Työpaikkakouluttajan ammatillinen osaaminen
Ojalainen, Miia (2015)
Ojalainen, Miia
2015
Ammattikasvatuksen maisteriohjelma - MDP in Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506291919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506291919
Tiivistelmä
Työelämälähtöisyys ja -yhteistyö ovat nousseet ammatillisen koulutuksen keskiöön. Oppisopimuskoulutus on nähty aikuisten koulutusmuotona, mutta se tulee lisääntymään myös nuorten ammatilliseksi koulutusmuodoksi.Työpaikalla tapahtuvan oppimisen tutkimuksen myötä on kiinnitetty huomiota työpaikkakouluttajan osaamisen kehittämiseen. Työpaikkakouluttajat ovat avainasemassa tukemassa opiskelijan työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Tutkimuksessa halutaan selvittää työpaikkakouluttajan ammattitaitovaatimuksia ja osaamista. Näiden taustatietojen avulla halutaan nostaa esiin työpaikkakouluttajien rooli opiskelijan ohjaajana.
Tutkimus on laadullinen, empiirinen tutkimus. Tutkimusaineistoa kerättiin teemahaastatteluilla seitsemältä työpaikkakouluttajalta. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa haettiin vastausta kysymykseen, miten työpaikkakouluttajan ammatillinen osaaminen oppisopimusopiskelijan ohjaajana muodostuu. Vastausta kysymykseen haettiin kahden apukysymyksen avulla.
Ensimmäisenä haettiin vastausta siitä, millaisia ammatillisia vaatimuksia työpaikkakouluttajaan kohdistuu. Oppisopimusopiskelijan ohjaaminen on yksi osa työpaikkakouluttajan varsinaista ammatillista työnkuvaa. Työnkuvan vaatimukset liittyvät johtamiseen ja henkilöstöasioihin. Työpaikkakouluttajan rooliin kuuluvat vaatimukset liittyivät työpaikkakouluttajan henkilökohtaisiin valmiuksiin ja ominaisuuksiin. Työpaikkakouluttajalta edellytetään pätevyyttä omalta substanssialalta sekä kokemusta oppisopimusyrityksestä. Hänen tulee olla motivoitunut opiskelijan ohjaamiseen.
Toisella apukysymyksellä selvitettiin, millaista pätevyyttä työpaikkakouluttajilla on. Haastateltujen työpaikkakouluttajien ammatillinen pätevyys muodostui useista tutkinnoista sekä pitkästä ja monipuolisesta työkokemuksesta. He olivat päätyneet työpaikkakouluttajiksi oman työnkuvansa kautta. Heidän motivaatiotaan ohjasi halu kehittyä ja kehittää muita ammattiuralla. Heidän ammatillinen osaaminen muodostui jatkuvasta itsensä kehittämisestä ja uusiin mahdollisuuksiin tarttumisesta.
Tutkimusmetodiksi valittu laadullinen tutkimusmenelmä, teemahaastattelut ja sisällönanalyysi tukivat oppisopimuskoulutuksen kehittämiseen liittyvän tiedon hankintaa. Tutkimuksen perusteella nousi esiin tarve aiheen tarkemmasta tarkastelusta. Työpaikkakouluttajien ammatillista osaamista tulisi tarkastella laajemmin opiskelijan ja oppilaitoksen näkökulmasta. Lisäksi olisi hyvä kartoittaa työpaikan muiden opiskelijan ohjaamiseen liittyvien henkilöiden motivaatiota toimia opiskelijan ohjaajana.
Tutkimuksessa vahvistui työpaikkakouluttajien merkitys oppisopimusopiskelijan ohjausprosessissa. Oppisopimuskeskukset tarjoavat työpaikkakouluttajille tukea ohjaajana kehittymiseen ja ammatillisen osaamisen vahvistamiseen. Oppilaitoksen ja työpaikan yhteistyö on kehittymään päin. Haastatellut työpaikkakouluttajat näkivät oppisopimuksen tulevaisuuden positiivisena. Suuntausta ammatillisen koulutuksen ja oppimisen lisäämisestä työpaikoille pidettiin oikeana.
Tutkimus on laadullinen, empiirinen tutkimus. Tutkimusaineistoa kerättiin teemahaastatteluilla seitsemältä työpaikkakouluttajalta. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa haettiin vastausta kysymykseen, miten työpaikkakouluttajan ammatillinen osaaminen oppisopimusopiskelijan ohjaajana muodostuu. Vastausta kysymykseen haettiin kahden apukysymyksen avulla.
Ensimmäisenä haettiin vastausta siitä, millaisia ammatillisia vaatimuksia työpaikkakouluttajaan kohdistuu. Oppisopimusopiskelijan ohjaaminen on yksi osa työpaikkakouluttajan varsinaista ammatillista työnkuvaa. Työnkuvan vaatimukset liittyvät johtamiseen ja henkilöstöasioihin. Työpaikkakouluttajan rooliin kuuluvat vaatimukset liittyivät työpaikkakouluttajan henkilökohtaisiin valmiuksiin ja ominaisuuksiin. Työpaikkakouluttajalta edellytetään pätevyyttä omalta substanssialalta sekä kokemusta oppisopimusyrityksestä. Hänen tulee olla motivoitunut opiskelijan ohjaamiseen.
Toisella apukysymyksellä selvitettiin, millaista pätevyyttä työpaikkakouluttajilla on. Haastateltujen työpaikkakouluttajien ammatillinen pätevyys muodostui useista tutkinnoista sekä pitkästä ja monipuolisesta työkokemuksesta. He olivat päätyneet työpaikkakouluttajiksi oman työnkuvansa kautta. Heidän motivaatiotaan ohjasi halu kehittyä ja kehittää muita ammattiuralla. Heidän ammatillinen osaaminen muodostui jatkuvasta itsensä kehittämisestä ja uusiin mahdollisuuksiin tarttumisesta.
Tutkimusmetodiksi valittu laadullinen tutkimusmenelmä, teemahaastattelut ja sisällönanalyysi tukivat oppisopimuskoulutuksen kehittämiseen liittyvän tiedon hankintaa. Tutkimuksen perusteella nousi esiin tarve aiheen tarkemmasta tarkastelusta. Työpaikkakouluttajien ammatillista osaamista tulisi tarkastella laajemmin opiskelijan ja oppilaitoksen näkökulmasta. Lisäksi olisi hyvä kartoittaa työpaikan muiden opiskelijan ohjaamiseen liittyvien henkilöiden motivaatiota toimia opiskelijan ohjaajana.
Tutkimuksessa vahvistui työpaikkakouluttajien merkitys oppisopimusopiskelijan ohjausprosessissa. Oppisopimuskeskukset tarjoavat työpaikkakouluttajille tukea ohjaajana kehittymiseen ja ammatillisen osaamisen vahvistamiseen. Oppilaitoksen ja työpaikan yhteistyö on kehittymään päin. Haastatellut työpaikkakouluttajat näkivät oppisopimuksen tulevaisuuden positiivisena. Suuntausta ammatillisen koulutuksen ja oppimisen lisäämisestä työpaikoille pidettiin oikeana.