Hiphop-artistien käsityksiä artistina kasvuun vaikuttavista tekijöistä
Myllylä, Angelika; Tolonen, Lauri (2015)
Myllylä, Angelika
Tolonen, Lauri
2015
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507312196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507312196
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää hiphop-artistien käsityksiä hiphop-artistiudesta ja hiphop-artistina kasvuun vaikuttavista tekijöistä. Ammatillisen kehityksen tutkiminen hiphop-kulttuurin yhteydessä nähdään aiheelliseksi varsinkin, kun artistiuteen ei ole tarjolla siihen johtavaa formaalia koulutusta. Tutkimukseen on haastateltu teemahaastattelun avulla viittä kokenutta suomalaista ja tällä hetkellä julkaisevaa hiphop-artistia. Tutkimuksen teoriapohjana käytetään aikaisempaa ammatillista kasvua käsittelevää kirjallisuutta. Hiphop-kulttuuria taustoitetaan aikaisemman tutkimuksen ja populaarikirjallisuuden mukaan. Artistiuden määrittäminen hiphop-kulttuurin kontekstissa on koettu ongelmalliseksi ja sitä määritelläänkin sekä kirjallisuuden että haastateltavien artistien näkemysten mukaan.
Saadut tutkimustulokset hiphop-artistien ammatillisesta kehittymisestä ovat samansuuntaisia aiemman ammatillista kasvua koskevan teorian kanssa. Menestymisen taustalla tärkeiksi tekijöiksi koetaan intohimo, itseluottamus ja halu kehittyä. Ennen varsinaisen uran alkua muiden ihmisten kannustuksella ja tuella koetaan myös olevan merkitystä. Ilman muiden ihmisten apua ei yksilön nähdä artistien mukaan menestyvän. Kodilla, kasvuympäristöllä, samanhenkisillä ihmisillä ja esikuvilla sekä koululla nähdään myös olevan yhteyttä artistina kasvuun.
Tutkimustulosten perusteella voidaan pohtia, ovatko artistien mainitsemat tekijät vain vaikuttaneet artistiuteen vai ovatko ne myös kasvattaneet ammatillisesti. Artistina kasvun määritteleminen onkin haasteellista: millä mittareilla mitata artistina kasvua? Vaikka kaikkien tutkimustuloksissa artistina kasvuun liitettävien tekijöiden ei voida välttämättä selkeästi osoittaa johtavan ammatilliseen kasvuun, voidaan tutkimustulosten perusteella kuitenkin erotella sellaisia tekijöitä, jotka ovat myönteisesti tai kielteisesti vaikuttaneet artistien kehittymiseen.
Hiphop-artistiuden kaltaisten uusien ammattien synnyn voidaan nähdä aiheuttavan haasteita formaalille koulutukselle. Toisaalta uusien ammattien huomioimisen voidaan ajatella rikastuttavan formaalia koulutusta, kun tarjottaisiin valmiuksia näihin ammatteihin suuntautumiseen tai niissä kehittymiseen. Voidaan pohtia antaisiko hiphop-artistiuteen tähtäävä formaali koulutus mitään uutta hiphop-kulttuurille vai veisikö se siltä jopa jotain pois? Helpon saavutettavuuden vuoksi hiphop tarjoaa väylän kenelle tahansa osallistua ja toteuttaa itseään. Formaali koulutus voisi mahdollisesti rajata kulttuurin parissa toimijoita ja muuttaa sen sisältöjä. Esimerkiksi kilpailun tarpeellisuus arvostuksen hankintaväylänä jää tarpeettomaksi koulutuksen tarjotessa pätevyyttä ja arvostusta.
Saadut tutkimustulokset hiphop-artistien ammatillisesta kehittymisestä ovat samansuuntaisia aiemman ammatillista kasvua koskevan teorian kanssa. Menestymisen taustalla tärkeiksi tekijöiksi koetaan intohimo, itseluottamus ja halu kehittyä. Ennen varsinaisen uran alkua muiden ihmisten kannustuksella ja tuella koetaan myös olevan merkitystä. Ilman muiden ihmisten apua ei yksilön nähdä artistien mukaan menestyvän. Kodilla, kasvuympäristöllä, samanhenkisillä ihmisillä ja esikuvilla sekä koululla nähdään myös olevan yhteyttä artistina kasvuun.
Tutkimustulosten perusteella voidaan pohtia, ovatko artistien mainitsemat tekijät vain vaikuttaneet artistiuteen vai ovatko ne myös kasvattaneet ammatillisesti. Artistina kasvun määritteleminen onkin haasteellista: millä mittareilla mitata artistina kasvua? Vaikka kaikkien tutkimustuloksissa artistina kasvuun liitettävien tekijöiden ei voida välttämättä selkeästi osoittaa johtavan ammatilliseen kasvuun, voidaan tutkimustulosten perusteella kuitenkin erotella sellaisia tekijöitä, jotka ovat myönteisesti tai kielteisesti vaikuttaneet artistien kehittymiseen.
Hiphop-artistiuden kaltaisten uusien ammattien synnyn voidaan nähdä aiheuttavan haasteita formaalille koulutukselle. Toisaalta uusien ammattien huomioimisen voidaan ajatella rikastuttavan formaalia koulutusta, kun tarjottaisiin valmiuksia näihin ammatteihin suuntautumiseen tai niissä kehittymiseen. Voidaan pohtia antaisiko hiphop-artistiuteen tähtäävä formaali koulutus mitään uutta hiphop-kulttuurille vai veisikö se siltä jopa jotain pois? Helpon saavutettavuuden vuoksi hiphop tarjoaa väylän kenelle tahansa osallistua ja toteuttaa itseään. Formaali koulutus voisi mahdollisesti rajata kulttuurin parissa toimijoita ja muuttaa sen sisältöjä. Esimerkiksi kilpailun tarpeellisuus arvostuksen hankintaväylänä jää tarpeettomaksi koulutuksen tarjotessa pätevyyttä ja arvostusta.