Pedagoginen tiimi johtamisen välineenä päiväkodissa. Tapaustutkimus uuden toimintatavan kehittymisestä
Kamppuri, Eija (2015)
Kamppuri, Eija
2015
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506241830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506241830
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisiksi pedagogiset tiimit ovat varhaiskasvatuksen organisaation muutoksen yhteydessä muotoutuneet sekä millainen pedagoginen tiimi on johtamisen välineenä. Päiväkodeissa luodut hyvät käytännöt sekä toimintaa helpottavat ja estävät tekijät saadaan tämän tutkimuksen avulla esille.
Tutkimus on tapaustutkimus, jossa tutkittavana tapauksena on `pedagoginen tiimi´ -toiminnan aloittaminen erään kaupungin kunnallisissa päiväkodeissa. Tutkimuksessa käytetään sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusaineisto koostuu syksyllä 2013 tehdystä esitutkimuksesta ja keväällä 2014 hankitusta varsinaisesta tutkimusaineistosta. Varsinaisen tutkimusaineiston kyselyyn vastasi 46 päiväkodinjohtajaa ja teemahaastatteluun osallistui kolme päiväkodin johtajaa ja yksi varajohtaja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti ja osittain tilastollisia menetelmiä käyttäen.
Varhaiskasvatuksen johtaminen on viime vuosina ollut suuressa murroksessa. Yksikkökokojen kasvaminen ja varhaiskasvatuksen monimuotoistuminen sekä jaettu johtajuus ja pedagogiikan lisäämisen vaatimisen vaikutus ovat tuoneet oman haasteensa päiväkotien johtamiseen. `Pedagoginen tiimi´ -toiminnan aloittamisella tutkimukseen osallistuvassa kunnassa oli tarkoitus helpottaa päiväkotien johtamistyötä jaetun johtajuuden ajatuksella.
Päiväkodeissa on jo vuosia ollut toimintatapana tiimityö. Kasvattajatiimin muodostavat ne työntekijät, jotka työskentelevät samassa lapsiryhmässä, kun taas pedagogisen tiimin jäsenet ovat eri kasvattajatiimeistä. Kasvattajatiimissä on tutkimuskunnassa pääasiassa yksi lastentarhanopettaja ja kaksi lastenhoitajaa. Pedagogisen tiimin perustamisessa annettiin ohje perustaa moniammatillisia tiimejä. Tällöin tiimeissä on sekä lastenhoitajia että lastentarhanopettajia.
Tuloksista on nähtävillä, että päiväkoteihin perustettiin neljänlaisia pedagogisia tiimejä. Osassa tiimeistä oli vain lastentarhanopettajia jäseninä, joissakin tiimeissä oli yksi tai muutama lastenhoitaja ja sitten oli pedagogisia tiimejä, joissa lastentarhanopettajia ja lastenhoitajia oli yhtä monta. Neljäntenä oli vielä tiimejä, joissa oli lastenhoitajia enemmän kuin lastentarhanopettajia. Päiväkotien johtajat toivat vastauksissaan esille sen, että pedagoginen tiimi on vahva johtamisen väline. He kokivat tärkeäksi sen, että pedagoginen tiimi koostuu lastentarhanopettajista. Lastentarhanopettaja on kasvattajatiimin vetäjä ja kun opettajan saa mukaan kehittämistoimintaan, niin silloin on helpompi saada koko muu työyhteisö myös mukaan toiminnan kehittämiseen.
Pedagogisen tiimin toiminnan aloittamisessa oli joissakin päiväkodeissa pulmia. Suurimpia ongelmia aiheutti henkilökunnan vaihtuvuus ja ajankäytön suunnittelu. Kun pedagoginen tiimi oli saatu toimivaksi, niin sen todettiin lisäävän ja vahvistavan pedagogista keskustelua päiväkotiyksikössä. Pedagogisen tiimin avulla luotiin ja arvioitiin päiväkodin yhteisiä linjauksia ja toimintatapoja. Vastaajat korostivat pedagogisen tiimin lisänneen henkilökunnan osallisuutta ja vastuun jakamista sekä tietoisuutta myös taloudesta. Isona asiana johtajat toivat vastauksissaan esille työn ilon ylläpitämisen ja osaamisen jakamisen pedagogisen tiimin avulla.
