Early detecting of children’s mental health problems
Borg, Anne-Mari (2015)
Borg, Anne-Mari
Tampere University Press
2015
Lastenpsykiatria - Paediatric Psychiatry
Lääketieteen yksikkö - School of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2015-08-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9864-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9864-0
Tiivistelmä
Väitöstutkimuksen tavoitteena oli tutkia ja arvioida lasten mielenterveysongelmien tunnistamiseen soveltuvia menetelmiä perusterveydenhuollossa yhteistyössä lapsen, vanhempien, terveydenhoitajien ja päivähoidon sekä koulun opettajien kanssa. Tutkimus kohdentui Vahvuudet ja vaikeudet -kyselyn (Strengths and Difficulties Questionniare, SDQ) psykometristen ominaisuuksien arviointiin suomalaisilla lapsilla (I, II). Tutkimuksessa määritettiin SDQ -kyselyn katkaisupistemäärien raja-arvot suomalaisaineistossa ja arvioitiin kyselyn kapasiteettia tunnistaa psyykkisesti oireilevat ja psykiatrisista häiriöistä kärsivät lapset (II). Kiinnostuksen kohteena oli lisäksi kehittää ja arvioida mahdollisimman lyhyt, yksinkertainen ja helppokäyttöinen yhden tai kahden kysymyksen seula lapselle, vanhemmalle ja terveydenhoitajalle (IV). Tutkimuksessa arvioitiin myös suomenkielisen SDQ -kyselyn (SDQ-Fin) ja Lapsen oma-arvio hyvinvoinnistaan -kyselyn käyttökelpoisuutta (III, IV).
Tutkimusotos koostui 4─9-vuotiaista lapsista (n = 2682), jotka kävivät lastenneuvolan tai kouluterveydenhuollon terveystarkastuksessa maaliskuun 2008 ja maaliskuun 2009 välisenä aikana. Tutkimusaineisto koottiin ”Lasten mielenterveystyön kehittäminen 2007─2008” hankkeen yhteydessä Pirkanmaan ja Etelä-Karjalan sairaanhoitopiireissä. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa koottiin kyselylomakkeita terveystarkastusten yhteydessä: vanhempien ja päivähoidon sekä koulun opettajien täyttämät SDQ -lomakkeet, yhden kysymyksen seula vanhempien ja terveydenhoitajan täyttämänä sekä Lapsen oma-arvio hyvinvoinnistaan -kysely. Tutkimuksen toisessa vaiheessa määritetty osaotos (n = 646) tutkimukseen osallistuneista kutsuttiin terveystarkastuksen jälkeen lastenpsykiatriseen diagnostiseen arvioon, Kehityksen ja hyvinvoinnin arviointi -haastatteluun (Development and Well-Being Assessment, DAWBA). Kolmannessa vaiheessa koottiin kyselylomakkeilla palautetta SDQ-Fin kyselyn ja Lapsen oma-arvio hyvinvoinnistaan -kyselyn käyttökelpoisuudesta.
Reliabiliteetin eli toistettavuuden osa-alueet toimivat SDQ-Fin -kyselyllä hyvin mittarin sisäisen yhdenmukaisuuden (internal consistency) ja mittaajien välisten arvioiden yhdenmukaisuuden (inter-rater reliability) osalta sekä testi-uusinta tutkimusasetelmassa (test-retest reliability). SDQ-Fin pistemäärien jakaumissa oli merkittäviä ja tilastollisesti merkitseviä eroja vanhempien ja opettajien arvioissa sekä lasten sukupuolten ja ikäluokkien välillä. Määritetyt raja-arvot vanhemman ja opettajan SDQ-kyselyn kokonaispistemäärille olivat alemman katkaisupisteen osalta 9/10 ja ylemmän katkaisupisteen osalta 11/12. Ylemmän SDQ-Fin katkaisupisteen sensitiivisyys vanhemman kyselylle oli 90 % ja opettajan kyselylle 70 %, vastaavat spesifisyys arvot olivat 74 % ja 66 %. SDQ-Fin erotteli hyvin toisistaan ne lapsiryhmät, joilla oli matala ja korkea psykiatrisen häiriön riski.
