Täähän avaa koko maailman - kokemuksia mobiiliteknologian opetuskäytöstä yläkouluissa
Järvinen, Riikka (2015)
Järvinen, Riikka
2015
Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media - Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506251838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506251838
Tiivistelmä
Mobiiliteknologian, kuten tablettien ja älypuhelimien, hyödyntämisestä opetuksessa on tullut merkittävä osa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöä. Tässä tutkielmassa tutkittiin mobiililaitteiden hyödyntämistä ja vaikutuksia opetuksessa. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten tabletteja hyödynnetään yläkoulun aineopetuksessa ja minkälaisia vaikutteita mobiililaitteiden käytössä esiintyy.
Tutkimusote on kvalitatiivinen, ja aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta yläkoulun opettajaa. Tutkimusjoukon opettajat olivat hyödyntäneet tabletteja opetuksessaan vähintään yhden vuoden aikana. Aineistoa täydennettiin havainnoimalla opetusta neljässä tapauksessa.
Tutkielmassa havaittiin mobiilioppimisen olevan monimuotoinen ilmiö. Tabletteja hyödynnettiin pääosin pari- ja ryhmätöissä johtuen käytettävissä olevien laitteiden määrästä. Oppilailla, joilla laite oli henkilökohtaisena laitteena, oli mahdollisuus myös henkilökohtaisen oppimisen tukemiseen yhteisöllisen oppimisen tuen lisäksi. Yhteiskäytössä olevia laitteita oli varattavina tietyn oppiaineryhmän kesken, koko yläkoulun kesken tai ala- ja yläkoulun kesken. Myös oppilaiden omia laitteita hyödynnettiin vaihtelevasti oppimisen tukena.
Suosituimpia tapoja hyödyntää laitteita olivat tiedonhaku ja esitelmien tekeminen. Henkilökohtaisten laitteiden osalta myös ajatuskartat ja sähköiset tehtävät olivat suosittuja. Tuloksista selvisi myös, että nuorten kokemukset jatkuvan informaation äärellä ja hektisyys arjessa näkyvät koulussa. Nuoret ovat alkaneet suosia tuttuja menetelmiä ja tapoja. Mielenkiintoista oli huomata, että mobiililaitteiden opetuskäyttö koulussa näyttäisi vähentävän oppilaiden omien älypuhelimien käytöstä johtuvaa häiriökäyttäytymistä.
Tutkimusote on kvalitatiivinen, ja aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta yläkoulun opettajaa. Tutkimusjoukon opettajat olivat hyödyntäneet tabletteja opetuksessaan vähintään yhden vuoden aikana. Aineistoa täydennettiin havainnoimalla opetusta neljässä tapauksessa.
Tutkielmassa havaittiin mobiilioppimisen olevan monimuotoinen ilmiö. Tabletteja hyödynnettiin pääosin pari- ja ryhmätöissä johtuen käytettävissä olevien laitteiden määrästä. Oppilailla, joilla laite oli henkilökohtaisena laitteena, oli mahdollisuus myös henkilökohtaisen oppimisen tukemiseen yhteisöllisen oppimisen tuen lisäksi. Yhteiskäytössä olevia laitteita oli varattavina tietyn oppiaineryhmän kesken, koko yläkoulun kesken tai ala- ja yläkoulun kesken. Myös oppilaiden omia laitteita hyödynnettiin vaihtelevasti oppimisen tukena.
Suosituimpia tapoja hyödyntää laitteita olivat tiedonhaku ja esitelmien tekeminen. Henkilökohtaisten laitteiden osalta myös ajatuskartat ja sähköiset tehtävät olivat suosittuja. Tuloksista selvisi myös, että nuorten kokemukset jatkuvan informaation äärellä ja hektisyys arjessa näkyvät koulussa. Nuoret ovat alkaneet suosia tuttuja menetelmiä ja tapoja. Mielenkiintoista oli huomata, että mobiililaitteiden opetuskäyttö koulussa näyttäisi vähentävän oppilaiden omien älypuhelimien käytöstä johtuvaa häiriökäyttäytymistä.