Osaamisen johtaminen perusopetuksessa-kolmiportaisen tuen vaatimus opettajan ja rehtorin kokemana
Hepo-oja, Mikko (2015)
Hepo-oja, Mikko
2015
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506261883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506261883
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata osaamisen johtamista perusopetuksessa kolmiportaisen tuen vaatimuksissa opettajien ja rehtorien käsityksien kautta. Osaamisen johtamisella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa luokan- ja aineenopettajien osaamisen arviointia ja tunnistamista sekä sen kehittämistä. Tutkimuskysymykset ovat: Millaista osaamista 1.1.2011 voimaan tullut perusopetuslaki vaatii opettajalta? Millaista osaamisen johtamista rehtorilta odotetaan? Miten uudistunut perusopetuslaki on vaikuttanut rehtorin työhön opettajien osaamisen johtajana? Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin kahdella ryhmäkeskustelulla, joista toisessa keskustelivat opettajat ja toisessa rehtorit. Tutkimuksen informantit tulivat suuren suomalaisen kaupungin viidestä eri koulusta. Jokaiselta koululta mukana oli yksi luokan- tai aineenopettaja ja rehtori. Ryhmähaastattelut analysoitiin aineistolähtöisesti fenomenografista analyysiä mukaillen.
Tutkimustuloksien mukaan voidaan sanoa, että opettajan ammattiin on tullut yhteisöllisyyden ja yhteistyön vaatimus, joka on muuttanut perinteistä suomalaista opettajuutta. Kolmiportainen tuki on tuonut opettajan arkeen lisää haastavia oppilaita sekä huomion suuntaamisen oppilaiden yksilölliseen havainnointiin ja arviointiin. Opettajat eivät selviä työn vaatimuksista yksin vaan kollegiaalinen sekä esimiehen tuki korostuvat. Opettajien osaamisen kehittäminen on paitsi formaalia (koulutuksiin osallistumista), mutta sitäkin vahvemmin koulun sisällä tapahtuvaa osaamisen kehittämistä. Tällaista on esimerkiksi kollegiaalinen pedagoginen kehittäminen, jossa samaan aikaan kehittyvät sekä opettajan osaaminen, että koulun oma kulttuuri. Osaamisen johtaminen henkilöityy perusopetuksessa rehtoriin. Rehtori on kouluyhteisön suunnannäyttäjä ja asennevaikuttaja kolmiportaisen tuen toteuttamisessa sekä opettajien osaamisen kehittymisen tukija, mahdollistaja ja tiedonvälittäjä. Rehtorin on hallittava osaamisen johtamisen kokonaisuus eli tunnistettava työn vaatimat osaamiset omassa koulukontekstissaan ja löydettävä opettajien tuntemukseen perustuen oikeat osaamisen kehittämisen muodot.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata osaamisen johtamista perusopetuksessa kolmiportaisen tuen vaatimuksissa opettajien ja rehtorien käsityksien kautta. Osaamisen johtamisella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa luokan- ja aineenopettajien osaamisen arviointia ja tunnistamista sekä sen kehittämistä. Tutkimuskysymykset ovat: Millaista osaamista 1.1.2011 voimaan tullut perusopetuslaki vaatii opettajalta? Millaista osaamisen johtamista rehtorilta odotetaan? Miten uudistunut perusopetuslaki on vaikuttanut rehtorin työhön opettajien osaamisen johtajana? Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin kahdella ryhmäkeskustelulla, joista toisessa keskustelivat opettajat ja toisessa rehtorit. Tutkimuksen informantit tulivat suuren suomalaisen kaupungin viidestä eri koulusta. Jokaiselta koululta mukana oli yksi luokan- tai aineenopettaja ja rehtori. Ryhmähaastattelut analysoitiin aineistolähtöisesti fenomenografista analyysiä mukaillen.
Tutkimustuloksien mukaan voidaan sanoa, että opettajan ammattiin on tullut yhteisöllisyyden ja yhteistyön vaatimus, joka on muuttanut perinteistä suomalaista opettajuutta. Kolmiportainen tuki on tuonut opettajan arkeen lisää haastavia oppilaita sekä huomion suuntaamisen oppilaiden yksilölliseen havainnointiin ja arviointiin. Opettajat eivät selviä työn vaatimuksista yksin vaan kollegiaalinen sekä esimiehen tuki korostuvat. Opettajien osaamisen kehittäminen on paitsi formaalia (koulutuksiin osallistumista), mutta sitäkin vahvemmin koulun sisällä tapahtuvaa osaamisen kehittämistä. Tällaista on esimerkiksi kollegiaalinen pedagoginen kehittäminen, jossa samaan aikaan kehittyvät sekä opettajan osaaminen, että koulun oma kulttuuri. Osaamisen johtaminen henkilöityy perusopetuksessa rehtoriin. Rehtori on kouluyhteisön suunnannäyttäjä ja asennevaikuttaja kolmiportaisen tuen toteuttamisessa sekä opettajien osaamisen kehittymisen tukija, mahdollistaja ja tiedonvälittäjä. Rehtorin on hallittava osaamisen johtamisen kokonaisuus eli tunnistettava työn vaatimat osaamiset omassa koulukontekstissaan ja löydettävä opettajien tuntemukseen perustuen oikeat osaamisen kehittämisen muodot.