Mediakuvista! : kriittisiä mediakuvanlukutaitoja kehittämässä kuvataiteen keinoin
Latvala, Anne-Mari (2015)
Latvala, Anne-Mari
2015
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507172112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507172112
Tiivistelmä
Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli kehittää kriittisiä mediakuvanlukutaitoja koulukontekstissa, erityisesti yläasteen kuvataidetunneilla. Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten kriittisyys ilmeni oppilaiden vastauksissa projektin aikana, millaisia kriittisyyden teemoja oppilaat käsittelivät tutkimusprojektin aikana, ja lisäsikö projekti oppilaiden kriittisiä mediakuvanlukutaitoja.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui Puolimatkan realistisesta kasvatuksen mallista, sekä mediatodellisuuden konstruktivistisesta luonteesta, Giroux’n ja Freiren kriittisen kasvatuksen suuntauksista, Suorannan taistelevasta tutkimuksesta sekä taideperustaisesta tutkimuksesta. Lisäksi kriittisen mediakuvanlukutaidon käsitettä hahmoteltiin mediakasvatuksen, kriittisen kasvatuksen, kuvataidekasvatuksen sekä lukutaitoteorioiden kautta.
Kyseessä oli toimintatutkimuksellinen tapaustutkimus, johon osallistui 34 kahdeksasluokkalaista nuorta. Aineistona käytettiin kyselylomakkeiden sanallisia ilmauksia sekä oppilaiden tuottamia kuvataidetöitä. Aineistoanalyysi toteutettiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla sekä semioottisella kuva-analyysilla.
Tulokset osoittivat, että oppilaat käsittelivät kriittisiä teemoja varsin monipuolisesti. Yhteensä 24 teemaa sisältyi viiteen pääluokkaan, jotka käsittelivät identiteetinrakennusta, totuudellisuutta, kyseenalaistamista, yhteiskunnallisuutta sekä luokkaa Muut. Lisäksi vastauksista kävi ilmi, että noin puolet tutkimukseen osallistuneista oppilaista kehittyivät kriittisen ajattelun taidoissaan: heistä suurin osa koki kriittisen ajattelun uutena oivalluksena. Noin puolella oli entuudestaan hyvät kriittiset taidot, ja muutaman oppilaan kriittinen ajattelu ei herännyt projektin aikana.
Johtopäätöksinä voidaan sanoa, että lyhytaikaisellakin projektilla on mahdollisuuksia avartaa oppilaiden ajattelua, kuten tarjota uusia näkökulmia sekä antaa tilaa oivalluksille ja ajattelun syvenemiselle. Lisäksi kuvataide oppiaineena antaa muista aineista poikkeavan mahdollisuuden kuvallisen median käsittelyyn kuvien tuottamisen kautta mediakuvien syvällisempään ymmärrykseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui Puolimatkan realistisesta kasvatuksen mallista, sekä mediatodellisuuden konstruktivistisesta luonteesta, Giroux’n ja Freiren kriittisen kasvatuksen suuntauksista, Suorannan taistelevasta tutkimuksesta sekä taideperustaisesta tutkimuksesta. Lisäksi kriittisen mediakuvanlukutaidon käsitettä hahmoteltiin mediakasvatuksen, kriittisen kasvatuksen, kuvataidekasvatuksen sekä lukutaitoteorioiden kautta.
Kyseessä oli toimintatutkimuksellinen tapaustutkimus, johon osallistui 34 kahdeksasluokkalaista nuorta. Aineistona käytettiin kyselylomakkeiden sanallisia ilmauksia sekä oppilaiden tuottamia kuvataidetöitä. Aineistoanalyysi toteutettiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla sekä semioottisella kuva-analyysilla.
Tulokset osoittivat, että oppilaat käsittelivät kriittisiä teemoja varsin monipuolisesti. Yhteensä 24 teemaa sisältyi viiteen pääluokkaan, jotka käsittelivät identiteetinrakennusta, totuudellisuutta, kyseenalaistamista, yhteiskunnallisuutta sekä luokkaa Muut. Lisäksi vastauksista kävi ilmi, että noin puolet tutkimukseen osallistuneista oppilaista kehittyivät kriittisen ajattelun taidoissaan: heistä suurin osa koki kriittisen ajattelun uutena oivalluksena. Noin puolella oli entuudestaan hyvät kriittiset taidot, ja muutaman oppilaan kriittinen ajattelu ei herännyt projektin aikana.
Johtopäätöksinä voidaan sanoa, että lyhytaikaisellakin projektilla on mahdollisuuksia avartaa oppilaiden ajattelua, kuten tarjota uusia näkökulmia sekä antaa tilaa oivalluksille ja ajattelun syvenemiselle. Lisäksi kuvataide oppiaineena antaa muista aineista poikkeavan mahdollisuuden kuvallisen median käsittelyyn kuvien tuottamisen kautta mediakuvien syvällisempään ymmärrykseen.