ITILin implementoinnin onnistumisesta
Koskimaa, Riina (2015)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Koskimaa, Riina
2015
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506301983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506301983
Tiivistelmä
Nykyaikainen IT-palvelutuotanto on asiakkaalle arvoa tuottavien palveluiden tuottamista, jonka avuksi on kehitetty erilaisia viitekehyksiä. Näistä tunnetuin on ITIL. ITILin implementoiminen on kunkin IT-organisaation oman liiketoiminnan kehittämistä sen omista lähtökohdista käsin ja sen omiin tavoitteisiin pyrkien. ITILin implementoiminen näkyy IT-organisaatiossa ensisijaisesti organisaation toiminnan ja kulttuurin muuttamisena, johon henkilöstön täytyy sitoutua, jotta muutokset voisivat olla pysyviä. Tähän merkittävimmin vaikuttavat menestystekijät ovat johdon sitoutuminen ja henkilöstön kouluttaminen.
Tämän tutkielmani tavoitteena on selvittää ITILin implementointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä kirjallisuuden perusteella. Lisäksi pohdin omien kokemusteni perusteella ITIL-implementointihankkeiden onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä.
Tämän tutkielmani tavoitteena on selvittää ITILin implementointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä kirjallisuuden perusteella. Lisäksi pohdin omien kokemusteni perusteella ITIL-implementointihankkeiden onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä.