Salonkimusiikkiohjelmistot : tapaustutkimus Kangasalan Salonkimusiikista
Joki, Satu (2015)
Joki, Satu
2015
Etnomusikologia - Ethnomusicology
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507082060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507082060
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee salonkimusiikkina soitettuja kappaleita hienostoravintoloiden ohjelmistoissa 1800-luvun lopulta 1900-luvun alkupuolelle Helsingissä sekä Kangasalan Salonkimusiikki –tapahtumassa vuosina 1991-2004. Työn tarkoituksena oli tutkia, mitkä kappaleet ovat olleet soitetuimpia vertailemalla keskenään eri vuosikymmeniltä saatavilla olevia soitto-ohjelmia. Tutkimuksessa salonkimusiikkia tarkastellaan osana kulttuuria, joten huomionkohteena ovat olleet myös salonkimusiikin syntyyn kiinteästi liittynyt uusi yhteiskuntaluokka eli porvarit sekä heidän ajatusmaailmansa ja huvittelutapansa. Kokonaiskuvan muodostamiseksi käsittelen myös salonkimusiikin käyttöympäristöjä, esiintyjiä, yleisöä ja musiikillisia piirteitä.
Tutkimusaineiston vanhimman osan muodostaa Helsingin yliopiston arkiston erityinen pienpainatemateriaali, joka sisältää hienostoravintoloiden mainoksia 1800-luvun lopulta 1900-luvun alkupuolelle. Hotel Kämp, Operakällare ja Brunnhuset’s Varieté julkaisivat ruokalistansa ohella illan aikana soitettavat kappaleet, jotka olen koonnut edustamaan historiallisen salonkimusiikin perusohjelmistoa. Näitä kappaletietoja olen täydentänyt mm. Helsingin kaupunginorkesteria edeltäneiden ja sen varhaisten kokoonpanojen konserttiohjelmilla. Kangasalan Salonkimusiikkia koskevat tiedot olen kerännyt työni ohella järjestäessäni ko. musiikkitapahtumaa Kangasalan kunnan työntekijänä. Kangasalan Musiikinystävien yhdistyksen nuottiluettelot, lehtiartikkelileikkeet ja kokouspöytäkirjat ovat olleet myös käytössäni. Haastattelin kahta henkilöä koskien salonkimusiikin historiaa Kangasalla.
Pro graduni vahvistaa Suomen populaarimusiikin historiaa käsittelevien tutkimusten muodostamaa käsitystä salonkimusiikkiohjelmistojen laajuudesta ja kansainvälisyydestä. Yksittäisiä suosittuja teoksia ei aineistosta selkeästi nouse esiin, mutta tietyt säveltäjät sekä kappaletyypit sen sijaan erottuvat suosikeiksi vuosikymmenestä toiseen. Salonkimusiikkiohjelmisto on pysynyt Kangasalan Salonkimusiikissa hyvin samankaltaisena kuin 1800-luvun loppupuolella eikä ohjelmistoon ole juurikaan hyväksytty uudempia sävellyksiä. Salonkimusiikin arvostuksessa on tapahtunut muutosta 1800-luvulta tähän päivään verrattuna.
Tutkimusaineiston vanhimman osan muodostaa Helsingin yliopiston arkiston erityinen pienpainatemateriaali, joka sisältää hienostoravintoloiden mainoksia 1800-luvun lopulta 1900-luvun alkupuolelle. Hotel Kämp, Operakällare ja Brunnhuset’s Varieté julkaisivat ruokalistansa ohella illan aikana soitettavat kappaleet, jotka olen koonnut edustamaan historiallisen salonkimusiikin perusohjelmistoa. Näitä kappaletietoja olen täydentänyt mm. Helsingin kaupunginorkesteria edeltäneiden ja sen varhaisten kokoonpanojen konserttiohjelmilla. Kangasalan Salonkimusiikkia koskevat tiedot olen kerännyt työni ohella järjestäessäni ko. musiikkitapahtumaa Kangasalan kunnan työntekijänä. Kangasalan Musiikinystävien yhdistyksen nuottiluettelot, lehtiartikkelileikkeet ja kokouspöytäkirjat ovat olleet myös käytössäni. Haastattelin kahta henkilöä koskien salonkimusiikin historiaa Kangasalla.
Pro graduni vahvistaa Suomen populaarimusiikin historiaa käsittelevien tutkimusten muodostamaa käsitystä salonkimusiikkiohjelmistojen laajuudesta ja kansainvälisyydestä. Yksittäisiä suosittuja teoksia ei aineistosta selkeästi nouse esiin, mutta tietyt säveltäjät sekä kappaletyypit sen sijaan erottuvat suosikeiksi vuosikymmenestä toiseen. Salonkimusiikkiohjelmisto on pysynyt Kangasalan Salonkimusiikissa hyvin samankaltaisena kuin 1800-luvun loppupuolella eikä ohjelmistoon ole juurikaan hyväksytty uudempia sävellyksiä. Salonkimusiikin arvostuksessa on tapahtunut muutosta 1800-luvulta tähän päivään verrattuna.