Kodin ja oppilaitoksen yhteistyö sosiaalisen median välityksellä
Kytöaho, Merja (2015)
Kytöaho, Merja
2015
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506291945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506291945
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko kodin ja toisen asteen oppilaitoksen Facebook-välitteisellä yhteistyöllä mahdollista tukea nuoren kasvua matkalla ammattiin. Tutkimuksen avulla kartoitettiin myös, miten huoltajat haluavat pitää yhteyttä oppilaitokseen, minkä asioiden vuoksi huoltajat ottavat oma-aloitteisesti yhteyttä oppilaitoksen edustajiin ja kuinka tarpeellisena he pitävät kodin ja oppilaitoksen yhteistyötä.
Tutkimuskysymyksiksi muodostui kaksi pääkysymystä. Miten kodin ja oppilaitoksen Facebook -välitteinen yhteistyö tukee ammattioppilaitoksen opiskelijan kasvua ammattiin huoltajien kokemana? Miten huoltajat kokevat kodin ja oppilaitoksen yhteistyön Facebookin kautta toteutettuna?
Tutkimus tehtiin toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa. Ammattiopisto Tavastian hotelli-, ravintola-, catering- ja elintarvikeosaston opiskelijoiden huoltajille perustettiin Facebook-ryhmä, jossa oli tutkimuksen aikana yhteensä 28 huoltajaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin 6/2013 -3/2015 välisenä aikana Facebook-sivustolle kertyneistä keskusteluista. Facebook-ryhmän keskustelua käsiteltiin laadullisen tutkimusotteen sekä fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusmetodin kautta. Aineiston analyysissä käytettiin sisällönanalyysimenetelmää.
Facebook-ryhmän keskusteluista muodostuneesta aineistosta tiivistyi kolme pääluokkaa, jotka olivat viestinnän tärkeys yhteistyössä, nuoren tukeminen ja ammatillinen kasvu. Tuloksissa korostui viestinnän tärkeys kodin ja oppilaitoksen, opiskelijan ja opettajan, huoltajan ja opiskelijan ja huoltajien kesken. Huoltajat kokivat Facebook-ryhmän hyvänä matalan kynnyksen yhteydenpito- ja tiedotusvälineenä, mutta olivat tyytyväisiä myös perinteisiin yhteydenpitovälineisiin, puhelimeen ja sähköpostiin. Facebook valokuvineen toi huoltajat osaksi oppilaitoksen arkea. Nuoren elinikäisen oppimisen taidot ja ammatillisuus kehittyivät opiskelun aikana. Ammatillisen kasvun tukemiseen vaaditaan huoltajilta ja opettajilta kiinnostusta nuoren opiskeluun, kannustamista, avoimuutta, mukana elämistä ja turvallisuutta.
Kodin ja oppilaitoksen välinen yhteistyö painottuu ensimmäiselle vuodelle. Huoltajilla on mahdollisuus osallistua kotiväeniltaan ja keskusteluvarttiin heti nuoren opiskelun alkuvaiheessa. Tämän jälkeen yhteydenpito vähenee, mikäli opiskelijalla ei ilmene opiskelussa ongelmia.
Kodin ja oppilaitoksen väliseen aktiivisempaan yhteydenpitoon on olemassa erilaisia keinoja. Teematapaamiset, toiminnalliset tilaisuudet ja pienimuotoiset koulutustilaisuudet saattaisivat aktivoida huoltajia osallistumaan. Sosiaalista mediaa on myös mahdollista hyödyntää enemmän. Toisaalta täytyy harkita, mikä on järkevää. Nuori kasvaa koulutuksen aikana täysi-ikäiseksi ja hän tarvitsee myös tilaa itsenäistymiseen.
Tutkimuskysymyksiksi muodostui kaksi pääkysymystä. Miten kodin ja oppilaitoksen Facebook -välitteinen yhteistyö tukee ammattioppilaitoksen opiskelijan kasvua ammattiin huoltajien kokemana? Miten huoltajat kokevat kodin ja oppilaitoksen yhteistyön Facebookin kautta toteutettuna?
Tutkimus tehtiin toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa. Ammattiopisto Tavastian hotelli-, ravintola-, catering- ja elintarvikeosaston opiskelijoiden huoltajille perustettiin Facebook-ryhmä, jossa oli tutkimuksen aikana yhteensä 28 huoltajaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin 6/2013 -3/2015 välisenä aikana Facebook-sivustolle kertyneistä keskusteluista. Facebook-ryhmän keskustelua käsiteltiin laadullisen tutkimusotteen sekä fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusmetodin kautta. Aineiston analyysissä käytettiin sisällönanalyysimenetelmää.
Facebook-ryhmän keskusteluista muodostuneesta aineistosta tiivistyi kolme pääluokkaa, jotka olivat viestinnän tärkeys yhteistyössä, nuoren tukeminen ja ammatillinen kasvu. Tuloksissa korostui viestinnän tärkeys kodin ja oppilaitoksen, opiskelijan ja opettajan, huoltajan ja opiskelijan ja huoltajien kesken. Huoltajat kokivat Facebook-ryhmän hyvänä matalan kynnyksen yhteydenpito- ja tiedotusvälineenä, mutta olivat tyytyväisiä myös perinteisiin yhteydenpitovälineisiin, puhelimeen ja sähköpostiin. Facebook valokuvineen toi huoltajat osaksi oppilaitoksen arkea. Nuoren elinikäisen oppimisen taidot ja ammatillisuus kehittyivät opiskelun aikana. Ammatillisen kasvun tukemiseen vaaditaan huoltajilta ja opettajilta kiinnostusta nuoren opiskeluun, kannustamista, avoimuutta, mukana elämistä ja turvallisuutta.
Kodin ja oppilaitoksen välinen yhteistyö painottuu ensimmäiselle vuodelle. Huoltajilla on mahdollisuus osallistua kotiväeniltaan ja keskusteluvarttiin heti nuoren opiskelun alkuvaiheessa. Tämän jälkeen yhteydenpito vähenee, mikäli opiskelijalla ei ilmene opiskelussa ongelmia.
Kodin ja oppilaitoksen väliseen aktiivisempaan yhteydenpitoon on olemassa erilaisia keinoja. Teematapaamiset, toiminnalliset tilaisuudet ja pienimuotoiset koulutustilaisuudet saattaisivat aktivoida huoltajia osallistumaan. Sosiaalista mediaa on myös mahdollista hyödyntää enemmän. Toisaalta täytyy harkita, mikä on järkevää. Nuori kasvaa koulutuksen aikana täysi-ikäiseksi ja hän tarvitsee myös tilaa itsenäistymiseen.