Suomalaisten yritysten kansainvälistymisprosessin elementit
Vuorenpää, Henri (2015)
Vuorenpää, Henri
2015
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506241811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506241811
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tutkia millainen on kansainvälistymisen prosessi suomalaisissa yrityksissä. Tutkielma lähestymistapa on kvalitatiivinen. Aineisto tutkielmaan kerättiin seitsemän yrityksen päättävässä asemassa olevalta henkilöltä, teemahaastattelun avulla. Tutkielmassa edettiin tutkimuskysymysten kautta, joita olivat: 1) Miten yrityksen kansainvälistymisen prosessi etenee? ja 2) Millaisia ovat yrityksen kansainvälistymiseen vaikuttavat tekijät? Kysymyksiin etsittiin vastauksia niin teoreettisesta viitekehyksestä kuin empiirisestä aineistosta.
Kansainvälistymistä on tutkittu jo pitkään tiedemaailmassa. Kuitenkin tutkimukset ovat pääasiassa keskittyneet suuriin yrityksiin tai toisiin maihin, eikä suomalaiseen ympäristöön. Tutkimuksessa tutkitaankin kuinka tutkijoiden ja suomalaisten yrityspäättäjien käsitykset kansainvälistymisestä eroavat. Tutkimuksessa kansainvälistyminen nähdään enemmän organisaation järjestämisenä, resurssien hankkimisena ja prosessina. Yrityspäättäjät näkevät kansainvälistymisen enemmän asenteellisena, henkilöiden hengellisenä asiana.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pohjan muodostaa kansainvälistymisen U-malli, eli Uppsalan malli. U-malli on kansainvälistymisen dynaaminen prosessimalli, joka pitää sisällään kahdenlaisia elementtejä, tila ja muutos. Tämän lisäksi uudempia ja muista teorioista nousevia elementtejä tuodaan mukaan teoreettiseen viitekehykseen. Kansainvälistymisen esteet muodostavat suuria haasteita yrityksille ja ne täytyisikin ottaa kansainvälistymisessä huomioon. Sen lisäksi menestyäkseen kansainvälisesti yritys tarvitsee uniikin tuotteen tai palvelun.
Teoreettisen viitekehyksen ja empiirisen aineiston pohjalta tutkimuksessa luotiin suomalaisten yritysten kansainvälistymisen prosessimalli ja sen elementit. Malli ja yrityksen kansainvälistymisen alkaa mahdollisuudella. Ensimmäisenä yritys kohtaa kansainvälistyessään ulkoisia haasteita, kuten erilaiset lainsäädännöt. Näistä haasteista yritys pääsee eteenpäin yrityksen sisäisellä kokemuksella ja osaamisella. Luonnollisesti yritys kohtaa sisäisiä haasteita, kun osaamista tai kokemusta uupuu. Näitä voidaan hankkia koulutuksella, mutta viime kädessä haasteista selviää yrittäjämäisellä asenteella. Tässä vaiheessa yritys on päässyt sille oleellisiin verkostoihin sisään. Kuitenkin menestyäkseen se tarvitsee uniikin tuotteen tai palvelun. Kansainvälistymisen prosessi päätyy johonkin onnistumisen ja epäonnistumisen välimaastoon. Tämän jälkeen yrityksen täytyy mitata prosessia ja oppia siitä. Malli on dynaaminen, koska yritys palaa mittaamisen jälkeen uudelleen mahdollisuuksiin.
Kansainvälistymistä on tutkittu jo pitkään tiedemaailmassa. Kuitenkin tutkimukset ovat pääasiassa keskittyneet suuriin yrityksiin tai toisiin maihin, eikä suomalaiseen ympäristöön. Tutkimuksessa tutkitaankin kuinka tutkijoiden ja suomalaisten yrityspäättäjien käsitykset kansainvälistymisestä eroavat. Tutkimuksessa kansainvälistyminen nähdään enemmän organisaation järjestämisenä, resurssien hankkimisena ja prosessina. Yrityspäättäjät näkevät kansainvälistymisen enemmän asenteellisena, henkilöiden hengellisenä asiana.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pohjan muodostaa kansainvälistymisen U-malli, eli Uppsalan malli. U-malli on kansainvälistymisen dynaaminen prosessimalli, joka pitää sisällään kahdenlaisia elementtejä, tila ja muutos. Tämän lisäksi uudempia ja muista teorioista nousevia elementtejä tuodaan mukaan teoreettiseen viitekehykseen. Kansainvälistymisen esteet muodostavat suuria haasteita yrityksille ja ne täytyisikin ottaa kansainvälistymisessä huomioon. Sen lisäksi menestyäkseen kansainvälisesti yritys tarvitsee uniikin tuotteen tai palvelun.
Teoreettisen viitekehyksen ja empiirisen aineiston pohjalta tutkimuksessa luotiin suomalaisten yritysten kansainvälistymisen prosessimalli ja sen elementit. Malli ja yrityksen kansainvälistymisen alkaa mahdollisuudella. Ensimmäisenä yritys kohtaa kansainvälistyessään ulkoisia haasteita, kuten erilaiset lainsäädännöt. Näistä haasteista yritys pääsee eteenpäin yrityksen sisäisellä kokemuksella ja osaamisella. Luonnollisesti yritys kohtaa sisäisiä haasteita, kun osaamista tai kokemusta uupuu. Näitä voidaan hankkia koulutuksella, mutta viime kädessä haasteista selviää yrittäjämäisellä asenteella. Tässä vaiheessa yritys on päässyt sille oleellisiin verkostoihin sisään. Kuitenkin menestyäkseen se tarvitsee uniikin tuotteen tai palvelun. Kansainvälistymisen prosessi päätyy johonkin onnistumisen ja epäonnistumisen välimaastoon. Tämän jälkeen yrityksen täytyy mitata prosessia ja oppia siitä. Malli on dynaaminen, koska yritys palaa mittaamisen jälkeen uudelleen mahdollisuuksiin.