Terveyden edistäminen kuntien ja sen toimielinten lakisääteisenä tehtävänä
Mäenalanen, Harri (2015)
Mäenalanen, Harri
2015
Kunnallisoikeus - Local Public Law
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506261891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506261891
Tiivistelmä
Tämän oikeustieteellisen tutkimuksen tavoitteena on tutkia ja kuvata kunnan ja sen toimielinten tapaa toteuttaa julkiselle vallalle kuuluvaa terveyden edistämisen tehtävää. Tutkimuksen erityisenä tarkastelun kohteena on Suomen lainsäädännön kunnille asettamat terveyden edistämisen velvoitteet sekä kuntien itsehallinnollisen aseman antama oikeudellinen suoja julkisen vallan velvoitteille.
Terveyden edistäminen on hyvin laaja käsite. Suomessa kuntien terveydenhuolto toimii terveyden edistämisen asiantuntijana. Laadukas terveyden edistäminen vaatii kunnilta poikkitieteellistä sekä jatkuvaa laaja-alaista yhteistyötä. Kuntien terveyden edistämisen velvoite perustuu perustuslain 19 §, jossa määritetään julkisen vallan velvoitteesta edistää väestön hyvinvointia sekä terveyttä. Tämä terveyden edistämisen tehtävä on lähes poikkeuksetta jäänyt kuntien tehtäväkentän piiriin. Valtion tehtäväksi on jäänyt lähinnä tämän tehtävän valvonta- sekä ohjausvastuu.
Kuntalaki määrittää tarkemmin kuntien lakisääteisestä velvoitteesta terveyden edistämisen tehtävässä. Kunnat toimittavat annettujen linjausten mukaan mahdollisimman tehokkaasti tätä tehtävää. Kuntalain lisäksi kuntien terveyden edistämisen toimintaa ohjaavat myös erilaiset julkisen vallan luomat laatusuositukset sekä ohjeistukset. Ohjeistuksilla ja suosituksilla ei kuitenkaan ole lainsäädännöllistä velvoittavuutta, mutta silti ne ovat erityisessä asemassa kuntien tehtäväkentällä.
Kunnilla on mahdollisuus toimittaa lainsäädännön velvoittamaa terveyden edistämisen tehtävää joko itsenäisesti tai yhdessä muiden kuntien tai kolmannen sektorin kanssa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on myös tutkia kuntien terveyden edistämisen säädöksiä sekä niiden määrittämiä velvoitteita kuntien toiminnalle.
Kuntien palvelurakenteet ovat tulevaisuudessa isojen muutosten edessä. Sosiaali- ja terveyspalveluita ollaan siirtämässä yhä suurempien aluekokonaisuuksien vastuulle. Kuntien sosiaali- ja terveyspalveluiden toiminta on siirtymässä kuntayhtymien tai jopa kokonaisten maakuntien vastuulle. Kuntayhtymiin tai maakuntiin perustuva hallinto on kuitenkin nykyisten esitysten muodossa ristiriidassa perustuslain asettamien velvoitteiden kanssa. Nämä uudistuksen perustuslailliset ongelmat ovat tällä hetkellä vielä ratkaisematta. Kuntien tulisi kuitenkin jo nyt alkaa valmistautumaan tulevaisuuden palvelurakenteiden uudistuksiin. Sosiaali- ja terveydenhuollon alan rakenteelliset muutokset tulevat olemaan tulevaisuuden isoja kysymyksiä.
Terveyden edistäminen on hyvin laaja käsite. Suomessa kuntien terveydenhuolto toimii terveyden edistämisen asiantuntijana. Laadukas terveyden edistäminen vaatii kunnilta poikkitieteellistä sekä jatkuvaa laaja-alaista yhteistyötä. Kuntien terveyden edistämisen velvoite perustuu perustuslain 19 §, jossa määritetään julkisen vallan velvoitteesta edistää väestön hyvinvointia sekä terveyttä. Tämä terveyden edistämisen tehtävä on lähes poikkeuksetta jäänyt kuntien tehtäväkentän piiriin. Valtion tehtäväksi on jäänyt lähinnä tämän tehtävän valvonta- sekä ohjausvastuu.
Kuntalaki määrittää tarkemmin kuntien lakisääteisestä velvoitteesta terveyden edistämisen tehtävässä. Kunnat toimittavat annettujen linjausten mukaan mahdollisimman tehokkaasti tätä tehtävää. Kuntalain lisäksi kuntien terveyden edistämisen toimintaa ohjaavat myös erilaiset julkisen vallan luomat laatusuositukset sekä ohjeistukset. Ohjeistuksilla ja suosituksilla ei kuitenkaan ole lainsäädännöllistä velvoittavuutta, mutta silti ne ovat erityisessä asemassa kuntien tehtäväkentällä.
Kunnilla on mahdollisuus toimittaa lainsäädännön velvoittamaa terveyden edistämisen tehtävää joko itsenäisesti tai yhdessä muiden kuntien tai kolmannen sektorin kanssa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on myös tutkia kuntien terveyden edistämisen säädöksiä sekä niiden määrittämiä velvoitteita kuntien toiminnalle.
Kuntien palvelurakenteet ovat tulevaisuudessa isojen muutosten edessä. Sosiaali- ja terveyspalveluita ollaan siirtämässä yhä suurempien aluekokonaisuuksien vastuulle. Kuntien sosiaali- ja terveyspalveluiden toiminta on siirtymässä kuntayhtymien tai jopa kokonaisten maakuntien vastuulle. Kuntayhtymiin tai maakuntiin perustuva hallinto on kuitenkin nykyisten esitysten muodossa ristiriidassa perustuslain asettamien velvoitteiden kanssa. Nämä uudistuksen perustuslailliset ongelmat ovat tällä hetkellä vielä ratkaisematta. Kuntien tulisi kuitenkin jo nyt alkaa valmistautumaan tulevaisuuden palvelurakenteiden uudistuksiin. Sosiaali- ja terveydenhuollon alan rakenteelliset muutokset tulevat olemaan tulevaisuuden isoja kysymyksiä.