Mikä sitä teidän nuorta oikein vaivaa? : kodin ja koulun yhteistyö vanhempien kokemana
Juuso, Mia (2015)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Juuso, Mia
2015
Sosiaalityön maisteriopinnot, Pori - Master's Programme in Social Work, Pori
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507082059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507082059
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan vanhempien kokemusta koulun ja kodin yhteistyöstä peruskoulun yläkoululaisen koulunkäyntiin liittyvissä haasteissa. Tutkimuksessa selvitetään miten ja millaisena vanhemmat kokevat koulun ja kodin yhteistyön, kohtaamiset koulun toimijoiden kanssa ja yhteistyön haasteet.
Tutkimuksen teoreettinen lähestymistapa on sosiaalinen konstruktionismi ja kodin ja koulun yhteistyötä käsittelevä ajankohtainen tutkimuskirjallisuus. Tutkimusaineisto muodostuu seitsemän vanhemman,kuuden äidin ja yhden isän vapaamuotoisesta teemahaastattelusta. Haastateltavilla on omakohtainen kokemus yläkouluikäisen nuoren koulunkäynnissä ilmenneistä haasteista ja yhteistyöstä koulun toimijoiden kanssa. Koulunkäynnin haasteita olivat nuoren kiusatuksi joutuminen, oppimisvaikeudet kouluhaluttomuus, kapinointi ja häiriköinti, ja nuoren vakava sairastuminen.
Koulun ja kodin yhteistyössä näkyi kilpailu kasvatuksen asiantuntijuudesta ja auktoriteettiasemasta. Yhteistyötä vaikeutti jos vanhemmat kokivat vanhemmuuttaan arvioitavan tai kokivat tulleensa koulun taholta väärin ymmärretyiksi. Tämä näkyi vanhemman vetäytymisenä yhteistyöstä, puolustautumisena tai jopa hyökkäyksenä koulua vastaan.
Vanhempien ja koulun välisen toimivan yhteistyön takaamiseksi tulisi koulussa olla taitoa, halua ja aikaa kohdata vanhempi siten, että hänet otetaan yhteistyössä huomioon tasavertaisena yhteistyökumppanina. Erityisen tärkeää tämä on silloin, kun nuorella on ongelmia ja haasteita koulunkäynnissä.
SUMMARY: "What is wrong with your youngster?” : cooperation between home and school experienced by parents
Tutkimuksen teoreettinen lähestymistapa on sosiaalinen konstruktionismi ja kodin ja koulun yhteistyötä käsittelevä ajankohtainen tutkimuskirjallisuus. Tutkimusaineisto muodostuu seitsemän vanhemman,kuuden äidin ja yhden isän vapaamuotoisesta teemahaastattelusta. Haastateltavilla on omakohtainen kokemus yläkouluikäisen nuoren koulunkäynnissä ilmenneistä haasteista ja yhteistyöstä koulun toimijoiden kanssa. Koulunkäynnin haasteita olivat nuoren kiusatuksi joutuminen, oppimisvaikeudet kouluhaluttomuus, kapinointi ja häiriköinti, ja nuoren vakava sairastuminen.
Koulun ja kodin yhteistyössä näkyi kilpailu kasvatuksen asiantuntijuudesta ja auktoriteettiasemasta. Yhteistyötä vaikeutti jos vanhemmat kokivat vanhemmuuttaan arvioitavan tai kokivat tulleensa koulun taholta väärin ymmärretyiksi. Tämä näkyi vanhemman vetäytymisenä yhteistyöstä, puolustautumisena tai jopa hyökkäyksenä koulua vastaan.
Vanhempien ja koulun välisen toimivan yhteistyön takaamiseksi tulisi koulussa olla taitoa, halua ja aikaa kohdata vanhempi siten, että hänet otetaan yhteistyössä huomioon tasavertaisena yhteistyökumppanina. Erityisen tärkeää tämä on silloin, kun nuorella on ongelmia ja haasteita koulunkäynnissä.
SUMMARY: "What is wrong with your youngster?” : cooperation between home and school experienced by parents