Kiinalaisopiskelijoiden vuorovaikutuskokemuksia suomalaisessa korkeakoulussa
Haapaniemi, Janina (2015)
Haapaniemi, Janina
2015
Puheviestintä - Speech Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507272148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507272148
Tiivistelmä
Kiinalaisopiskelijoiden määrä ulkomailla on jatkuvassa kasvussa. Samaan aikaan Suomessa on peräänkuulutettu enemmän kansainvälistymistä korkeakouluihin opiskelijoiden, tutkijoiden ja opettajien kannalta. Kansainvälinen liikkuvuus on osa myös korkeakoulujen tuloksellisuuden mittareita. Suomi tarvitsee lisää Kiina-osaajia, sillä Kiinan merkitys maailmantaloudessa kasvaa jatkuvasti. Kiinalaiset opiskelijat muokkaavat osaltaan korkeakoulujen ilmapiiriä kansainvälisemmäksi ja useimmat heistä haluavat jäädä Suomeen tekemään töitä myös opintojensa jälkeen.
Sekä suomalainen että kiinalainen viestintäkulttuuri ovat muutoksessa – ja tämä näkyy erityisesti nuorten viestinnässä. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kulttuurienvälisiä vuorovaikutuskokemuksia kiinalaisopiskelijoilla on opiskeluympäristössään Suomessa. Tutkielmassa haastateltiin suomalaisissa korkeakouluissa opiskelevia mannerkiinalaisia nuoria, minkä jälkeen haastattelut teemoiteltiin ja analysoitiin.
Tutkielmassa haluttiin selvittää, millaisia vuorovaikutuskokemuksia kiinalaisopiskelijoilla on paitsi opettajien, myös opiskelijoiden kanssa. Lisäksi haluttiin selvittää käsityksiä eroista sukupuolten välillä kulttuurienvälisessä kanssakäymisessä. Lopuksi selvitettiin kiinalaisten mielipiteitä suomalaisista viestijöinä.
Kiinalaiset arvostavat muun muassa henkilökohtaisia suhteita opettajiin ja kannustavaa asennetta. Kiinalaisopiskelijoilla ei ole juurikaan suhteita paikallisiin nuoriin Suomessa. Suurin osa haluaisi suomalaisia ystäviä ja verkostoja, mutta he pitävät itseään liian ujoina ja kielitaidottomina tutustuakseen aktiivisesti uusiin ihmisiin. Kiinalaiset pitivät pääsääntöisesti sekä suomalaisia että kiinalaisia naisia aktiivisempina kuin miehiä. Suomalaisia kiinalaiset kunnioittivat; rehellisyys, luotettavuus ja ystävällisyys miellyttivät kiinalaisia, vaikka he pitivät suomalaisia hieman ujoina.
Suomalaiset korkeakoulut voisivat vielä entisestään korostaa potentiaalisille kiinalaisopiskelijoille niitä seikkoja, joita nämä arvostavat: henkilökohtaisia suhteita opettajiin, tasalaatuista opetusta, tutor-toimintaa, pieniä ryhmäkokoa ja kannustavaa ilmapiiriä.
Sekä suomalainen että kiinalainen viestintäkulttuuri ovat muutoksessa – ja tämä näkyy erityisesti nuorten viestinnässä. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kulttuurienvälisiä vuorovaikutuskokemuksia kiinalaisopiskelijoilla on opiskeluympäristössään Suomessa. Tutkielmassa haastateltiin suomalaisissa korkeakouluissa opiskelevia mannerkiinalaisia nuoria, minkä jälkeen haastattelut teemoiteltiin ja analysoitiin.
Tutkielmassa haluttiin selvittää, millaisia vuorovaikutuskokemuksia kiinalaisopiskelijoilla on paitsi opettajien, myös opiskelijoiden kanssa. Lisäksi haluttiin selvittää käsityksiä eroista sukupuolten välillä kulttuurienvälisessä kanssakäymisessä. Lopuksi selvitettiin kiinalaisten mielipiteitä suomalaisista viestijöinä.
Kiinalaiset arvostavat muun muassa henkilökohtaisia suhteita opettajiin ja kannustavaa asennetta. Kiinalaisopiskelijoilla ei ole juurikaan suhteita paikallisiin nuoriin Suomessa. Suurin osa haluaisi suomalaisia ystäviä ja verkostoja, mutta he pitävät itseään liian ujoina ja kielitaidottomina tutustuakseen aktiivisesti uusiin ihmisiin. Kiinalaiset pitivät pääsääntöisesti sekä suomalaisia että kiinalaisia naisia aktiivisempina kuin miehiä. Suomalaisia kiinalaiset kunnioittivat; rehellisyys, luotettavuus ja ystävällisyys miellyttivät kiinalaisia, vaikka he pitivät suomalaisia hieman ujoina.
Suomalaiset korkeakoulut voisivat vielä entisestään korostaa potentiaalisille kiinalaisopiskelijoille niitä seikkoja, joita nämä arvostavat: henkilökohtaisia suhteita opettajiin, tasalaatuista opetusta, tutor-toimintaa, pieniä ryhmäkokoa ja kannustavaa ilmapiiriä.