Opettajankoulutuksen monikulttuurinen horisontti - Kuulumisia-koulutuksen vaikuttavuuden arviointi
Vuorio, Jaakko (2015)
Vuorio, Jaakko
2015
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506261896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506261896
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Tampereen yliopiston kasvatustieteiden yksikössä järjestettävän Kuulumisia-koulutuksen vaikuttavuutta. Kuulumisia-koulutus on suunnattu maahanmuuttajataustaisille opettajille tai opettajaksi aikoville maahanmuuttajataustaisille henkilöille. Koulutuksessa koulutetaan opettajan pedagogisia opintoja sekä luokanopettajan monialaisia opintoja, joiden avulla koulutukseen osallistuneet henkilöt voivat saavuttaa muodollisia pätevyyksiä toimia opettajana suomalaisissa kouluissa ja muissa oppilaitoksissa. Tutkimuskysymyksenä oli, miten Kuulumisia koulutus / koulutukset ovat vaikuttaneet maahanmuuttajataustaisten opettajien työllistymiseen ja sijoittumiseen työyhteisössä?
Tutkimus oli monimenetelmällinen tutkimus. Aineisto koostui määrällisestä ja laadullisesta aineistosta, joihin käytettiin aineistonanalyysissä taulukointia ja teemoittelua. Tutkimuksen vastaajajoukko koostui 71:stä vastaajasta, jotka olivat suorittaneet Kuulumisia-koulutuksen vuosina 2010 - 2013. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella keväällä 2014, jolloin tutkija toimi Kuulumisia-koulutuksessa tutkimusapulaisena ja koosti koulutuksesta vaikuttavuuden arvioinnin. Syksyllä 2014 koulutuksen vaikuttavuuden arviointi lähetettiin Opetus- ja kulttuuriministeriöön, joka rahoittaa vastaavia täydennyskoulutuksia erillisellä Specimarahoituksella. Tämä pro gradu -tutkielma on jatkoa aiemmalle vaikuttavuuden arvioinnille.
Tutkimus osoitti, että Kuulumisia-koulutuksen jälkeen vastaajajoukon työsuhteet ovat osalla muuttuneet vakituisiksi työsuhteiksi, osa-aikaisuudet vähenivät ja yleisesti työllisyys parani työelämän ulkopuolella olevien määrän puolittuessa. Lisäksi muissa kuin opetusalan tehtävissä työskentelevien määrät vähenivät ja työsuhteissa siirryttiin kohti varsinaisia opettajan töitä. Lisäksi koulutukseen osallistuneet kokivat itse, että koulutuksesta on ollut hyötyä heidän työllistymiseensä, opettajan valmiuksiinsa ja verkostoitumiseensa. Koulutuksesta on ollut apua opettajuuteen kasvamiseen sekä suomen kielen taidon kehittymiseen. Osa vastaajista koki asemansa työnhaussa ja työpaikalla epätasavertaisena.
Tutkimuksen tuloksien perusteella on vahvaa näyttöä siitä, että Kuulumisia-koulutuksella on laajaa vaikuttavuutta ja yhteiskunnallista merkitystä osana vastaavia täydennyskoulutuksia, joita Opetus- ja kulttuuriministeriö rahoittaa. Tutkimuksen tuloksien pohjalta suositellaan, että vastaavia koulutuksia jatketaan ja niille varmistetaan pitkäjohteisempi rahoitusmalli, esimerkiksi osana korkeakoulujen perusrahoitusta. Lisäksi suositellaan, että koulutuksen vaikuttavuuden tutkimusta laajennetaan kouluihin, joissa maahanmuuttajataustaiset opettajat toimivat. Lisäksi suositellaan vastaavan koulutuksen käynnistämistä tai koulutustarpeen kartoittamista oman äidinkielen ja lastentarhanopettajan muodollisiin kelpoisuuksiin johtaviin opintoihin.
Tutkimus oli monimenetelmällinen tutkimus. Aineisto koostui määrällisestä ja laadullisesta aineistosta, joihin käytettiin aineistonanalyysissä taulukointia ja teemoittelua. Tutkimuksen vastaajajoukko koostui 71:stä vastaajasta, jotka olivat suorittaneet Kuulumisia-koulutuksen vuosina 2010 - 2013. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella keväällä 2014, jolloin tutkija toimi Kuulumisia-koulutuksessa tutkimusapulaisena ja koosti koulutuksesta vaikuttavuuden arvioinnin. Syksyllä 2014 koulutuksen vaikuttavuuden arviointi lähetettiin Opetus- ja kulttuuriministeriöön, joka rahoittaa vastaavia täydennyskoulutuksia erillisellä Specimarahoituksella. Tämä pro gradu -tutkielma on jatkoa aiemmalle vaikuttavuuden arvioinnille.
Tutkimus osoitti, että Kuulumisia-koulutuksen jälkeen vastaajajoukon työsuhteet ovat osalla muuttuneet vakituisiksi työsuhteiksi, osa-aikaisuudet vähenivät ja yleisesti työllisyys parani työelämän ulkopuolella olevien määrän puolittuessa. Lisäksi muissa kuin opetusalan tehtävissä työskentelevien määrät vähenivät ja työsuhteissa siirryttiin kohti varsinaisia opettajan töitä. Lisäksi koulutukseen osallistuneet kokivat itse, että koulutuksesta on ollut hyötyä heidän työllistymiseensä, opettajan valmiuksiinsa ja verkostoitumiseensa. Koulutuksesta on ollut apua opettajuuteen kasvamiseen sekä suomen kielen taidon kehittymiseen. Osa vastaajista koki asemansa työnhaussa ja työpaikalla epätasavertaisena.
Tutkimuksen tuloksien perusteella on vahvaa näyttöä siitä, että Kuulumisia-koulutuksella on laajaa vaikuttavuutta ja yhteiskunnallista merkitystä osana vastaavia täydennyskoulutuksia, joita Opetus- ja kulttuuriministeriö rahoittaa. Tutkimuksen tuloksien pohjalta suositellaan, että vastaavia koulutuksia jatketaan ja niille varmistetaan pitkäjohteisempi rahoitusmalli, esimerkiksi osana korkeakoulujen perusrahoitusta. Lisäksi suositellaan, että koulutuksen vaikuttavuuden tutkimusta laajennetaan kouluihin, joissa maahanmuuttajataustaiset opettajat toimivat. Lisäksi suositellaan vastaavan koulutuksen käynnistämistä tai koulutustarpeen kartoittamista oman äidinkielen ja lastentarhanopettajan muodollisiin kelpoisuuksiin johtaviin opintoihin.