Vanhempien ja terveydenhoitajien vastaukset yhden kysymyksen seulassa olivat melko yhdenmukaisia. Yhden kysymyksen seulan sensitiivisyys oli vanhempien arviossa 65 %, terveydenhoitajien arviossa 68 % ja molempien vastaajien yhdistetyssä arviossa 79 %, vastaavat spesifisyysarvot olivat korkeita. Vanhempien ja terveydenhoitajien tunnistamat lasten vaikeudet olivat voimakkaasti yhteydessä lapsen psyykkiseen häiriöön. Lapsista 2─5 % raportoi alhaista mielialaa ja negatiivisia tulevaisuuden odotuksia ja nämä asiat olivat yhteydessä kaksinkertaiseen riskiin psykiatriselle häiriölle sekä kolminkertaiseen riskiin lapsen tunne-elämän häiriölle ja kielteisille perhetekijöille. Lisäksi SDQ-Fin kyselyn arvioitiin olevan käyttökelpoinen menetelmä ja lisäävän vanhempien ja työntekijöiden yhteistyötä arvioitaessa lapsen psykososiaalista hyvinvointia. Lapsen oma-arvio hyvinvoinnistaan arvioitiin käyttökelpoiseksi ja ei kuormittavaksi menetelmäksi.
Tämä väitöstutkimus osoitti vanhemman ja opettajan vastaaman Vahvuudet ja vaikeudet -kyselyn (SDQ-Fin) olevan luotettava, pätevä ja käyttökelpoinen menetelmä 4─9-vuotiaiden lasten mielenterveysongelmien tunnistamisessa terveystarkastuksissa. SDQ-kyselyn pistemäärien katkaisupisteiden määrittämistä suomalaisille lapsille voi pitää tutkimuksen merkittävänä kliinisenä sovelluksena. Näillä katkaisupisteillä SDQ-Fin kyselyllä oli korkea sensitiivisyys kohonneen psykiatrisen häiriön riskin tunnistamisessa. SDQ-Fin kyselyä voi suositella käytettäväksi lasten terveysseurannassa silloin kun huolehditaan, että oireileville lapsille tarjotaan apua ja asianmukaista hoitoa. Vanhemman ja terveydenhoitajan yhden kysymyksen seulan hyvät reliabiliteetti ja validiteetti ominaisuudet puoltavat sen käyttöä ensiarviona ohjaamassa terveydenhuollon työntekijän tarkempaa harkintaa lapsen psyykkisen voinnin ja toimintakyvyn tutkimisesta. Kysymällä lapselta hänen omaa arviotaan hyvinvoinnistaan saadaan kliinisesti merkittävää ja aikuisten arvioita täydentävää tietoa lapsen riskistä psykiatriseen sairastavuuteen ja erityisesti riskistä tunne-elämän ongelmiin. Tutkimustulosten perusteella on erityisen tärkeää, että lasten mielenterveysongelmien tunnistamisessa huomioidaan usean tahon arviot lapsen tilanteesta käyttämällä standardisoituja menetelmiä, joiden soveltuvuus kyseisessä kulttuurissa on arvioitu.
Tutkimusotos koostui 4─9-vuotiaista lapsista (n = 2682), jotka kävivät lastenneuvolan tai kouluterveydenhuollon terveystarkastuksessa maaliskuun 2008 ja maaliskuun 2009 välisenä aikana. Tutkimusaineisto koottiin ”Lasten mielenterveystyön kehittäminen 2007─2008” hankkeen yhteydessä Pirkanmaan ja Etelä-Karjalan sairaanhoitopiireissä. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa koottiin kyselylomakkeita terveystarkastusten yhteydessä: vanhempien ja päivähoidon sekä koulun opettajien täyttämät SDQ -lomakkeet, yhden kysymyksen seula vanhempien ja terveydenhoitajan täyttämänä sekä Lapsen oma-arvio hyvinvoinnistaan -kysely. Tutkimuksen toisessa vaiheessa määritetty osaotos (n = 646) tutkimukseen osallistuneista kutsuttiin terveystarkastuksen jälkeen lastenpsykiatriseen diagnostiseen arvioon, Kehityksen ja hyvinvoinnin arviointi -haastatteluun (Development and Well-Being Assessment, DAWBA). Kolmannessa vaiheessa koottiin kyselylomakkeilla palautetta SDQ-Fin kyselyn ja Lapsen oma-arvio hyvinvoinnistaan -kyselyn käyttökelpoisuudesta.