Tutkimuksesta on hyötyä päiväkotien pedagogisten tiimien toiminnan suunnittelulle ja kehittämiselle. Tämän tutkimuksen avulla saadaan myös tietoa pedagogisesta johtamisesta päiväkotikontekstissa.
Tutkimus on tapaustutkimus, jossa tutkittavana tapauksena on `pedagoginen tiimi´ -toiminnan aloittaminen erään kaupungin kunnallisissa päiväkodeissa. Tutkimuksessa käytetään sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusaineisto koostuu syksyllä 2013 tehdystä esitutkimuksesta ja keväällä 2014 hankitusta varsinaisesta tutkimusaineistosta. Varsinaisen tutkimusaineiston kyselyyn vastasi 46 päiväkodinjohtajaa ja teemahaastatteluun osallistui kolme päiväkodin johtajaa ja yksi varajohtaja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti ja osittain tilastollisia menetelmiä käyttäen.
Varhaiskasvatuksen johtaminen on viime vuosina ollut suuressa murroksessa. Yksikkökokojen kasvaminen ja varhaiskasvatuksen monimuotoistuminen sekä jaettu johtajuus ja pedagogiikan lisäämisen vaatimisen vaikutus ovat tuoneet oman haasteensa päiväkotien johtamiseen. `Pedagoginen tiimi´ -toiminnan aloittamisella tutkimukseen osallistuvassa kunnassa oli tarkoitus helpottaa päiväkotien johtamistyötä jaetun johtajuuden ajatuksella.
Päiväkodeissa on jo vuosia ollut toimintatapana tiimityö. Kasvattajatiimin muodostavat ne työntekijät, jotka työskentelevät samassa lapsiryhmässä, kun taas pedagogisen tiimin jäsenet ovat eri kasvattajatiimeistä. Kasvattajatiimissä on tutkimuskunnassa pääasiassa yksi lastentarhanopettaja ja kaksi lastenhoitajaa. Pedagogisen tiimin perustamisessa annettiin ohje perustaa moniammatillisia tiimejä. Tällöin tiimeissä on sekä lastenhoitajia että lastentarhanopettajia.
Tuloksista on nähtävillä, että päiväkoteihin perustettiin neljänlaisia pedagogisia tiimejä. Osassa tiimeistä oli vain lastentarhanopettajia jäseninä, joissakin tiimeissä oli yksi tai muutama lastenhoitaja ja sitten oli pedagogisia tiimejä, joissa lastentarhanopettajia ja lastenhoitajia oli yhtä monta. Neljäntenä oli vielä tiimejä, joissa oli lastenhoitajia enemmän kuin lastentarhanopettajia. Päiväkotien johtajat toivat vastauksissaan esille sen, että pedagoginen tiimi on vahva johtamisen väline. He kokivat tärkeäksi sen, että pedagoginen tiimi koostuu lastentarhanopettajista. Lastentarhanopettaja on kasvattajatiimin vetäjä ja kun opettajan saa mukaan kehittämistoimintaan, niin silloin on helpompi saada koko muu työyhteisö myös mukaan toiminnan kehittämiseen.
Pedagogisen tiimin toiminnan aloittamisessa oli joissakin päiväkodeissa pulmia. Suurimpia ongelmia aiheutti henkilökunnan vaihtuvuus ja ajankäytön suunnittelu. Kun pedagoginen tiimi oli saatu toimivaksi, niin sen todettiin lisäävän ja vahvistavan pedagogista keskustelua päiväkotiyksikössä. Pedagogisen tiimin avulla luotiin ja arvioitiin päiväkodin yhteisiä linjauksia ja toimintatapoja. Vastaajat korostivat pedagogisen tiimin lisänneen henkilökunnan osallisuutta ja vastuun jakamista sekä tietoisuutta myös taloudesta. Isona asiana johtajat toivat vastauksissaan esille työn ilon ylläpitämisen ja osaamisen jakamisen pedagogisen tiimin avulla.
Tutkimuksesta on hyötyä päiväkotien pedagogisten tiimien toiminnan suunnittelulle ja kehittämiselle. Tämän tutkimuksen avulla saadaan myös tietoa pedagogisesta johtamisesta päiväkotikontekstissa.