Semanttinen data verkkokaupoissa
Mattila, Kristian (2015)
Mattila, Kristian
2015
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507012005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507012005
Tiivistelmä
Semanttisen webin tavoitteena on muuntaa dokumentteihin painottunut World Wide Web verkoksi, jossa data asetetaan etusijalle. Tällä hetkellä yli viidentoista vuoden aikana kehitetyt semanttisen webin teknologiat alkavat saada jalansijaa WWW:n valtavirrassa, esimerkiksi hakukoneyhtiöt ovat määritelleet standardin niiden tukemalle semanttiselle datalle.
Tutkielmassa tarkastellaan verkkokauppoihin soveltuvia semanttisen webin tekniikoita ja niiden käyttämisen tuomia hyötyjä. Semanttisen webin tekniikoista käsitellään lähinnä verkkokaupan tuotteiden kuvailemiseen soveltuvia määrittelyitä. Verkkokauppojen hakukonenäkyvyyden parantaminen otetaan lähtökohdaksi semanttisen datan tuottamisen käsittelyyn. Lisäksi pohditaan verkkokaupoissa tuotetun semanttisen datan käyttömahdollisuuksia verkkokaupankäyntiin liittyvissä palveluissa.
Tutkielmassa tarkastellaan verkkokauppoihin soveltuvia semanttisen webin tekniikoita ja niiden käyttämisen tuomia hyötyjä. Semanttisen webin tekniikoista käsitellään lähinnä verkkokaupan tuotteiden kuvailemiseen soveltuvia määrittelyitä. Verkkokauppojen hakukonenäkyvyyden parantaminen otetaan lähtökohdaksi semanttisen datan tuottamisen käsittelyyn. Lisäksi pohditaan verkkokaupoissa tuotetun semanttisen datan käyttömahdollisuuksia verkkokaupankäyntiin liittyvissä palveluissa.