Murto ääniteteollisuudessa
Murto, Petteri (2015)
Murto, Petteri
2015
Yrityksen johtaminen - Management and Organization
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506291931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506291931
Tiivistelmä
Tutkimusraportin aiheena on ääniteteollisuuden murros. Tutkimuksessa kuvataan ja analysoidaan ääniteteollisuuden liiketoiminnassa ja kilpailuympäristössä tapahtunutta ja edelleen tapahtuvaa murrosta, sekä sen vaikutusta levy-yhtiöiden perinteiseen liiketoimintamalliin ja ansaintamahdollisuuksiin uudessa kilpailuympäristössä.
Tämän tarkastelun kohteena olevaa ääniteteollisuuden murrosta on tarkasteltu useiden toisiaan täydentävien teorioiden kautta. Teoreettinen osuus keskittyy tarkastelemaan liiketoimintaa liiketoimintamallin ja teknologisen murroksen viitekehysten avulla. Toimialalla tapahtuvaa erittäin voimakasta tapahtumaa kutsutaan liiketoiminnan murrokseksi. Toimialalla tapahtuva murros luo toimialaa dominoiville vakiintuneille toimijoille haasteita, sekä uusille tulokkaille mahdollisuuden tulla markkinoille.
Tutkimuksen ollessa toimialaselvitys, yrityksiä on tarkasteltu lähinnä toimija – tai ryhmätasolla. Kaikkia mahdollisia musiikkiteollisuuden toimijoita ei ole myöskään lähdetty tutkimuksessa erittelemään, vaan työhön on tutkijan omaa harkintaa käyttäen valittu populaarimusiikin, tässä työssä kevyen musiikin, ympärillä toimivat musiikkiteollisuuden liiketoiminnan ydintoiminnot.
Ääniteteollisuuden kilpailijoille teollisuudessa tapahtunut teknologinen murros ja etenkin digitaalinen jakelukanava luo merkittävän kilpailuedun. Pelkästään internetin mahdollistamiin palveluihin keskittyminen haastaa ääniteteollisuuden sen perinteisen ansaintamallin näkökulmasta.
Tutkimuksen tuloksena voidaan esittää ääniteteollisuuden kilpailuympäristön ja liiketoimintamallin olevan murroksessa. Ääniteteollisuuden perinteinen ansaintalogiikka on murrettu sekä uuden kilpailuympäristön, lähinnä musiikkiteollisuuden perinteisten toimijoiden ulkopuolelta tulleiden toimijoiden aikaansaamien innovaatioiden seurauksena.
Tämän tarkastelun kohteena olevaa ääniteteollisuuden murrosta on tarkasteltu useiden toisiaan täydentävien teorioiden kautta. Teoreettinen osuus keskittyy tarkastelemaan liiketoimintaa liiketoimintamallin ja teknologisen murroksen viitekehysten avulla. Toimialalla tapahtuvaa erittäin voimakasta tapahtumaa kutsutaan liiketoiminnan murrokseksi. Toimialalla tapahtuva murros luo toimialaa dominoiville vakiintuneille toimijoille haasteita, sekä uusille tulokkaille mahdollisuuden tulla markkinoille.
Tutkimuksen ollessa toimialaselvitys, yrityksiä on tarkasteltu lähinnä toimija – tai ryhmätasolla. Kaikkia mahdollisia musiikkiteollisuuden toimijoita ei ole myöskään lähdetty tutkimuksessa erittelemään, vaan työhön on tutkijan omaa harkintaa käyttäen valittu populaarimusiikin, tässä työssä kevyen musiikin, ympärillä toimivat musiikkiteollisuuden liiketoiminnan ydintoiminnot.
Ääniteteollisuuden kilpailijoille teollisuudessa tapahtunut teknologinen murros ja etenkin digitaalinen jakelukanava luo merkittävän kilpailuedun. Pelkästään internetin mahdollistamiin palveluihin keskittyminen haastaa ääniteteollisuuden sen perinteisen ansaintamallin näkökulmasta.
Tutkimuksen tuloksena voidaan esittää ääniteteollisuuden kilpailuympäristön ja liiketoimintamallin olevan murroksessa. Ääniteteollisuuden perinteinen ansaintalogiikka on murrettu sekä uuden kilpailuympäristön, lähinnä musiikkiteollisuuden perinteisten toimijoiden ulkopuolelta tulleiden toimijoiden aikaansaamien innovaatioiden seurauksena.