Oppia koulutuksen mallimaasta : kehysanalyysi Suomen koulutusjärjestelmästä Huffington Postin blogiteksteissä 2011-2013
Aarti, Mirkka (2015)
Aarti, Mirkka
2015
Journalistiikan maisteriopinnot - Master's Programme in Journalism
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507152099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507152099
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielma käsittelee suomalaisen koulutusjärjestelmän näkyvyyttä Yhdysvaltain verkkomedia Huffington Postin blogiteksteissä ja blogitekstien kommenteissa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mistä näkökulmista suomalaista koulutusjärjestelmää on käsitelty teksteissä. Alakysymyksinä ovat, miten keskustelussa esitetyt argumentit tukevat tai kyseenalaistavat Suomen koulutusjärjestelmän hyödyntämistä Yhdysvaltain koulutuskeskustelussa ja Suomen brändityön tavoitteita.
Tutkielma on laadultaan kvalitatiivista, ja siinä yhdistyvät journalistiikan tutkimuksen lisäksi kasvatustieteellinen ja kansainvälinen näkökulma. Tutkimuksen metodina on kehysanalyysi. Journalistisessa työssä kehystäminen viittaa siihen, miten toimittajat organisoivat informaatiota soveltamalla siihen rutiininomaisesti tiettyjä kehyksiä. Yksittäinen asia voidaan ympäröidä vaihtoehtoisilla kehyksillä, jolloin sen luonne ja merkitys määrittyvät erilaisiksi.
Aineisto koostuu kolmestatoista Huffington Postissa vuosina 2011–2013 julkaistusta blogitekstistä ja niiden kommenteista, joiden pääasiallinen sisältö on Suomen koulutusjärjestelmä.
Aineistosta erottuivat kolme kehystä: valtiollinen kehys, pedagoginen kehys ja maantieteellinen kehys. Valtiollisessa kehyksessä korostuvat Suomen valtion toimenpiteet koulutusjärjestelmän hyväksi, pedagogisessa kehyksessä Suomen koulutusjärjestelmää käsitellään siitä näkökulmasta, millaisia suomalaisen opetuksen käytännöt ovat ja missä asemassa oppilaat ja opettajat ovat. Maantieteellisessä kehyksessä taas tuodaan esille Suomen maantieteellisiä eroja Yhdysvaltoihin verrattuna.
Tekstien kantavana teemana toimii ajatus siitä, että Yhdysvaltain koulutusta tulisi uudistaa, ja Suomen koulutusjärjestelmää pyritään hyödyntämään teksteissä muutosten aikaansaamiseksi esimerkiksi vastakkainasettelulla. Usein maiden todetaan kuitenkin olevan liian erilaisia kaikkien käytäntöjen omaksumiselle. Suomen maabrändikuvaa tekstit tukevat erinomaisesti, ja Suomesta välittyy kuva toimivan koulutusjärjestelmän maana, jossa valtio välittää koulutuksesta ja jossa opettajia pidetään suuressa arvossa.
Tutkielma on laadultaan kvalitatiivista, ja siinä yhdistyvät journalistiikan tutkimuksen lisäksi kasvatustieteellinen ja kansainvälinen näkökulma. Tutkimuksen metodina on kehysanalyysi. Journalistisessa työssä kehystäminen viittaa siihen, miten toimittajat organisoivat informaatiota soveltamalla siihen rutiininomaisesti tiettyjä kehyksiä. Yksittäinen asia voidaan ympäröidä vaihtoehtoisilla kehyksillä, jolloin sen luonne ja merkitys määrittyvät erilaisiksi.
Aineisto koostuu kolmestatoista Huffington Postissa vuosina 2011–2013 julkaistusta blogitekstistä ja niiden kommenteista, joiden pääasiallinen sisältö on Suomen koulutusjärjestelmä.
Aineistosta erottuivat kolme kehystä: valtiollinen kehys, pedagoginen kehys ja maantieteellinen kehys. Valtiollisessa kehyksessä korostuvat Suomen valtion toimenpiteet koulutusjärjestelmän hyväksi, pedagogisessa kehyksessä Suomen koulutusjärjestelmää käsitellään siitä näkökulmasta, millaisia suomalaisen opetuksen käytännöt ovat ja missä asemassa oppilaat ja opettajat ovat. Maantieteellisessä kehyksessä taas tuodaan esille Suomen maantieteellisiä eroja Yhdysvaltoihin verrattuna.
Tekstien kantavana teemana toimii ajatus siitä, että Yhdysvaltain koulutusta tulisi uudistaa, ja Suomen koulutusjärjestelmää pyritään hyödyntämään teksteissä muutosten aikaansaamiseksi esimerkiksi vastakkainasettelulla. Usein maiden todetaan kuitenkin olevan liian erilaisia kaikkien käytäntöjen omaksumiselle. Suomen maabrändikuvaa tekstit tukevat erinomaisesti, ja Suomesta välittyy kuva toimivan koulutusjärjestelmän maana, jossa valtio välittää koulutuksesta ja jossa opettajia pidetään suuressa arvossa.