Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vaihto-opiskelijana Kiinassa : opiskelijoiden kokemuksia kansainvälisestä opiskelijavaihdosta, sen tuottamasta oppimisesta sekä sopeutumisesta

Jaatinen, Anniina (2015)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



Jaatinen, Anniina
2015

Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-25
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507282166
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella Kiinaan suuntautuneita opiskelijavaihtoja opiskelijan näkökulmasta. Tavoitteena on kartoittaa opiskelijoiden kokemuksia Kiinassa opiskelusta sekä tutkia, millaisia merkityksiä he antavat vaihto-opiskelulle ja sen tuottamalle oppimiselle. Lisäksi halutaan selvittää, miten suomalaiset vaihto-opiskelijat ovat sopeutuneet Kiinaan ja minkälaisena oppimisympäristönä kiinalainen yliopistomaailma näyttäytyy suomalaisen yliopisto-opiskelijan näkökulmasta.

Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksessa perehdytään aiempaan tutkimukseen opiskelijoiden liikkuvuudesta, sekä eritellään kansainvälisyyden käsitettä kytkemällä sitä korkeakoulukontekstiin. Lisäksi käsitellään oppimista ja oppimisympäristön käsitettä sekä kiinalaista korkeakoulujärjestelmää. Sopeutumista lähestytään Berryn akkulturaatiomallin kautta.

Tutkimuksen empiirisenä aineistona toimi Tampereen yliopiston vaihto-opiskelijoiden kirjoittamat matkakertomukset, joita oli yhteensä 37 kpl. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä ja erityisesti teemoittelua käyttäen. Analyysi pohjautuu empiirisen aineiston ja teorian vuoropuheluun.

Vaihto-opiskelun kokemuksissa esille nousivat sosiaaliset suhteet ja matkustelu. Oppimista tapahtui niin luokkahuoneen sisällä kuin ulkopuolellakin. Kiinalainen yliopistomaailma näyttäytyi hyvin erilaisena oppimisympäristönä akateemiseen vapauteen tottuneille suomalaisopiskelijoille. Tutkimuksen mukaan vaihto-opiskelu oli antoisa ja kasvattava kokemus, joka kehitti kielitaitoa, kulttuurisia valmiuksia sekä kasvatti kohtaamaan myös vastoinkäymisiä. Vaihtoaika oli ennen kaikkea henkisen kasvun aikaa, ja hyvä väylä elämäntaitojen kehittämiseen akateemisen kehityksen rinnalla.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [34694]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste