"Elämää Suomi-kuplan ulkopuolella" - vaihto-opiskelun motiiveja ja merkityksiä opiskelijoiden matkakertomusten perusteella
Riihivuori, Niina (2015)
Riihivuori, Niina
2015
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506261890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506261890
Tiivistelmä
Korkeakoulujen kansainvälinen opiskelijaliikkuvuus on lisääntynyt merkittävästi 2000-luvun aikana. Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategia on määritellyt vaihto-opiskelun tavoitteet myös opiskelijalle. Nopeasti kasvava ja kehittyvä vaihto-opiskelu tarvitsee tutkimusta vaihto-opiskelun tavoitteista ja merkityksistä myös opiskelijanäkökulmasta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella vaihto-opiskelijoiden motiiveja lähteä vaihtoon sekä jälkeenpäin vaihdolle annettuja merkityksiä ja niiden suhdetta toisiinsa.
Tutkimuksen pääasiallisena aineistona ovat opiskelijoiden kirjoittamat matkakertomukset vaihto-opiskelun kokemuksistaan. Tampereen yliopistossa jokainen vaihto-opiskelija kirjoittaa matkakertomuksen saadakseen matka-apurahan viimeisen osan. Kertomukset julkaistaan Tampereen yliopiston internet-sivuilla, jos kirjoittaja antaa siihen luvan. Tämän tutkimuksen aineisto koostuu lukuvuotena 2013-14 ja syyslukukautena 2014 kirjoitetuista matkakertomuksista. Aineistoon on otettu mukaan vain ne kertomukset, joista löytyy tutkimuskysymyksen kannalta oleellisia asioita. Aineiston toinen osa koostuu lisäaineistosta, joka sisältää vaihto-opiskelijoiden syvällisempää pohdintaa vaihtonsa motiiveista ja merkityksistä. Lisäaineisto koostuu kertomuksista, joita pyydettiin niiltä matkakertomuksen kirjoittaneilta opiskelijoilta, jotka olivat jättäneet yhteystietonsa matkakertomuksen yhteydessä.
Tutkimus on menetelmältään narratiivinen ja analyysi on toteutettu käyttäen sekä narratiivien analyysia että narratiivista analyysia. Narratiivien analyysissa kertomuksista nousseet motiivit ja merkitykset ovat teemoiteltu pääluokkien alle. Pääluokat, eli akateemiset, henkilökohtaiset, kulttuuriset ja sosiaaliset motiivit/merkitykset, syntyivät sekä aineistolähtöisesti että tutkimuskirjallisuuteen pohjautuen. Narratiivisessa analyysivaiheessa ulkomaanvaihdon motiiveja ja merkityksiä tarkasteltiin suhteessa toisiinsa, ja matkakertomuksista muodostetut ydinkertomukset jaoteltiin neljään eri tyyppiin. Tyypeistä muodostettiin tyyppikompositiot, eli tyyppien esimerkkitarinat on koottu yhdistelemällä useiden samaan tyyppiin kuuluvien kertomuksia.
Muodostetut vaihto-opiskelijatyypit ovat seikkailija, kulttuuriinsyventyjä, opiskeluunkeskittyjä ja itsensävoittaja. Seikkailija on pääosin kulttuurisesti ja sosiaalisesti orientoitunut ja myös hänen vaihdolle antamansa merkitykset ovat ensisijaisesti kulttuurisia ja sosiaalisia. Hän pitää erityisesti merkittävänä uusiin kulttuureihin tutustumista niin matkustelun kuin uusien monikulttuuristen ystäviensäkin kautta. Kulttuuriinsyventyjän motiivit ja merkitykset ovat seikkailijan tavoin myös ensisijaisesti kulttuurisia ja sosiaalisia, mutta hän korostaa erityisesti vaihtomaan kulttuuriin tutustumista sekä pitää merkittävänä paikallisten ystävien saamista. Opiskeluunkeskittyjän vaihtoon lähdön motiivit ja merkitykset ovat ensisijaisesti akateemisia, ja hän näkee vaihdon merkittävänä opintojensa ja tulevaisuutensa kannalta. Itsensävoittaja hakee vaihdolta ennen kaikkea henkistä pääomaa, joten hänelle vaihdon motiivit ja merkitykset ovat ensisijaisesti henkilökohtaisia.
