Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Minä pärjään! Toimintatutkimus lasten ja nuorten mielen hyvinvointia edistävän intervention merkityksistä oppilaiden pärjäävyyden kokemuksiin haastavien tilanteiden hallinnassa

Isotalo, Minna (2015)

 
Avaa tiedosto
GRADU-1435655431.pdf (552.0Kt)
Lataukset: 



Isotalo, Minna
2015

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-10
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506301970
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia mielen hyvinvoinnin edistämiseen pyrkivän intervention merkitystä viidesluokkalaisten oppilaiden kokemuksiin heidän pärjäävyydestään elämän haastavissa tilanteissa. Tutkimusinterventiona käytettiin australialaisen Paula Barrettin kehittelemää australialaista Friends-ohjelmaa, joka on lasten ja nuorten mielen hyvinvointia tukeva sekä ahdistusta ja masennusta ennaltaehkäisevä ohjelma.

Tutkimus on tärkeä, sillä nykyajan lapset näyttävät opettajien kokemusten ja tilastojen perusteella voivan henkisesti yhä huonommin. Koulun tehtävänä on opetussuunnitelmankin mukaan tukea oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointi, jonka yksi osa mielen hyvinvointikin on. Tutkimus perustui Friends-ohjelmaan, jonka taustalla näyttäisi vaikuttavan funktionaalisen mielen hyvinvoinnin teoria, josta vielä tarkemmin eroteltuna positiivisen psykologian suuntaus.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin oppilaille ja opettajalle tehdyillä puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla sekä tutkijan tutkimuspäiväkirjalla. Tutkimuksessa tehtiin interventio erääseen pirkanmaalaisen alakoulun viidenteen luokkaan.

Tutkimukseen osallistui 14 oppilasta, joista viisi (5) oli tyttöjä ja yhdeksän (9) poikia. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla litteroitujen haastattelujen ja tutkimuspäiväkirjani asiasisällöt nimenomaan oppilaiden vaikeista tilanteista selviytymisen näkökulmasta

Oppilaat kokivat kurssin hyödylliseksi erityisesti sen tarjoamien käytännön toimintakeinojen vuoksi. Oppilaat kokivat kurssin antaneet heille käytännön keinoja selviytyä elämän haastavista tilanteista, sekä valmiuksia toimia sosiaalisissa suhteissa aiempaa mielekkäämmin. Näyttää siltä, että kyseisellä interventiolla saattaa olla positiivisia vaikutuksia oppilaiden kokemuksiin heidän pärjäävyydestään elämän haastavissa tilanteissa. Kyseisen intervention vaikutuksiin ei kuitenkaan näyttänyt tässä tapauksessa vaikuttavan osallistujan mielen hyvinvoinnin eri tekijöiden, esimerkiksi itsevarmuuden, lähtötilanne. Kurssin lyhyt kesto ja irrallisuus koulumaailmasta näyttivät heikentävän sen vaikutusta.

Intervention aihepiirit ja sen avulla opittavat elämäntaidot, kuten sosiaaliset taidot ja ongelmanratkaisukeinot, ovat kouluikäisille tärkeitä ja niitä tulisi opetussuunnitelmankin mukaan tarjota oppilaille. Friends-kurssi saattaisi olla toimivimmillaan upotettuna osaksi perusopetusta ja koulun arkea, eikä niinkään erillisenä interventiona toteutettuna.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37078]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste