Strategizing the Digitalization of Learning and Teaching – A Resource-based view on the digitalization of learning and teaching in a Finnish Higher Education Institution
Haukijärvi, Ilkka (2015)
Haukijärvi, Ilkka
2015
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506241808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506241808
Kuvaus
THIS IS THE LIMITED VERSION OF THE LICENTIATE THESIS. THE COMPLETE VERSION CAN BE SEEN AS PRINTED IN TAMPERE UNIVERSITY LIBRARY
Tiivistelmä
Digitalisaatio on suuri mahdollisuus mutta myös haaste korkeakoulusektorille. Lukuisat ulkoiset motivaatiotekijät ajavat korkeakouluja kehittämään toimintakyvykkyyttään ja laatuaan. Korkeakoulutuksen kansainvälistyminen ja demokratisoituminen on yksi näistä uhista – ja mahdollisuuksista – joka pitää huomioida, kun suunnitellaan korkeakouluorganisaation kehittämistä. Organisaatiot, joilla on parhaat resurssit ja kyvykkyydet hyödyntää muutostrendien mahdollisuudet ja haasteet, turvaavat itselleen parhaan kilpailukyvyn pitkällä aikajänteellä.
Tämä intensiivinen laadullinen tapaustutkimus keskittyi yhden suuren ammattikorkeakoulun digioppimiseen ja -opetukseen vaikuttavien ja kytkeytyvien prosessien, resurssien ja kyvykkyyksien evaluointiin. Digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntäminen oli tunnistettu organisaatiossa kriittisen tärkeäksi kehittämisalueeksi. Lähtötilanne kehittämiselle oli haasteellinen, sillä digioppimisen ja -opetuksen näkökulmasta kohdeorganisaatio ei ole korkeakoulusektorin vahvimpien joukossa, huolimatta siitä, että se on yksi Suomen vetovoimaisimmista ja suurimmista ammattikorkeakouluista. Tutkimus koostui viidestä päävaiheesta ja aineistoa kerättiin lukuisin tapaustutkimukseen soveltuvin menetelmin: esimerkiksi ryhmä- ja yksilöhaastatteluin, työpajoissa, havainnoimalla, organisaation asiakirjoista ja kenttämuistiinpanoja tekemällä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida kohdeorganisaatiota holistisesti, osallistaen tutkimusprosessiin ja sen eri vaiheisiin useita eri alueiden edustajia kohdeorganisaatiosta. Tutkimuksen ja sen eri vaiheiden vaikutuksesta organisatorinen ymmärrys ja tietoisuus prosessien, resurssien ja kyvykkyyksien nykytilasta ja tavoitetilasta kehittyi. Jotta tavoitetilaan voidaan päästä, tarvitaan runsaasti kehittämistä.
Evaluoinnin pohjalta, ja eri vaiheiden tulosten yhdistelmänä, tutkimuksen lopputuotoksena on käsitteellinen kehys, jonka tarkoituksena on tukea johtajien ja kehittäjien työtä organisaation strategisessa ja kokonaisvaltaisessa digioppimisen ja -opetuksen kehittämisessä. ”The Management´s Framework for Strategizing Digitalization of Learning and Teaching’ sisältää kriittisiä prosesseja, kyvykkyyksiä ja resursseja, joilla on suora kytkentä organisaation digioppimisen ja -opetuksen strategiseen kehittämiseen. Kehyksen lisäksi ja sitä täydentämään määriteltiin strateginen opetusteknologiakyvykkyyden vaatimusten joukko, joka auttaa jäsentämään ne kriittiset kyvykkyydet, joita opetusteknologian strategialähtöinen kehittäminen edellyttää organisaatiolta.
Tämä intensiivinen laadullinen tapaustutkimus keskittyi yhden suuren ammattikorkeakoulun digioppimiseen ja -opetukseen vaikuttavien ja kytkeytyvien prosessien, resurssien ja kyvykkyyksien evaluointiin. Digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntäminen oli tunnistettu organisaatiossa kriittisen tärkeäksi kehittämisalueeksi. Lähtötilanne kehittämiselle oli haasteellinen, sillä digioppimisen ja -opetuksen näkökulmasta kohdeorganisaatio ei ole korkeakoulusektorin vahvimpien joukossa, huolimatta siitä, että se on yksi Suomen vetovoimaisimmista ja suurimmista ammattikorkeakouluista. Tutkimus koostui viidestä päävaiheesta ja aineistoa kerättiin lukuisin tapaustutkimukseen soveltuvin menetelmin: esimerkiksi ryhmä- ja yksilöhaastatteluin, työpajoissa, havainnoimalla, organisaation asiakirjoista ja kenttämuistiinpanoja tekemällä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida kohdeorganisaatiota holistisesti, osallistaen tutkimusprosessiin ja sen eri vaiheisiin useita eri alueiden edustajia kohdeorganisaatiosta. Tutkimuksen ja sen eri vaiheiden vaikutuksesta organisatorinen ymmärrys ja tietoisuus prosessien, resurssien ja kyvykkyyksien nykytilasta ja tavoitetilasta kehittyi. Jotta tavoitetilaan voidaan päästä, tarvitaan runsaasti kehittämistä.
Evaluoinnin pohjalta, ja eri vaiheiden tulosten yhdistelmänä, tutkimuksen lopputuotoksena on käsitteellinen kehys, jonka tarkoituksena on tukea johtajien ja kehittäjien työtä organisaation strategisessa ja kokonaisvaltaisessa digioppimisen ja -opetuksen kehittämisessä. ”The Management´s Framework for Strategizing Digitalization of Learning and Teaching’ sisältää kriittisiä prosesseja, kyvykkyyksiä ja resursseja, joilla on suora kytkentä organisaation digioppimisen ja -opetuksen strategiseen kehittämiseen. Kehyksen lisäksi ja sitä täydentämään määriteltiin strateginen opetusteknologiakyvykkyyden vaatimusten joukko, joka auttaa jäsentämään ne kriittiset kyvykkyydet, joita opetusteknologian strategialähtöinen kehittäminen edellyttää organisaatiolta.