"Vaikeeta ja kivaa leikkiä!" : toiminnalliset harjoitteet lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukena
Jussila, Henriikka (2015)
Jussila, Henriikka
2015
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507172111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507172111
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toiminnallisten harjoitteiden käyttömahdollisuuksia lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukena. Toiminnallisuuden avulla pyrittiin tukemaan oppilaiden fonologista tietoisuutta tarjoamalla mielekkäitä oppimiskokemuksia vuorovaikutuksellisissa tilanteissa liikunnan ja äidinkielen tunneilla. Tutkimus on lähestymistavaltaan toimintatutkimus, jonka yhteydessä toteutettiin toiminnallisten harjoitteiden interventio eräässä länsisuomalaisessa ensimmäisessä luokassa. Interventio kohdentui sekä pienryhmäopetukseen että koko luokan tunteihin. Tutkimusaineisto koostuu intervention aikana tehdyistä havainnoista sekä tutkimukseen osallistuneiden haastatteluista. Teemahaastattelun avulla pyrittiin tuomaan esiin kyseisen luokan oppilaiden ja opettajan sekä koulun erityisopettajan ajatuksia toiminnallisista harjoitteista.
Pienryhmän ja koko luokan opetuksen toiminnallisten harjoitteiden interventiokuvaus muodostaa tutkimuksen keskeisen tuloksen. Kasvatus- ja opetusalalla työskentelevät voivat hyödyntää tutkimuksessa esitettyjä harjoitteita, joiden käytöstä interventio tuotti kokemusta sekä useita parannusehdotuksia ja variaatioita. Oppilaiden ja opettajien ajatukset ilmentävät toiminnallisten harjoitteiden keskeisiä piirteitä. Oppilaat osallistuivat harjoitteisiin innokkaasti kokien sekä iloisia onnistumisia että epäonnistumisia yksilöinä ja ryhmässä. Yhteistyötaitojen merkitys korostui etenkin koko luokan harjoitteissa. Luokanopettaja näki toiminnallisten harjoitteiden etuna niissä vaadittavan pohdinnan ja ongelmanratkaisun. Myös oppilaat pitivät haastavista tehtävistä, jotka edellyttivät sekä motorisia että fonologisia ponnisteluja. Erityisopettajan puheessa korostuivat pienryhmässä toiminnallisuutta rajoittavat tila- ja aikatekijät.
Toiminnalliset harjoitteet mahdollistavat lukemaan ja kirjoittamaan oppimisessa keskeisten taitojen lisäksi motoristen, sosiaalis-emotionaalisten ja metakognitiivisten taitojen oppimista. Tutkimuksen perusteella toiminnalliset harjoitteet sopivat erityisen hyvin toteutettavaksi koko luokan liikuntatunneilla, joilla fonologisen tietoisuuden taitoja voidaan harjoitella luontevana osana liikunnan tavoitteita ja tuntien rakennetta. Toiminnallisia harjoitteita voidaan käyttää oppiaineita yhdistelevästi myös äidinkielen tunneilla, jolloin tilan rajallisuuden vuoksi voidaan harjoitella erityisesti hieno- ja havaintomotorisia taitoja.
Pienryhmän ja koko luokan opetuksen toiminnallisten harjoitteiden interventiokuvaus muodostaa tutkimuksen keskeisen tuloksen. Kasvatus- ja opetusalalla työskentelevät voivat hyödyntää tutkimuksessa esitettyjä harjoitteita, joiden käytöstä interventio tuotti kokemusta sekä useita parannusehdotuksia ja variaatioita. Oppilaiden ja opettajien ajatukset ilmentävät toiminnallisten harjoitteiden keskeisiä piirteitä. Oppilaat osallistuivat harjoitteisiin innokkaasti kokien sekä iloisia onnistumisia että epäonnistumisia yksilöinä ja ryhmässä. Yhteistyötaitojen merkitys korostui etenkin koko luokan harjoitteissa. Luokanopettaja näki toiminnallisten harjoitteiden etuna niissä vaadittavan pohdinnan ja ongelmanratkaisun. Myös oppilaat pitivät haastavista tehtävistä, jotka edellyttivät sekä motorisia että fonologisia ponnisteluja. Erityisopettajan puheessa korostuivat pienryhmässä toiminnallisuutta rajoittavat tila- ja aikatekijät.
Toiminnalliset harjoitteet mahdollistavat lukemaan ja kirjoittamaan oppimisessa keskeisten taitojen lisäksi motoristen, sosiaalis-emotionaalisten ja metakognitiivisten taitojen oppimista. Tutkimuksen perusteella toiminnalliset harjoitteet sopivat erityisen hyvin toteutettavaksi koko luokan liikuntatunneilla, joilla fonologisen tietoisuuden taitoja voidaan harjoitella luontevana osana liikunnan tavoitteita ja tuntien rakennetta. Toiminnallisia harjoitteita voidaan käyttää oppiaineita yhdistelevästi myös äidinkielen tunneilla, jolloin tilan rajallisuuden vuoksi voidaan harjoitella erityisesti hieno- ja havaintomotorisia taitoja.