Asiakasuskollisuuden teemat muotiblogeissa
Pohjonen, Elina (2015)
Pohjonen, Elina
2015
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507202143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507202143
Tiivistelmä
Muotiblogit ovat kuluttajille ilmainen, helppo ja säännöllisesti päivittyvä kanava seurata muotia ja jakaa mielipiteitä samoista asioista kiinnostuneiden kuluttajien kanssa. Muotiblogien osuus myös markkinoinnin kanavana yrityksille kasvaa koko ajan, ja tätä kautta osa bloggaajista pystyy myös elättämään itsensä. Muotiblogien asiakkaita ovat lukijat.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, millaista on asiakasuskollisuus muotiblogien ja niiden lukijoiden välillä. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka primäärinen aineisto on kerätty puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Primääristä aineistoa on täydennetty sekundäärisellä aineistolla keräämällä kommentteja muotiblogien kommenttibokseista.
Tutkimusaineiston ja teoreettisen viitekehyksen perusteella muodostettiin seitsemän asiakasuskollisuuden teemaa muotiblogien kontekstissa. Lisäksi jokainen teema määriteltiin kuluttajien asiakasuskollisuuden vaiheen mukaan. Bloggaaja/blogien lukeminen nähtiin näiden seitsemän teeman mukaan joko samaistumisen kohteena, esikuvana, konsulttina, bloggaaja ystävänä, julkkiksena, ajanvietteenä sekä piintyneenä tapana (riippuvuutena).
Tutkimus on hyödyllinen sekä akateemiselle tiedeyhteisölle, että käytännön liike-elämälle. Aiempaa muotiblogeihin keskittynyttä tutkimusta täydennetään kuluttajalähtöisellä tutkimuksella asiakasuskollisuudesta. Liiketoiminnalle tutkimus on hyödyllinen siksi, koska tutkimuksessa tunnistetaan asiakasuskollisuutta kasvattavia ominaisuuksia, jotka saavat lukijan palaamaan blogin äärelle yhä uudestaan. Nämä merkitykset ovat olennaisia esimerkiksi blogimainonnan kontekstissa. Tutkimuksen avulla ymmärretään paremmin asiakasuskollisuuden merkitystä muotiblogeissa, ja mitä muotiblogit kuluttajille merkitsevät.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, millaista on asiakasuskollisuus muotiblogien ja niiden lukijoiden välillä. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka primäärinen aineisto on kerätty puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Primääristä aineistoa on täydennetty sekundäärisellä aineistolla keräämällä kommentteja muotiblogien kommenttibokseista.
Tutkimusaineiston ja teoreettisen viitekehyksen perusteella muodostettiin seitsemän asiakasuskollisuuden teemaa muotiblogien kontekstissa. Lisäksi jokainen teema määriteltiin kuluttajien asiakasuskollisuuden vaiheen mukaan. Bloggaaja/blogien lukeminen nähtiin näiden seitsemän teeman mukaan joko samaistumisen kohteena, esikuvana, konsulttina, bloggaaja ystävänä, julkkiksena, ajanvietteenä sekä piintyneenä tapana (riippuvuutena).
Tutkimus on hyödyllinen sekä akateemiselle tiedeyhteisölle, että käytännön liike-elämälle. Aiempaa muotiblogeihin keskittynyttä tutkimusta täydennetään kuluttajalähtöisellä tutkimuksella asiakasuskollisuudesta. Liiketoiminnalle tutkimus on hyödyllinen siksi, koska tutkimuksessa tunnistetaan asiakasuskollisuutta kasvattavia ominaisuuksia, jotka saavat lukijan palaamaan blogin äärelle yhä uudestaan. Nämä merkitykset ovat olennaisia esimerkiksi blogimainonnan kontekstissa. Tutkimuksen avulla ymmärretään paremmin asiakasuskollisuuden merkitystä muotiblogeissa, ja mitä muotiblogit kuluttajille merkitsevät.