Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uuden ajan journalismia : datajournalismin määritelmä, merkitys ja tila Suomessa

Nieminen, Anna-Sofia (2015)

 
Avaa tiedosto
GRADU-1435923036.pdf (1.097Mt)
Lataukset: 



Nieminen, Anna-Sofia
2015

Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-28
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507032020
Tiivistelmä
Selvitän pro gradu -työssäni, miten suomalaiset datajournalismin tekijät määrittelevät datajournalismin ja mitä merkitystä he näkevät sillä olevan journalismille, yleisölle ja yhteiskunnalle. Lisäksi kartoitan, minkälaista datajournalismia Suomessa on tehty syksyyn 2014 mennessä.

Tutkimukseni on laadullinen. Selvitin kahdeksan koodaajan tai toimittajan näkemyksiä datajournalismista teemahaastatteluilla. Haastateltavat ovat osallistuneet datajournalististen juttujen tekemiseen Yle Uutisissa, Helsingin Sanomissa tai STT-Lehtikuvassa. Lisäksi kävin vapaamuotoisia keskusteluja datajournalismin tilasta 13 eri toimituksen edustajan kanssa. Analyysini jakautuu kuvailevaan osioon ja teemahaastatteluille tehtyyn sisällönanalyysin.

Tutkimuksessa ilmeni, että tekijöiden mielestä datajournalismia määrittää ennen kaikkea datan käyttö prosessissa eikä esitystapa. Kuitenkin datajournalismiin liittyy usein visuaalisia tai interaktiivisia elementtejä. Datajournalismia tehdään ensisijaisesti verkkoon. Ehdotan tältä pohjalta datajournalismin määritelmäksi seuraavaa: Datajournalismi on journalistinen prosessi, jossa tuotetaan datan avulla uutta tietoa verkkoon tai verkko edellä ja johon liittyy usein visuaalisia ja interaktiivisia elementtejä.

Datajournalismin merkitys näyttää kumpuavan sen määritelmästä. Merkitys kytkeytyy ennen kaikkea datasta löytyvään uuten tietoon, monesti siis tutkivaan journalismiin. Tärkeää on myös verkonomaisen kerronnan kehittäminen ja sitä kautta uuden yleisön ja rahan houkuttelu.

Tutkimus vahvisti käsitystä siitä, että datajournalismi on Suomessa lapsenkengissä. Sen tekeminen on pitkälti Yleisradion ja Helsingin Sanomien harteilla. STT-Lehtikuva panostaa verkkovisualisointeihin. Maakuntalehdissä, MTV:ssä, iltapäivälehdissä, talousmedioissa ja ruotsinkielisessä mediassa suhtautuminen datajournalismiin on vaihtelevaa, eikä sen tekeminen ole säännöllistä. Haastatellut tekijät kuitenkin uskovat datajournalismin kehitykseen ja aseman vahvistumiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40597]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste