä interventioissa
Oinonen, Riika (2015)
Oinonen, Riika
2015
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201508312261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201508312261
Kuvaus
Työhön liittyvä artikkeli on luettavissa Sosiaalipedagoginen aikakauskirja -vuosikirjassa 2014
Tiivistelmä
TamPubissa tutkielman rajattu versio. Täydellinen versio luettavissa Tampereen yliopiston Linna-kirjastossa.
The PDF is a limited version of the Master's thesis. The complete text is available in printed version in University of Tampere Linna library.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella turvallisuuden edistämiseen tähtääviä sosiaalipedagogisia interventioita, joissa hyödynnetään menetelmänä vertaisoppimista. Tarkastelun kohteena olivat erilaiset vertaisoppimisen muodot sekä osallisuus, jonka toiminta mahdollistaa. Tutkimusaineisto koostui seitsemästä toimintamallista, jotka toteutettiin joko Suomessa tai ulkomailla ja jotka käsittivät monipuolisesti eri turvallisuuden osa-alueita. Sosiaalisen konstruktionismin taustoittaman tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä hyödynnettiin arkilähtöistä sosiaalipedagogiikkaa sekä vertaisoppimisen ja turvataitokasvatuksen teorioita. Tutkimus nosti myös esiin osallisuuden edistämiseen sekä sosiaalipedagogisiin käsityksiin liittyvää problematiikkaa.
Tutkimus on luonteeltaan vertaileva tapaustutkimus. Aineisto kerättiin ennalta määriteltyjen kriteerien perusteella: 1) toimintamallien tuli sisältää vertaisoppimista, 2) kohderyhmänä tuli olla lapset ja nuoret ja 3) toiminnan tuli tähdätä turvallisuuden edistämiseen. Seitsemän tapauksen muodostamaa aineistoa tarkasteltiin teorialähtöisen ja teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla. Tarkastelun tuloksena syntyivät jäsennykset erilaisista tavoista toteuttaa vertaisoppimista sekä nuorten saamista toimijarooleista.
Tutkimustulokset ilmentävät sitä monimuotoisuutta, joka sosiaalipedagogisen työn kentällä vallitsee. Sosiaalipedagogiikka tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia nuorten osallisuuden, aktiivisen toimijuuden ja elämänhallinnan tukemiseen. Erilaiset kohderyhmät, toimijat, tavoitteet, käsitykset sekä ainutlaatuiset ympäristöt muokkaavat toimintaa tilannekohtaisesti. Olennaisinta on räätälöidä toiminta kontekstiinsa tarkoituksenmukaiseksi ja kiinnittää huomiota siihen, mitä toiminnan avulla todella halutaan saavuttaa. Tämä edellyttää sosiaalipedagogisen työn tekijöiltä reflektiivistä otetta omaan työhön ja ajatteluun, toimintaympäristöjen perusteellista tuntemista sekä kykyä havaita ja kyseenalaistaa niitä arvoasetelmia, olettamuksia, periaatteita ja rakenteita, jotka toimintaa määrittävät.
Tämä pro gradu -tutkielma koostuu tieteellisessä julkaisussa julkaistusta artikkelista sekä artikkelia täydentävästä taustatekstistä.
The PDF is a limited version of the Master's thesis. The complete text is available in printed version in University of Tampere Linna library.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella turvallisuuden edistämiseen tähtääviä sosiaalipedagogisia interventioita, joissa hyödynnetään menetelmänä vertaisoppimista. Tarkastelun kohteena olivat erilaiset vertaisoppimisen muodot sekä osallisuus, jonka toiminta mahdollistaa. Tutkimusaineisto koostui seitsemästä toimintamallista, jotka toteutettiin joko Suomessa tai ulkomailla ja jotka käsittivät monipuolisesti eri turvallisuuden osa-alueita. Sosiaalisen konstruktionismin taustoittaman tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä hyödynnettiin arkilähtöistä sosiaalipedagogiikkaa sekä vertaisoppimisen ja turvataitokasvatuksen teorioita. Tutkimus nosti myös esiin osallisuuden edistämiseen sekä sosiaalipedagogisiin käsityksiin liittyvää problematiikkaa.
Tutkimus on luonteeltaan vertaileva tapaustutkimus. Aineisto kerättiin ennalta määriteltyjen kriteerien perusteella: 1) toimintamallien tuli sisältää vertaisoppimista, 2) kohderyhmänä tuli olla lapset ja nuoret ja 3) toiminnan tuli tähdätä turvallisuuden edistämiseen. Seitsemän tapauksen muodostamaa aineistoa tarkasteltiin teorialähtöisen ja teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla. Tarkastelun tuloksena syntyivät jäsennykset erilaisista tavoista toteuttaa vertaisoppimista sekä nuorten saamista toimijarooleista.
Tutkimustulokset ilmentävät sitä monimuotoisuutta, joka sosiaalipedagogisen työn kentällä vallitsee. Sosiaalipedagogiikka tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia nuorten osallisuuden, aktiivisen toimijuuden ja elämänhallinnan tukemiseen. Erilaiset kohderyhmät, toimijat, tavoitteet, käsitykset sekä ainutlaatuiset ympäristöt muokkaavat toimintaa tilannekohtaisesti. Olennaisinta on räätälöidä toiminta kontekstiinsa tarkoituksenmukaiseksi ja kiinnittää huomiota siihen, mitä toiminnan avulla todella halutaan saavuttaa. Tämä edellyttää sosiaalipedagogisen työn tekijöiltä reflektiivistä otetta omaan työhön ja ajatteluun, toimintaympäristöjen perusteellista tuntemista sekä kykyä havaita ja kyseenalaistaa niitä arvoasetelmia, olettamuksia, periaatteita ja rakenteita, jotka toimintaa määrittävät.
Tämä pro gradu -tutkielma koostuu tieteellisessä julkaisussa julkaistusta artikkelista sekä artikkelia täydentävästä taustatekstistä.