Palvelun saatavuuden varmistaminen monitoimittajaympäristössä
Strakh, Tero (2015)
Strakh, Tero
2015
Tietojenkäsittelyopin maisteriopinnot - Master's Programme in Computer Science
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506301972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506301972
Tiivistelmä
Yhä useampi yritys on siirtymässä homogeenisestä keskitetysti toimitetusta siilomaisten järjestelmien arkkitehtuurista palvelupohjaiseen (SOA, Service Oriented Architecture) palveluna hankittuun arkkitehtuuriin. Palvelut ovat hajautettuina useille eri toimittajille, jotka yhteistyössä monitoimittajaympäristössä tuottavat asiakasyritykselle heidän tarvitsemansa IT-palvelut. Homogeenisessä arkkitehtuurissa palvelun toimitusketjun häiriöiden paikallistaminen on yksinkertaista. Toipumis- ja häiriönhallinnan prosessit ovat yleisesti yhden käyttöpalvelutoimittajan koordinoitavissa.
Monitoimittajaympäristössä toipumis- ja häiriönhallinnan prosessit ovat hajautettu eri toimijoille ja yrityksen oma käyttöpalvelutoimittaja koordinoi ainoastaan yrityksen omistamia räätälöityjä järjestelmiä sekä palveluita. Koska monitoimittajaympäristö on hajautettu eri toimijoiden hallinnoitavaksi, on häiriötilanteiden selvittäminen haastavampaa kuin homogeenisessä arkkitehtuurissa.
Tässä tutkielmassa selvitetään kirjallisuuskatsauksen sekä tapaustutkimuksen kautta eri vaihtoehtoja monitoimittajaympäristön häiriöiden paikallistamiseen, korjaamiseen ja ennakointiin. Sekä tutkitaan erään yrityksen olemassa olevaa monitoimittajaympäristöä ja tämän häiriönhallinnan ratkaisua. Tutkielman tavoitteena oli selvittää millaisella integraatioarkkitehtuurilla voidaan valvoa ja ennakoida palvelun saatavuuteen vaikuttavia häiriöitä. Tutkielman lopputuloksen tarkoituksena ei ole vähentää esiintyvien häiriöiden määrää vaan varmistaa palvelun saatavuus loppukäyttäjille ja näin tukea liiketoimintaa.
Monitoimittajaympäristössä toipumis- ja häiriönhallinnan prosessit ovat hajautettu eri toimijoille ja yrityksen oma käyttöpalvelutoimittaja koordinoi ainoastaan yrityksen omistamia räätälöityjä järjestelmiä sekä palveluita. Koska monitoimittajaympäristö on hajautettu eri toimijoiden hallinnoitavaksi, on häiriötilanteiden selvittäminen haastavampaa kuin homogeenisessä arkkitehtuurissa.
Tässä tutkielmassa selvitetään kirjallisuuskatsauksen sekä tapaustutkimuksen kautta eri vaihtoehtoja monitoimittajaympäristön häiriöiden paikallistamiseen, korjaamiseen ja ennakointiin. Sekä tutkitaan erään yrityksen olemassa olevaa monitoimittajaympäristöä ja tämän häiriönhallinnan ratkaisua. Tutkielman tavoitteena oli selvittää millaisella integraatioarkkitehtuurilla voidaan valvoa ja ennakoida palvelun saatavuuteen vaikuttavia häiriöitä. Tutkielman lopputuloksen tarkoituksena ei ole vähentää esiintyvien häiriöiden määrää vaan varmistaa palvelun saatavuus loppukäyttäjille ja näin tukea liiketoimintaa.