Reliabiliteetin eli toistettavuuden osa-alueet toimivat SDQ-Fin -kyselyllä hyvin mittarin sisäisen yhdenmukaisuuden (internal consistency) ja mittaajien välisten arvioiden yhdenmukaisuuden (inter-rater reliability) osalta sekä testi-uusinta tutkimusasetelmassa (test-retest reliability). SDQ-Fin pistemäärien jakaumissa oli merkittäviä ja tilastollisesti merkitseviä eroja vanhempien ja opettajien arvioissa sekä lasten sukupuolten ja ikäluokkien välillä. Määritetyt raja-arvot vanhemman ja opettajan SDQ-kyselyn kokonaispistemäärille olivat alemman katkaisupisteen osalta 9/10 ja ylemmän katkaisupisteen osalta 11/12. Ylemmän SDQ-Fin katkaisupisteen sensitiivisyys vanhemman kyselylle oli 90 % ja opettajan kyselylle 70 %, vastaavat spesifisyys arvot olivat 74 % ja 66 %. SDQ-Fin erotteli hyvin toisistaan ne lapsiryhmät, joilla oli matala ja korkea psykiatrisen häiriön riski.
Vanhempien ja terveydenhoitajien vastaukset yhden kysymyksen seulassa olivat melko yhdenmukaisia. Yhden kysymyksen seulan sensitiivisyys oli vanhempien arviossa 65 %, terveydenhoitajien arviossa 68 % ja molempien vastaajien yhdistetyssä arviossa 79 %, vastaavat spesifisyysarvot olivat korkeita. Vanhempien ja terveydenhoitajien tunnistamat lasten vaikeudet olivat voimakkaasti yhteydessä lapsen psyykkiseen häiriöön. Lapsista 2─5 % raportoi alhaista mielialaa ja negatiivisia tulevaisuuden odotuksia ja nämä asiat olivat yhteydessä kaksinkertaiseen riskiin psykiatriselle häiriölle sekä kolminkertaiseen riskiin lapsen tunne-elämän häiriölle ja kielteisille perhetekijöille. Lisäksi SDQ-Fin kyselyn arvioitiin olevan käyttökelpoinen menetelmä ja lisäävän vanhempien ja työntekijöiden yhteistyötä arvioitaessa lapsen psykososiaalista hyvinvointia. Lapsen oma-arvio hyvinvoinnistaan arvioitiin käyttökelpoiseksi ja ei kuormittavaksi menetelmäksi.
Tämä väitöstutkimus osoitti vanhemman ja opettajan vastaaman Vahvuudet ja vaikeudet -kyselyn (SDQ-Fin) olevan luotettava, pätevä ja käyttökelpoinen menetelmä 4─9-vuotiaiden lasten mielenterveysongelmien tunnistamisessa terveystarkastuksissa. SDQ-kyselyn pistemäärien katkaisupisteiden määrittämistä suomalaisille lapsille voi pitää tutkimuksen merkittävänä kliinisenä sovelluksena. Näillä katkaisupisteillä SDQ-Fin kyselyllä oli korkea sensitiivisyys kohonneen psykiatrisen häiriön riskin tunnistamisessa. SDQ-Fin kyselyä voi suositella käytettäväksi lasten terveysseurannassa silloin kun huolehditaan, että oireileville lapsille tarjotaan apua ja asianmukaista hoitoa. Vanhemman ja terveydenhoitajan yhden kysymyksen seulan hyvät reliabiliteetti ja validiteetti ominaisuudet puoltavat sen käyttöä ensiarviona ohjaamassa terveydenhuollon työntekijän tarkempaa harkintaa lapsen psyykkisen voinnin ja toimintakyvyn tutkimisesta. Kysymällä lapselta hänen omaa arviotaan hyvinvoinnistaan saadaan kliinisesti merkittävää ja aikuisten arvioita täydentävää tietoa lapsen riskistä psykiatriseen sairastavuuteen ja erityisesti riskistä tunne-elämän ongelmiin. Tutkimustulosten perusteella on erityisen tärkeää, että lasten mielenterveysongelmien tunnistamisessa huomioidaan usean tahon arviot lapsen tilanteesta käyttämällä standardisoituja menetelmiä, joiden soveltuvuus kyseisessä kulttuurissa on arvioitu.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4982]