E-oppimisjärjestelmien arkkitehtuurimallit : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Murtonen, Ville (2015)
Murtonen, Ville
2015
Tietojenkäsittelyopin maisteriopinnot - Master's Programme in Computer Science
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507092074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507092074
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin e-oppimisjärjestelmien arkkitehtuurimalleja.
Aihetta alustettiin läpikäymällä erilaisia e-oppimiskäsitteitä, joiden pohjalta muodostettiin näkökulma aiheeseen. Oletus oli, että e-oppimisjärjestelmien arkkitehtuurimalleista löytyisi huomattavan paljon materiaalia. Tämän vuoksi aihetta lähestyttiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen kautta, jotta aineistoa päästiin läpikäymään mahdollisimman kattavasti ja laaja-alaisesti.
Oletus kuitenkin osoittautui tutkimusprosessin myötä virheelliseksi; aiheesta löytyi lopulta valitettavan vähän vertailevaa tutkimusta. Enemmän näyttäytyi käytännön esimerkkejä ja omiin tarpeisiin valittuja ratkaisuja eri toteutuksille.
Lopullinen aineisto muodostui viidestä artikkelista, joiden pohjalta katsaus suoritettiin. Näiden lisäksi valikoitui artikkeleiden pohjalta mukaan vielä yksi lähde tukemaan löydöksiä. Aineiston pohjalta tehtyjen löydösten ja havaintojen perusteella pyritään vastaamaan tutkimuskysymykseen: Millaisia malleja e-oppimisarkkitehtuuriin löytyy kirjallisuuden perusteella?
Aineistosta selvisi myös, että vaikka suoria vertailuja ei ollut tehty, eri kirjoittajien malleista löytyi kuitenkin paljon yhteneväisyyksiä, eritoten osien uudelleenkäytettävyyden ja modulaarisuuden osalta. Löydösten ja havaintojen lisäksi löytyi useita aiheita, joiden pohjalta on mahdollista tehdä jatkotutkimusta esimerkiksi siitä, millaisia ominaisuuksia tulisi löytyä uusista e-oppimisarkkitehtuurimalleista.
Aihetta alustettiin läpikäymällä erilaisia e-oppimiskäsitteitä, joiden pohjalta muodostettiin näkökulma aiheeseen. Oletus oli, että e-oppimisjärjestelmien arkkitehtuurimalleista löytyisi huomattavan paljon materiaalia. Tämän vuoksi aihetta lähestyttiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen kautta, jotta aineistoa päästiin läpikäymään mahdollisimman kattavasti ja laaja-alaisesti.
Oletus kuitenkin osoittautui tutkimusprosessin myötä virheelliseksi; aiheesta löytyi lopulta valitettavan vähän vertailevaa tutkimusta. Enemmän näyttäytyi käytännön esimerkkejä ja omiin tarpeisiin valittuja ratkaisuja eri toteutuksille.
Lopullinen aineisto muodostui viidestä artikkelista, joiden pohjalta katsaus suoritettiin. Näiden lisäksi valikoitui artikkeleiden pohjalta mukaan vielä yksi lähde tukemaan löydöksiä. Aineiston pohjalta tehtyjen löydösten ja havaintojen perusteella pyritään vastaamaan tutkimuskysymykseen: Millaisia malleja e-oppimisarkkitehtuuriin löytyy kirjallisuuden perusteella?
Aineistosta selvisi myös, että vaikka suoria vertailuja ei ollut tehty, eri kirjoittajien malleista löytyi kuitenkin paljon yhteneväisyyksiä, eritoten osien uudelleenkäytettävyyden ja modulaarisuuden osalta. Löydösten ja havaintojen lisäksi löytyi useita aiheita, joiden pohjalta on mahdollista tehdä jatkotutkimusta esimerkiksi siitä, millaisia ominaisuuksia tulisi löytyä uusista e-oppimisarkkitehtuurimalleista.