Stratégies interactionnelles dans quatre blogs de mode français - relations aux lecteurs à travers la deixis sociale
Kuisma, Milla (2015)
Kuisma, Milla
2015
Ranskan kieli - French Language
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506291926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506291926
Tiivistelmä
Pro gradu tutkielmassani tarkastelen bloggaajien suhdetta lukijoihinsa neljässä ranskankielisessä muotiblogissa. Tarkasteltavaksi näistä blogeista valitsin syyskuussa 2014 ilmestyneet blogiartikkelit.
Työssäni tutkin suhdetta lukijoihin sosiaalisen deiksiksen kautta. Sosiaalinen deiksis ilmentää puhujien sosiaalista asemaa ja suhdetta tietyillä kieliopillisilla tai sanastollisilla keinoilla. Sosiaalisen deiksiksen ilmentämiskeinoista tutkin puhuttelupronominien ja puhuttelusanojen ilmenevyyttä ja käyttöä korpuksessa. Työn lähtökohtana ovat aiemmat tutkimukset, joissa on todettu muotiblogien rakentavan tuttavallista suhdetta bloggaajan ja lukijoiden välille.
Blogeissa ilmenevät suhteet ovat alisteisia monille vuorovaikutuksellisille ja viestinnällisille tekijöille. Työn pohjalla vaikuttaakin ajatus, että puhuttelumuotojen käyttö riippuu vuorovaikutuksellisesta kontekstista. Siten keskityn tutkielmassani lisäksi linjaamaan digitaalisen ympäristön vaikutuksia sekä vuorovaikutukseen että puhujan itsestään ja sosiaalisesta asemastaan rakentamaan kuvaan.
Tutkielmassa käy ilmi, että lukijat nähdään yleisesti ottaen vertaisina ja erityisesti samaa sukupuolta edustavina. Puhuttelumuotojen käyttö korpuksessa ilmentää tasa-arvoista, yleisimmin neutraalia suhtautumista lukijoihin. Selvästi läheistä suhtautumista ilmentäviä puhuttelumuotoja esiintyy korpuksessa verrattain vähän.
Työssäni tutkin suhdetta lukijoihin sosiaalisen deiksiksen kautta. Sosiaalinen deiksis ilmentää puhujien sosiaalista asemaa ja suhdetta tietyillä kieliopillisilla tai sanastollisilla keinoilla. Sosiaalisen deiksiksen ilmentämiskeinoista tutkin puhuttelupronominien ja puhuttelusanojen ilmenevyyttä ja käyttöä korpuksessa. Työn lähtökohtana ovat aiemmat tutkimukset, joissa on todettu muotiblogien rakentavan tuttavallista suhdetta bloggaajan ja lukijoiden välille.
Blogeissa ilmenevät suhteet ovat alisteisia monille vuorovaikutuksellisille ja viestinnällisille tekijöille. Työn pohjalla vaikuttaakin ajatus, että puhuttelumuotojen käyttö riippuu vuorovaikutuksellisesta kontekstista. Siten keskityn tutkielmassani lisäksi linjaamaan digitaalisen ympäristön vaikutuksia sekä vuorovaikutukseen että puhujan itsestään ja sosiaalisesta asemastaan rakentamaan kuvaan.
Tutkielmassa käy ilmi, että lukijat nähdään yleisesti ottaen vertaisina ja erityisesti samaa sukupuolta edustavina. Puhuttelumuotojen käyttö korpuksessa ilmentää tasa-arvoista, yleisimmin neutraalia suhtautumista lukijoihin. Selvästi läheistä suhtautumista ilmentäviä puhuttelumuotoja esiintyy korpuksessa verrattain vähän.