Security communities in the Asia-Pacific : analysis of Australian security policy direction 2009-2015
Harrison, Hanna (2015)
Harrison, Hanna
2015
Kansainvälinen politiikka - International Relations
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506291897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506291897
Tiivistelmä
The Asia-Pacific region is currently under strategic changes, as China is rising in political, military and economic terms, and the United States has launched a rebalancing policy to the region. Australia, who shares a security treaty with the United States but has China as its largest trade partner, is greatly impacted by these changes.
This case study analyzes Australian security policy with United States and China from 2009 to 2015 through the constructivist theory of security communities. The study asks has Australia moved closer to building a security community within Asia, as it attempted in the 1980’s and 1990’s. It continues the work of Higgott and Nossal (1998), who argued that Australia did not manage to create security ties with the region due to lack of shared values and “we-ness” with the region.
Through content analysis of Australian security policy documents and statements, this study shows that Australian security policy is greatly impacted by the tightly coupled security community it shares with the U.S. Australia has created two images of Asia: in the realm of economic policy, it is ready to embrace the region and benefit from the integration. In the area of security policy, however, Australia still relies on the alliance with United States, while depicting Asia as conflictual and possibly dangerous to Australia’s interests. Australia has not been able to overcome its strategic culture, based on realist assumptions of the world, in order to extend the cooperation and transactions evident at so many levels with China into the level of security policy. Rather, it has kept these two worlds separate and without much critical thinking from the point of view of its own national interests, has supported the United States in its rebalancing process to Asia.
This case study finds that while Australia is has not formed a new security community in the region, it could be due to the influence of the United States and the close cooperation between Australia and the United States.
TIIVISTELMÄ
Tämä pro-gradututkielma on tapaustutkimus Australian ulko- ja turvallisuuspolitiikan kehityssuunnasta suhteessa Kiinaan ja Yhdysvaltoihin vuosina 2009 – 2015. Australia on keskisuuri valtio Aasian ja Tyynenmeren alueella, missä geopoliittinen tilanne on muuttumassa. Kiinan nopea taloudellinen, poliittinen ja sotilaallinen kasvu on haastanut Yhdysvaltojen hegemonisen aseman alueella. Kiinan nousu ja toisaalta Yhdysvaltojen ulkopolitiikan painotus Aasian ja Tyynenmeren alueelle (”rebalance to Asia-Pacific”) tuovat haasteita erityisesti Australialle, joka on turvallisuusyhteisössä Yhdysvaltojen kanssa mutta jonka suurin kauppakumppani on Kiina.
Tutkimuksessa analysoidaan Australian ulko-ja turvallisuuspolitiikkaa turvallisuusyhteisöjen teorian näkökulmasta. Turvallisuusyhteisöt ovat konstruktivistinen lähestymistapa turvallisuuspolitiikkaan, missä valtioiden toimintaa analysoidaan inressien ja identiteettien avulla. Higgott ja Nossalin (1998) mukaan Australian pyrkimykset tiiviimpään turvallisuuspoliittiseen yhteisöön Tyynenmeren ja Aasian alueella epäonnistuivat, sillä Australia ei jakanut samoja arvoja ja identiteettejä alueen maiden asukkaiden kanssa. Tämä tutkimus jatkaa Higgottin ja Nossalin tutkimusta ja pyrkii selittämään, mihin suuntaan Australia kehittää suhteitaan Yhdysvaltoja ja Kiinaa kohtaan.
Tutkimuksessa selvisi, että Australian ulko- ja turvallisuuspolitiikan suunta määrittyy vahvasti Yhdysvaltojen turvallisuusyhteisön kautta. Australian virallisen linjan mukaan Tyynenmeren ja Aasian alue on sille erittäin tärkeä, mutta konkreettisissa päätöksissään se on asettunut tukemaan Yhdysvaltojen painotusta alueelle ja sitoutunut esimerkiksi Yhdysvaltojen tukikohdan perustamiseen Australian pohjoisosiin. Australian turvallisuuspoliittisissa dokumenteissa luodaan kaksi kuvaa Aasiasta: yhtäältä halutaan lisätä yhteistyötä, integraatiota ja taloudellista kanssakäymistä. Toisaalta taas turvallisuuspolitiikan saralla Aasian maat nähdään uhkaavina Australian intresseille. Turvallisuusyhteistyö Kiinan kanssa on aluillaan, mutta tähän mennessä Australia on pitäytynyt vahvasti vanhassa turvallisuusyhteisössä Yhdysvaltojen kanssa ja se vaikuttaa maan kykyyn integroitua alueen muiden maiden kanssa.
