Peliteoriaa sekä elektronisten rahapika-arpojen reunaehtojen tutkintaa
Mantere, Laura (2015)
Mantere, Laura
2015
Matematiikka - Mathematics
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507312209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507312209
Tiivistelmä
Tutkielma jakautuu kahteen osaan, joista ensimmäisessä esitellään peliteorian perusteita. Peliteoria tutkii vuorovaikutteisia tilanteita eli pelejä, joissa yksilöt eli pelaajat tekevät valintoja. Teoria pyrkiikin mallintamaan, millaisia päätöksiä pelaajat tulevat tekemään erilaisissa peleissä.
Tutkielmassa esitettäviin peliteorian perusteisiin kuuluu peliteorian keskeisiä käsitteitä ja merkintätapoja sekä aksioomat. Lisäksi käsitellään pelin ekstensiivinen määritelmä ja johdetaan siitä strategiamuotoinen määritelmä. Tutkielmassa esitellään myös keinoja, joilla voidaan helpottaa pelien ratkaisemista eli sen selvittämistä, millaisia päätöksiä pelaajat tulevat pelissä todennäköisesti tekemään.
Tutkielman toinen osa on pohdiskelevampi kuin ensimmäinen osa, sillä siinä haetaan reunaehtoja rahapeliyhtiö Veikkaus Oy:n elektronisille rahapikaarvoille eli eArvoille. Tämä on yhtiön kannalta relevanttia tietoa, sillä eArvat ovat Veikkauksen yksi eniten kasvavimmista tuotteista. Tällöin niiden tuotekehityksenkin tulisi olla ketterää, mikä taas edellyttää eArpojen reunaehtojen määrittelyä.
eArvat ovat sähköisiä versioita myyntipisteissä myytävistä raaputusarvoista, joista voi voittaa rahaa. Jotta tiedettäisiin täsmällisesti, mitä eArvat ovat, konstruoidaan ensiksi eArvan määritelmä. Sen jälkeen etsitään esimerkkien kautta sellaisia tekijöitä, jotka rajoittavat joko teoreettisesti tai käytännön tasolla jonkin tietyn pelin toteuttamista eArpana. Tarkoituksena on siis löytää eArpojen reunaehdot. Tutkielman lopuksi esitellään löydetyt ehdot ja jaetaan ne liiketoiminnallisiin, matemaattisiin ja lainopillisiin rajoitteisiin.
Tutkielman teoriaosuuden päälähdekirjallisuutena on käytetty Roger B. Myersonin teosta Game Theory: Analysis of Conflict. eArpoja koskeva osuus pohjautuu Veikkauksen Päivittäispelit-liiketoimintaryhmän tuotekehityspäällikkö Harri Järvisen työssään tekemiin havaintoihin. Järvinen vastaa erityisesti eArpojen tuotekehityksestä.
Tutkielmassa esitettäviin peliteorian perusteisiin kuuluu peliteorian keskeisiä käsitteitä ja merkintätapoja sekä aksioomat. Lisäksi käsitellään pelin ekstensiivinen määritelmä ja johdetaan siitä strategiamuotoinen määritelmä. Tutkielmassa esitellään myös keinoja, joilla voidaan helpottaa pelien ratkaisemista eli sen selvittämistä, millaisia päätöksiä pelaajat tulevat pelissä todennäköisesti tekemään.
Tutkielman toinen osa on pohdiskelevampi kuin ensimmäinen osa, sillä siinä haetaan reunaehtoja rahapeliyhtiö Veikkaus Oy:n elektronisille rahapikaarvoille eli eArvoille. Tämä on yhtiön kannalta relevanttia tietoa, sillä eArvat ovat Veikkauksen yksi eniten kasvavimmista tuotteista. Tällöin niiden tuotekehityksenkin tulisi olla ketterää, mikä taas edellyttää eArpojen reunaehtojen määrittelyä.
eArvat ovat sähköisiä versioita myyntipisteissä myytävistä raaputusarvoista, joista voi voittaa rahaa. Jotta tiedettäisiin täsmällisesti, mitä eArvat ovat, konstruoidaan ensiksi eArvan määritelmä. Sen jälkeen etsitään esimerkkien kautta sellaisia tekijöitä, jotka rajoittavat joko teoreettisesti tai käytännön tasolla jonkin tietyn pelin toteuttamista eArpana. Tarkoituksena on siis löytää eArpojen reunaehdot. Tutkielman lopuksi esitellään löydetyt ehdot ja jaetaan ne liiketoiminnallisiin, matemaattisiin ja lainopillisiin rajoitteisiin.
Tutkielman teoriaosuuden päälähdekirjallisuutena on käytetty Roger B. Myersonin teosta Game Theory: Analysis of Conflict. eArpoja koskeva osuus pohjautuu Veikkauksen Päivittäispelit-liiketoimintaryhmän tuotekehityspäällikkö Harri Järvisen työssään tekemiin havaintoihin. Järvinen vastaa erityisesti eArpojen tuotekehityksestä.