Minä pärjään! Toimintatutkimus lasten ja nuorten mielen hyvinvointia edistävän intervention merkityksistä oppilaiden pärjäävyyden kokemuksiin haastavien tilanteiden hallinnassa
Isotalo, Minna (2015)
Isotalo, Minna
2015
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506301970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506301970
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia mielen hyvinvoinnin edistämiseen pyrkivän intervention merkitystä viidesluokkalaisten oppilaiden kokemuksiin heidän pärjäävyydestään elämän haastavissa tilanteissa. Tutkimusinterventiona käytettiin australialaisen Paula Barrettin kehittelemää australialaista Friends-ohjelmaa, joka on lasten ja nuorten mielen hyvinvointia tukeva sekä ahdistusta ja masennusta ennaltaehkäisevä ohjelma.
Tutkimus on tärkeä, sillä nykyajan lapset näyttävät opettajien kokemusten ja tilastojen perusteella voivan henkisesti yhä huonommin. Koulun tehtävänä on opetussuunnitelmankin mukaan tukea oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointi, jonka yksi osa mielen hyvinvointikin on. Tutkimus perustui Friends-ohjelmaan, jonka taustalla näyttäisi vaikuttavan funktionaalisen mielen hyvinvoinnin teoria, josta vielä tarkemmin eroteltuna positiivisen psykologian suuntaus.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin oppilaille ja opettajalle tehdyillä puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla sekä tutkijan tutkimuspäiväkirjalla. Tutkimuksessa tehtiin interventio erääseen pirkanmaalaisen alakoulun viidenteen luokkaan.
Tutkimukseen osallistui 14 oppilasta, joista viisi (5) oli tyttöjä ja yhdeksän (9) poikia. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla litteroitujen haastattelujen ja tutkimuspäiväkirjani asiasisällöt nimenomaan oppilaiden vaikeista tilanteista selviytymisen näkökulmasta
Oppilaat kokivat kurssin hyödylliseksi erityisesti sen tarjoamien käytännön toimintakeinojen vuoksi. Oppilaat kokivat kurssin antaneet heille käytännön keinoja selviytyä elämän haastavista tilanteista, sekä valmiuksia toimia sosiaalisissa suhteissa aiempaa mielekkäämmin. Näyttää siltä, että kyseisellä interventiolla saattaa olla positiivisia vaikutuksia oppilaiden kokemuksiin heidän pärjäävyydestään elämän haastavissa tilanteissa. Kyseisen intervention vaikutuksiin ei kuitenkaan näyttänyt tässä tapauksessa vaikuttavan osallistujan mielen hyvinvoinnin eri tekijöiden, esimerkiksi itsevarmuuden, lähtötilanne. Kurssin lyhyt kesto ja irrallisuus koulumaailmasta näyttivät heikentävän sen vaikutusta.
Intervention aihepiirit ja sen avulla opittavat elämäntaidot, kuten sosiaaliset taidot ja ongelmanratkaisukeinot, ovat kouluikäisille tärkeitä ja niitä tulisi opetussuunnitelmankin mukaan tarjota oppilaille. Friends-kurssi saattaisi olla toimivimmillaan upotettuna osaksi perusopetusta ja koulun arkea, eikä niinkään erillisenä interventiona toteutettuna.
Tutkimus on tärkeä, sillä nykyajan lapset näyttävät opettajien kokemusten ja tilastojen perusteella voivan henkisesti yhä huonommin. Koulun tehtävänä on opetussuunnitelmankin mukaan tukea oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointi, jonka yksi osa mielen hyvinvointikin on. Tutkimus perustui Friends-ohjelmaan, jonka taustalla näyttäisi vaikuttavan funktionaalisen mielen hyvinvoinnin teoria, josta vielä tarkemmin eroteltuna positiivisen psykologian suuntaus.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin oppilaille ja opettajalle tehdyillä puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla sekä tutkijan tutkimuspäiväkirjalla. Tutkimuksessa tehtiin interventio erääseen pirkanmaalaisen alakoulun viidenteen luokkaan.
Tutkimukseen osallistui 14 oppilasta, joista viisi (5) oli tyttöjä ja yhdeksän (9) poikia. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla litteroitujen haastattelujen ja tutkimuspäiväkirjani asiasisällöt nimenomaan oppilaiden vaikeista tilanteista selviytymisen näkökulmasta
Oppilaat kokivat kurssin hyödylliseksi erityisesti sen tarjoamien käytännön toimintakeinojen vuoksi. Oppilaat kokivat kurssin antaneet heille käytännön keinoja selviytyä elämän haastavista tilanteista, sekä valmiuksia toimia sosiaalisissa suhteissa aiempaa mielekkäämmin. Näyttää siltä, että kyseisellä interventiolla saattaa olla positiivisia vaikutuksia oppilaiden kokemuksiin heidän pärjäävyydestään elämän haastavissa tilanteissa. Kyseisen intervention vaikutuksiin ei kuitenkaan näyttänyt tässä tapauksessa vaikuttavan osallistujan mielen hyvinvoinnin eri tekijöiden, esimerkiksi itsevarmuuden, lähtötilanne. Kurssin lyhyt kesto ja irrallisuus koulumaailmasta näyttivät heikentävän sen vaikutusta.
Intervention aihepiirit ja sen avulla opittavat elämäntaidot, kuten sosiaaliset taidot ja ongelmanratkaisukeinot, ovat kouluikäisille tärkeitä ja niitä tulisi opetussuunnitelmankin mukaan tarjota oppilaille. Friends-kurssi saattaisi olla toimivimmillaan upotettuna osaksi perusopetusta ja koulun arkea, eikä niinkään erillisenä interventiona toteutettuna.