Luokanopettajan kohtaamat ongelmat: Oppilaisiin liittyvät ongelmat ja niihin löydetyt ratkaisut
Leppäaho, Maria (2015)
Leppäaho, Maria
2015
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506291948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506291948
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa sitä, miten luokanopettajat hahmottavat ongelman käsitteen, millaisia luokanopettajan kohtaamat ongelmat ovat luonteeltaan sekä millaisia ratkaisuja niihin on löydetty. Lisäksi haluttiin tarkastella sitä, miten luokanopettajat hahmottavat ongelman käsitteen. Tutkimuksessa haluttiin tarkastella oppilaisiin liittyviä ongelmien opettajan näkökulmasta. Näin ollen tutkimuskohteena ovat luokanopettajat ja heidän kokemuksensa. Tutkimuksen tutkimussuuntaus on fenomenografinen. Tutkimus on luonteeltaan aineistolähtöinen.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu ongelman käsitteen avaamisesta sekä opettajien kohtaamien ongelmien tarkastelusta työn kuormittavuuden ja osaksi työnkuvaan kuulumisen näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa opettajan työssä toimivaa luokanopettajaa. Kaikki haastateltavat työskentelevät tamperelaisessa alakoulussa. Haastateltavat jakautuvat sukupuolittain siten, että heistä 5 on naisia ja 3 miehiä. Lähes kaikki haastateltavista ovat toimineet työssään useita vuosia.
Haastattelun muotona toimi teemahaastattelu. Haastattelut analysoitiin teemoittelua apua käyttäen. Aineiston analysoinnin perusteella muodostettiin tutkimuksen tulokset. Opettajien kohtaamista ongelmista voitiin erottaa analysoinnin pohjalta viisi eri, jotka määrittelivät tuloksissa esiin nousseita ongelmia. Tutkimuksessa saatiin tuloksia niin ongelman käsitteen hahmottamisesta, ongelmien luonteesta kuin ongelmien ratkaisuista. Ongelman käsitettä pidettiin oikeana kuvaamaan tutkittavaa ilmiötä. Opettaja kohtaa työssään oppilaisiin liittyviä yleisiä ongelmia, ulkopuoliseen tekijään liittyviä ongelmia, yllättäviä ongelmia ja opettajan ammattitaidot ylittäviä ongelmia. Yleiset ongelmat liittyvät oppilaan oppimiseen, kaverisuhteisiin ja sosiaalisiin taitoihin, tunne -elämään tai käyttäytymiseen ja työrauhaan.
Lisäksi opettajien kohtaamista ongelmista voitiin erottaa ulkopuoliseen tekijään liittyviä ongelmia, jotka liittyvät oppilaan kotioloihin, perheeseen tai elintapoihin. Yllättävät ongelmat ovat luonteeltaan ennalta-arvaamattomia muutoksia oppilaan elämässä tai koulunkäynnissä. Opettajan ammattitaidot ylittäviä ongelmia ovat sellaiset opettajan kohtaamat ongelmat, joiden ratkaisemisessa korostuu ammattitaitojen riittämättömyyden tunne.
Ongelmien ratkaisemiseen liittyviä tuloksia tarkastellaan edellä mainittujen neljän eri teeman sekä viidenneksi teemaksi muodostuneen perusperiaatteiden teeman pohjalta. Keskeiset tulokset liittyvät ongelman ratkaisemisen perusperiaatteisiin. Opettajan kohtaamien oppilaisiin liittyvien ongelmien ratkaisemisesta voitiin erottaa viisi vaihetta, joita ovat ennakoiminen, ongelman kartoittaminen, ongelman analysoiminen, ratkaisun keinojen löytäminen ja ongelman ratkaiseminen. Ongelmien ratkaisemisessa korostettiin yhteistyön merkitystä niin vanhempien kuin moniammatillisen työyhteisön kanssa. Kolmiportaisen tuen mallia pidetään hyvänä välineenä ongelman ratkaisemisen kartoittamisen ja analysoinnin vaiheessa.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu ongelman käsitteen avaamisesta sekä opettajien kohtaamien ongelmien tarkastelusta työn kuormittavuuden ja osaksi työnkuvaan kuulumisen näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa opettajan työssä toimivaa luokanopettajaa. Kaikki haastateltavat työskentelevät tamperelaisessa alakoulussa. Haastateltavat jakautuvat sukupuolittain siten, että heistä 5 on naisia ja 3 miehiä. Lähes kaikki haastateltavista ovat toimineet työssään useita vuosia.
Haastattelun muotona toimi teemahaastattelu. Haastattelut analysoitiin teemoittelua apua käyttäen. Aineiston analysoinnin perusteella muodostettiin tutkimuksen tulokset. Opettajien kohtaamista ongelmista voitiin erottaa analysoinnin pohjalta viisi eri, jotka määrittelivät tuloksissa esiin nousseita ongelmia. Tutkimuksessa saatiin tuloksia niin ongelman käsitteen hahmottamisesta, ongelmien luonteesta kuin ongelmien ratkaisuista. Ongelman käsitettä pidettiin oikeana kuvaamaan tutkittavaa ilmiötä. Opettaja kohtaa työssään oppilaisiin liittyviä yleisiä ongelmia, ulkopuoliseen tekijään liittyviä ongelmia, yllättäviä ongelmia ja opettajan ammattitaidot ylittäviä ongelmia. Yleiset ongelmat liittyvät oppilaan oppimiseen, kaverisuhteisiin ja sosiaalisiin taitoihin, tunne -elämään tai käyttäytymiseen ja työrauhaan.
Lisäksi opettajien kohtaamista ongelmista voitiin erottaa ulkopuoliseen tekijään liittyviä ongelmia, jotka liittyvät oppilaan kotioloihin, perheeseen tai elintapoihin. Yllättävät ongelmat ovat luonteeltaan ennalta-arvaamattomia muutoksia oppilaan elämässä tai koulunkäynnissä. Opettajan ammattitaidot ylittäviä ongelmia ovat sellaiset opettajan kohtaamat ongelmat, joiden ratkaisemisessa korostuu ammattitaitojen riittämättömyyden tunne.
Ongelmien ratkaisemiseen liittyviä tuloksia tarkastellaan edellä mainittujen neljän eri teeman sekä viidenneksi teemaksi muodostuneen perusperiaatteiden teeman pohjalta. Keskeiset tulokset liittyvät ongelman ratkaisemisen perusperiaatteisiin. Opettajan kohtaamien oppilaisiin liittyvien ongelmien ratkaisemisesta voitiin erottaa viisi vaihetta, joita ovat ennakoiminen, ongelman kartoittaminen, ongelman analysoiminen, ratkaisun keinojen löytäminen ja ongelman ratkaiseminen. Ongelmien ratkaisemisessa korostettiin yhteistyön merkitystä niin vanhempien kuin moniammatillisen työyhteisön kanssa. Kolmiportaisen tuen mallia pidetään hyvänä välineenä ongelman ratkaisemisen kartoittamisen ja analysoinnin vaiheessa.