This case study analyzes Australian security policy with United States and China from 2009 to 2015 through the constructivist theory of security communities. The study asks has Australia moved closer to building a security community within Asia, as it attempted in the 1980’s and 1990’s. It continues the work of Higgott and Nossal (1998), who argued that Australia did not manage to create security ties with the region due to lack of shared values and “we-ness” with the region.
Through content analysis of Australian security policy documents and statements, this study shows that Australian security policy is greatly impacted by the tightly coupled security community it shares with the U.S. Australia has created two images of Asia: in the realm of economic policy, it is ready to embrace the region and benefit from the integration. In the area of security policy, however, Australia still relies on the alliance with United States, while depicting Asia as conflictual and possibly dangerous to Australia’s interests. Australia has not been able to overcome its strategic culture, based on realist assumptions of the world, in order to extend the cooperation and transactions evident at so many levels with China into the level of security policy. Rather, it has kept these two worlds separate and without much critical thinking from the point of view of its own national interests, has supported the United States in its rebalancing process to Asia.
This case study finds that while Australia is has not formed a new security community in the region, it could be due to the influence of the United States and the close cooperation between Australia and the United States.
TIIVISTELMÄ
Tämä pro-gradututkielma on tapaustutkimus Australian ulko- ja turvallisuuspolitiikan kehityssuunnasta suhteessa Kiinaan ja Yhdysvaltoihin vuosina 2009 – 2015. Australia on keskisuuri valtio Aasian ja Tyynenmeren alueella, missä geopoliittinen tilanne on muuttumassa. Kiinan nopea taloudellinen, poliittinen ja sotilaallinen kasvu on haastanut Yhdysvaltojen hegemonisen aseman alueella. Kiinan nousu ja toisaalta Yhdysvaltojen ulkopolitiikan painotus Aasian ja Tyynenmeren alueelle (”rebalance to Asia-Pacific”) tuovat haasteita erityisesti Australialle, joka on turvallisuusyhteisössä Yhdysvaltojen kanssa mutta jonka suurin kauppakumppani on Kiina.
Tutkimuksessa analysoidaan Australian ulko-ja turvallisuuspolitiikkaa turvallisuusyhteisöjen teorian näkökulmasta. Turvallisuusyhteisöt ovat konstruktivistinen lähestymistapa turvallisuuspolitiikkaan, missä valtioiden toimintaa analysoidaan inressien ja identiteettien avulla. Higgott ja Nossalin (1998) mukaan Australian pyrkimykset tiiviimpään turvallisuuspoliittiseen yhteisöön Tyynenmeren ja Aasian alueella epäonnistuivat, sillä Australia ei jakanut samoja arvoja ja identiteettejä alueen maiden asukkaiden kanssa. Tämä tutkimus jatkaa Higgottin ja Nossalin tutkimusta ja pyrkii selittämään, mihin suuntaan Australia kehittää suhteitaan Yhdysvaltoja ja Kiinaa kohtaan.
Tutkimuksessa selvisi, että Australian ulko- ja turvallisuuspolitiikan suunta määrittyy vahvasti Yhdysvaltojen turvallisuusyhteisön kautta. Australian virallisen linjan mukaan Tyynenmeren ja Aasian alue on sille erittäin tärkeä, mutta konkreettisissa päätöksissään se on asettunut tukemaan Yhdysvaltojen painotusta alueelle ja sitoutunut esimerkiksi Yhdysvaltojen tukikohdan perustamiseen Australian pohjoisosiin. Australian turvallisuuspoliittisissa dokumenteissa luodaan kaksi kuvaa Aasiasta: yhtäältä halutaan lisätä yhteistyötä, integraatiota ja taloudellista kanssakäymistä. Toisaalta taas turvallisuuspolitiikan saralla Aasian maat nähdään uhkaavina Australian intresseille. Turvallisuusyhteistyö Kiinan kanssa on aluillaan, mutta tähän mennessä Australia on pitäytynyt vahvasti vanhassa turvallisuusyhteisössä Yhdysvaltojen kanssa ja se vaikuttaa maan kykyyn integroitua alueen muiden maiden kanssa.