Suomi teknillisten alojen käyttökielenä
Määttä, Kaisa (2015)
Määttä, Kaisa
2015
Suomen kielen maisteriopinnot - Master's Programme in Finnish Language
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507152106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507152106
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on kartoittaa suomen kielen asemaa teknillisten alojen käyttökielenä alan ammattilaisten silmin katsottuna. Ammattilaisryhmiksi valittiin Tampereen teknillisen yliopiston opiskelijoita, opetushenkilökuntaa, tutkijoita sekä jo valmistuneita opiskelijoita. Työ ottaa osaa laajempaan kielipoliittiseen keskusteluun selventäessään eri asiantuntijaryhmien näkemyksiä suomen kielen asemasta alalla.
Kyseessä lienee ensimmäinen kartoitus siitä kuinka teknillisten alojen ammattilaiset suhtautuvat suomen kieleen teknillisten alojen käyttökielenä. Tutkimuksessa keskitytään selvittämään ammattilais-ten näkemyksiä suomen kielen asemaan alan arjessa sekä kuinka alan valtakieleksi noussut englanti näkyy yliopistomaailmassa sekä käytännön opetuksessa. Tutkimuksessa haastetaan vastaajia pohtimaan onko suomen kieltä syytä tukea taloudellisesti, jotta kieli säilyttäisi asemansa tieteen kielenä.
Tutkimus on toteutettu sähköisenä kyselylomaketutkimuksena, jossa vastaajille on annettu mini-maalisesti taustatietoja siitä mitä tutkimus koskee. Lomakkeita oli kaksi erilaista, joista toinen oli suun-nattu opiskelijoille ja toinen opetushenkilökunnalle. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 75 henkilöä, joita kaikkia yhdisti henkilökohtainen yhteys Tampereen teknilliseen yliopistoon. Opiskelijoille suunnattuun kyselyyn vastasi 52 henkilöä, joista opiskelijoita oli 28 ja valmistuneita 24. Opetushenkilökunnalle suunnattuun kyselyyn vastasi 23 henkilöä, joista opettajia oli 14 ja tutkijoita 9.
Tutkimustulokset osoittavat, että yleisesti suomen kielen asemaan tieteen kielenä ei pidetty mer-kittävänä. Opetuskieleksi suomi soveltuu erinomaisesti yliopistossa, jos opetus koskee perusopintojen osuutta. Myöhemmässä vaiheessa ja jo perusopintojen rinnalle vastaajat kaipasivat englanninkielistä opetusta sekä materiaalia, jotta alan terminologia olisi paremmin opittavissa. Arjessa vastaajat kertoivat käyttävänsä sekä suomea että englantia rinnakkain tilanteen luomien tarpeiden mukaan.
Teknillinen ala kansainvälistyy kovaa vauhtia ja kansainvälistymisen tavoittelu on arkea myös Tampereen teknillisessä yliopistossa. Käytännössä sanan kansainvälisyys ja kansainvälistyminen merkityksiä vastaajat eivät täysin hahmottaneet vastausten perusteella, varsinkaan opiskelijat. Kartoitustutkimuksen jälkeen voidaan esittää kysymys onko kansainvälistyvällä alalla kansallista velvoitetta lainkaan? Teknillinen ala on yhteiskunnallisesta perspektiivistä katsottuna varsin merkityksellinen ala.
Kyseessä lienee ensimmäinen kartoitus siitä kuinka teknillisten alojen ammattilaiset suhtautuvat suomen kieleen teknillisten alojen käyttökielenä. Tutkimuksessa keskitytään selvittämään ammattilais-ten näkemyksiä suomen kielen asemaan alan arjessa sekä kuinka alan valtakieleksi noussut englanti näkyy yliopistomaailmassa sekä käytännön opetuksessa. Tutkimuksessa haastetaan vastaajia pohtimaan onko suomen kieltä syytä tukea taloudellisesti, jotta kieli säilyttäisi asemansa tieteen kielenä.
Tutkimus on toteutettu sähköisenä kyselylomaketutkimuksena, jossa vastaajille on annettu mini-maalisesti taustatietoja siitä mitä tutkimus koskee. Lomakkeita oli kaksi erilaista, joista toinen oli suun-nattu opiskelijoille ja toinen opetushenkilökunnalle. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 75 henkilöä, joita kaikkia yhdisti henkilökohtainen yhteys Tampereen teknilliseen yliopistoon. Opiskelijoille suunnattuun kyselyyn vastasi 52 henkilöä, joista opiskelijoita oli 28 ja valmistuneita 24. Opetushenkilökunnalle suunnattuun kyselyyn vastasi 23 henkilöä, joista opettajia oli 14 ja tutkijoita 9.
Tutkimustulokset osoittavat, että yleisesti suomen kielen asemaan tieteen kielenä ei pidetty mer-kittävänä. Opetuskieleksi suomi soveltuu erinomaisesti yliopistossa, jos opetus koskee perusopintojen osuutta. Myöhemmässä vaiheessa ja jo perusopintojen rinnalle vastaajat kaipasivat englanninkielistä opetusta sekä materiaalia, jotta alan terminologia olisi paremmin opittavissa. Arjessa vastaajat kertoivat käyttävänsä sekä suomea että englantia rinnakkain tilanteen luomien tarpeiden mukaan.
Teknillinen ala kansainvälistyy kovaa vauhtia ja kansainvälistymisen tavoittelu on arkea myös Tampereen teknillisessä yliopistossa. Käytännössä sanan kansainvälisyys ja kansainvälistyminen merkityksiä vastaajat eivät täysin hahmottaneet vastausten perusteella, varsinkaan opiskelijat. Kartoitustutkimuksen jälkeen voidaan esittää kysymys onko kansainvälistyvällä alalla kansallista velvoitetta lainkaan? Teknillinen ala on yhteiskunnallisesta perspektiivistä katsottuna varsin merkityksellinen ala.