"Mun tärkein tehtävä on se, et siellä olis hyvä fiilis" : ryhmänjohtajien käsityksiä ryhmän ilmapiiristä ja siitä huolehtimisesta
Kaunisto, Milla (2015)
Kaunisto, Milla
2015
Puheviestintä - Speech Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507272158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507272158
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitettiin ryhmänjohtajien käsityksiä ryhmän ilmapiiristä ja siitä huolehtimisesta. Tutkimusongelman taustalla nähtiin ajatus ilmapiirin merkittävyydestä suhteessa ryhmän tavoitteiden saavuttamiseen, ja yhtenä ilmapiiriin vaikuttavana tekijänä tarkasteltiin erityisesti ryhmän jäsenten ilmaisemia tunteita.
Tutkielma tehtiin yhteistyössä suomalaisen, digitaaliseen markkinointiin ja myyntiin keskittyvän, yrityksen kanssa. Yrityksen työskentely painottuu kiinteissä ryhmissä toimimiseen ja yksi tämän tutkielman tarkoituksista oli osaltaan vastata yrityksen ryhmänjohtajina toimivien esimiesten viestinnän kehittämiseen ja toimenkuvan yhtenäistämiseen liittyviin tarpeisiin.
Tutkielman aineisto kerättiin laadullisen tutkimuksen keinoin ja menetelmänä käytettiin teemahaastattelua, sillä tutkielmassa haluttiin selvittää ja syventyä juuri ryhmänjohtajien käsityksiin ja kokemuksiin. Haastatteluihin osallistui kymmenen ryhmänjohtajaa, joista neljä johti palveluita tuottavaa ja kuusi myyntiä tekevää ryhmää.
Tutkielmassa selvisi, että ryhmänjohtajat pitivät ilmapiirin merkitystä tavoitteiden saavuttamisessa suurena. Käsityksissä korostui esimerkiksi ryhmän yhteistyö ja vuorovaikutus sekä luottamus ryhmänjohtajaan, ja hyvää ilmapiiriä kuvailtiin avoimeksi. Ryhmänjohtajat kokivat oman roolinsa ryhmän ilmapiirissä tärkeäksi, ja se tuli ilmi heidän tavoissaan huolehtia siitä. Huolehtimisen yhteydessä puhuttiin etenkin ilmapiirin säilyttämisestä ja muuttamisesta sekä negatiivisen ilmapiirin estämisestä. Keinoissa korostui ryhmänjohtajan oma esimerkki ja positiivisuus, palautteen antaminen ja negatiivisiksi koettuihin tunnepurkauksiin ja tilanteisiin puuttuminen.
Ilmaistuissa tunteissa ja niiden vaikutuksissa ilmapiiriin ilmeni eroja riippuen siitä, millainen työnkuva ryhmällä oli. Niissä ryhmissä, jotka painottuivat kokonaan tai osittain myyntityöhön, tunteita ilmaistiin paljon ja intensiivisesti. Näiden ryhmien ryhmänjohtajat kokivat myös tunteiden tarttuvan ryhmän muihin jäseniin ja vaikuttavan ilmapiiriin. Sen sijaan palveluiden tuottamiseen keskittyvien ryhmien johtajat kokivat tunteita ilmaisevan viestinnän vähäisemmäksi, eikä tunteiden ajateltu erityisemmin tarttuvan toisiin, eikä välttämättä aina vaikuttavan ilmapiiriinkään.
Tutkielma tehtiin yhteistyössä suomalaisen, digitaaliseen markkinointiin ja myyntiin keskittyvän, yrityksen kanssa. Yrityksen työskentely painottuu kiinteissä ryhmissä toimimiseen ja yksi tämän tutkielman tarkoituksista oli osaltaan vastata yrityksen ryhmänjohtajina toimivien esimiesten viestinnän kehittämiseen ja toimenkuvan yhtenäistämiseen liittyviin tarpeisiin.
Tutkielman aineisto kerättiin laadullisen tutkimuksen keinoin ja menetelmänä käytettiin teemahaastattelua, sillä tutkielmassa haluttiin selvittää ja syventyä juuri ryhmänjohtajien käsityksiin ja kokemuksiin. Haastatteluihin osallistui kymmenen ryhmänjohtajaa, joista neljä johti palveluita tuottavaa ja kuusi myyntiä tekevää ryhmää.
Tutkielmassa selvisi, että ryhmänjohtajat pitivät ilmapiirin merkitystä tavoitteiden saavuttamisessa suurena. Käsityksissä korostui esimerkiksi ryhmän yhteistyö ja vuorovaikutus sekä luottamus ryhmänjohtajaan, ja hyvää ilmapiiriä kuvailtiin avoimeksi. Ryhmänjohtajat kokivat oman roolinsa ryhmän ilmapiirissä tärkeäksi, ja se tuli ilmi heidän tavoissaan huolehtia siitä. Huolehtimisen yhteydessä puhuttiin etenkin ilmapiirin säilyttämisestä ja muuttamisesta sekä negatiivisen ilmapiirin estämisestä. Keinoissa korostui ryhmänjohtajan oma esimerkki ja positiivisuus, palautteen antaminen ja negatiivisiksi koettuihin tunnepurkauksiin ja tilanteisiin puuttuminen.
Ilmaistuissa tunteissa ja niiden vaikutuksissa ilmapiiriin ilmeni eroja riippuen siitä, millainen työnkuva ryhmällä oli. Niissä ryhmissä, jotka painottuivat kokonaan tai osittain myyntityöhön, tunteita ilmaistiin paljon ja intensiivisesti. Näiden ryhmien ryhmänjohtajat kokivat myös tunteiden tarttuvan ryhmän muihin jäseniin ja vaikuttavan ilmapiiriin. Sen sijaan palveluiden tuottamiseen keskittyvien ryhmien johtajat kokivat tunteita ilmaisevan viestinnän vähäisemmäksi, eikä tunteiden ajateltu erityisemmin tarttuvan toisiin, eikä välttämättä aina vaikuttavan ilmapiiriinkään.