"Lukija ei ole passiivinen alamainen" : kokemuksia naistenlehtien verkkoyhteisöjen merkityksestä
Kröger, Tanja (2015)
Kröger, Tanja
2015
Journalistiikan maisteriopinnot - Master's Programme in Journalism
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507062031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507062031
Tiivistelmä
Sosiaalisen median käytön yleistyminen on vaikuttanut myös naistenlehtiin. Verkkoon halutaan panostaa yhä enemmän ja luoda siellä lukijoille uusia verkkopalveluja. Yksi näistä sosiaalisen median kanavista ovat bloggaamiseen perustuvat naistenlehtien verkkoyhteisöt. Ne ovat suhteellisen tuore ilmiö, sillä naistenlehtien hallinnoimat verkkoyhteisöt ovat yleistyneet Suomessa
vasta viime vuosien aikana.
Tarkastelen pro gradussani naistenlehtien verkkoyhteisöjen merkitystä naistenlehdille ja bloggaajille. Tutkielmassani mukana olevat verkkoyhteisöt ovat Lily, MyCosmo, Ellit, Oma Olivia sekä Olivialehti.fi. Gradun analyysi koostuu kahdeksasta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Neljä haastateltavaa työskentelevät naistenlehtien johdossa ja neljä bloggaavat verkkoyhteisöihin. Ensimmäinen tutkimuskysymykseni on, millainen merkitys verkkoyhteisöillä on aikakauslehdille ja toinen, millainen bloggaajille. Kolmas tutkimuskysymys on, minkälainen on verkkoyhteisöjen tulevaisuus naistenlehtien johdon ja bloggaajien näkökulmasta?
Laadullisessa sisällönanalyysissa selvisi, että verkkoyhteisöillä on merkitystä naistenlehdille, koska verkkoon panostaminen nähdään tärkeänä ja lukijat ovat kiinnostuneita sosiaalisesta mediasta. Naistenlehtien johdon haastateltavien mielestä tänä päivänä on välttämätöntä tarjota sisältöä muuallakin kuin printtilehdessä. Verkkoyhteisöt tarjoavat yhden kanavan sisältöön, mikä ei maksa
lukijalle mitään. Verkko ei kuitenkaan poista printtilehden merkitystä tai korvaa naistenlehteä, vaan tuo pikemminkin lisäarvoa naistenlehdille. Samaan aikaan lukijoita ei nähdä passiivisina, vaan heidän mielipiteensä nähdään yhä merkittävimpinä. Bloggaajille verkkoyhteisöt ovat tärkeitä siksi,koska siellä he voivat ilmaista itseään ja toisaalta he näkevät bloggaamisen rakkaana harrastuksena. Naistenlehden verkkoyhteisöt ovat myös jossain määrin mahdollistaneet sen, että bloggaajat saavat näkyvyyttä. Sekä naistenlehtien haastateltavat että bloggaajat uskovat, että verkkoyhteisöillä on merkitystä tulevaisuudessakin. Naistenlehdet haluavat olla lukijaa lähellä ja aktivoida lukijoita entisestään ja bloggaajat näkevät oman bloginsa tulevaisuuden positiivisessa valossa. Siitä huolimatta verkkoyhteisöt nähdään nopeasti muuttuvina alustoina, jotka eivät voi pysyä samanlaisina. Verkkoyhteisöjä halutaan kehittää muun muassa teknisesti ja toisaalta myös muut sosiaalisen median kanavat ovat tärkeitä naistenlehdille.
vasta viime vuosien aikana.
Tarkastelen pro gradussani naistenlehtien verkkoyhteisöjen merkitystä naistenlehdille ja bloggaajille. Tutkielmassani mukana olevat verkkoyhteisöt ovat Lily, MyCosmo, Ellit, Oma Olivia sekä Olivialehti.fi. Gradun analyysi koostuu kahdeksasta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Neljä haastateltavaa työskentelevät naistenlehtien johdossa ja neljä bloggaavat verkkoyhteisöihin. Ensimmäinen tutkimuskysymykseni on, millainen merkitys verkkoyhteisöillä on aikakauslehdille ja toinen, millainen bloggaajille. Kolmas tutkimuskysymys on, minkälainen on verkkoyhteisöjen tulevaisuus naistenlehtien johdon ja bloggaajien näkökulmasta?
Laadullisessa sisällönanalyysissa selvisi, että verkkoyhteisöillä on merkitystä naistenlehdille, koska verkkoon panostaminen nähdään tärkeänä ja lukijat ovat kiinnostuneita sosiaalisesta mediasta. Naistenlehtien johdon haastateltavien mielestä tänä päivänä on välttämätöntä tarjota sisältöä muuallakin kuin printtilehdessä. Verkkoyhteisöt tarjoavat yhden kanavan sisältöön, mikä ei maksa
lukijalle mitään. Verkko ei kuitenkaan poista printtilehden merkitystä tai korvaa naistenlehteä, vaan tuo pikemminkin lisäarvoa naistenlehdille. Samaan aikaan lukijoita ei nähdä passiivisina, vaan heidän mielipiteensä nähdään yhä merkittävimpinä. Bloggaajille verkkoyhteisöt ovat tärkeitä siksi,koska siellä he voivat ilmaista itseään ja toisaalta he näkevät bloggaamisen rakkaana harrastuksena. Naistenlehden verkkoyhteisöt ovat myös jossain määrin mahdollistaneet sen, että bloggaajat saavat näkyvyyttä. Sekä naistenlehtien haastateltavat että bloggaajat uskovat, että verkkoyhteisöillä on merkitystä tulevaisuudessakin. Naistenlehdet haluavat olla lukijaa lähellä ja aktivoida lukijoita entisestään ja bloggaajat näkevät oman bloginsa tulevaisuuden positiivisessa valossa. Siitä huolimatta verkkoyhteisöt nähdään nopeasti muuttuvina alustoina, jotka eivät voi pysyä samanlaisina. Verkkoyhteisöjä halutaan kehittää muun muassa teknisesti ja toisaalta myös muut sosiaalisen median kanavat ovat tärkeitä naistenlehdille.