Matkakertomuksissa ulkomaan vaihdolle annettiin huomattavasti enemmän merkityksiä verrattuna siihen, paljonko motiiveja oli kirjattu. Motiivit antoivat suuntaa sille, millaisia merkityksiä vaihdolle annettiin jälkeenpäin. Motiiveista riippumatta vaihtoa pidettiin positiivisena kokemuksena, ja opiskelijat kokivat saaneensa vaihdolta sen, mitä olivat hakeneetkin.
Tutkimuksen pääasiallisena aineistona ovat opiskelijoiden kirjoittamat matkakertomukset vaihto-opiskelun kokemuksistaan. Tampereen yliopistossa jokainen vaihto-opiskelija kirjoittaa matkakertomuksen saadakseen matka-apurahan viimeisen osan. Kertomukset julkaistaan Tampereen yliopiston internet-sivuilla, jos kirjoittaja antaa siihen luvan. Tämän tutkimuksen aineisto koostuu lukuvuotena 2013-14 ja syyslukukautena 2014 kirjoitetuista matkakertomuksista. Aineistoon on otettu mukaan vain ne kertomukset, joista löytyy tutkimuskysymyksen kannalta oleellisia asioita. Aineiston toinen osa koostuu lisäaineistosta, joka sisältää vaihto-opiskelijoiden syvällisempää pohdintaa vaihtonsa motiiveista ja merkityksistä. Lisäaineisto koostuu kertomuksista, joita pyydettiin niiltä matkakertomuksen kirjoittaneilta opiskelijoilta, jotka olivat jättäneet yhteystietonsa matkakertomuksen yhteydessä.
Tutkimus on menetelmältään narratiivinen ja analyysi on toteutettu käyttäen sekä narratiivien analyysia että narratiivista analyysia. Narratiivien analyysissa kertomuksista nousseet motiivit ja merkitykset ovat teemoiteltu pääluokkien alle. Pääluokat, eli akateemiset, henkilökohtaiset, kulttuuriset ja sosiaaliset motiivit/merkitykset, syntyivät sekä aineistolähtöisesti että tutkimuskirjallisuuteen pohjautuen. Narratiivisessa analyysivaiheessa ulkomaanvaihdon motiiveja ja merkityksiä tarkasteltiin suhteessa toisiinsa, ja matkakertomuksista muodostetut ydinkertomukset jaoteltiin neljään eri tyyppiin. Tyypeistä muodostettiin tyyppikompositiot, eli tyyppien esimerkkitarinat on koottu yhdistelemällä useiden samaan tyyppiin kuuluvien kertomuksia.
Muodostetut vaihto-opiskelijatyypit ovat seikkailija, kulttuuriinsyventyjä, opiskeluunkeskittyjä ja itsensävoittaja. Seikkailija on pääosin kulttuurisesti ja sosiaalisesti orientoitunut ja myös hänen vaihdolle antamansa merkitykset ovat ensisijaisesti kulttuurisia ja sosiaalisia. Hän pitää erityisesti merkittävänä uusiin kulttuureihin tutustumista niin matkustelun kuin uusien monikulttuuristen ystäviensäkin kautta. Kulttuuriinsyventyjän motiivit ja merkitykset ovat seikkailijan tavoin myös ensisijaisesti kulttuurisia ja sosiaalisia, mutta hän korostaa erityisesti vaihtomaan kulttuuriin tutustumista sekä pitää merkittävänä paikallisten ystävien saamista. Opiskeluunkeskittyjän vaihtoon lähdön motiivit ja merkitykset ovat ensisijaisesti akateemisia, ja hän näkee vaihdon merkittävänä opintojensa ja tulevaisuutensa kannalta. Itsensävoittaja hakee vaihdolta ennen kaikkea henkistä pääomaa, joten hänelle vaihdon motiivit ja merkitykset ovat ensisijaisesti henkilökohtaisia.
Matkakertomuksissa ulkomaan vaihdolle annettiin huomattavasti enemmän merkityksiä verrattuna siihen, paljonko motiiveja oli kirjattu. Motiivit antoivat suuntaa sille, millaisia merkityksiä vaihdolle annettiin jälkeenpäin. Motiiveista riippumatta vaihtoa pidettiin positiivisena kokemuksena, ja opiskelijat kokivat saaneensa vaihdolta sen, mitä olivat hakeneetkin.