"Positiivisen muutoksen mahdollisuus" : koulutusorganisaation lähiesimiesten näkemyksiä organisaation muutosvaiheesta
Ruoholinna-Jakonen, Tarja (2015)
Ruoholinna-Jakonen, Tarja
2015
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506231804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506231804
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia erään ammatillisen koulutuksen lähiesimiesten näkemyksiä organisaation muutosvaiheesta. Muutoksen ja johtamisen ilmiötä tutkittiin oppivan organisaation mallin viitoittamana. Tämä tutkimus fokusoituu lähinnä muutoksen johtamisen kautta, joka sisältää lähiesimiesten näkemyksiä tuoreesta organisaatiomuutoksesta. Tutkimuksen taustana ja lähtökohtana ovat johtamisen ja organisaation kehittäminen sekä toiminnan kehittämisen mahdollisuudet.
Tutkimukseen osallistujat olivat ammatillisen koulutuksen lähiesimiehiä. Tutki-mus prosessina kesti 2006 - 2012. Tutkimukseen osallistuneet lähiesimiehet haastateltiin 2010 syyslukukaudella. Laajan tutkimusaineiston tuotti viisi haastateltua lähiesimiestä. Lähiesimiesten näkemyksiä tutkittiin kvalitatiivisesti, laadullisesti sekä tutkimuksen analyysivaiheessa käytettiin sisällön analyysiä. Haastattelujen teema-alueet ja kysymykset oli rakennettu oppivan organisaation mallin kautta.
Analysointi perustui haastatteluista nousseiden näkemysten tarkasteluun. Nä-kemykset toimivat toiminnan kehittämisen välineenä. Lähiesimiesten näkemyk-siä on kuvattu tutkimustuloksia kuvaavassa kappaleessa. Teema-alueista konstruoitiin lähiesimiesten näkemyksiä synteesiksi oppivan organisaation mallia mukaillen.
Tulosten mukaan lähiesimiestyö tuoreessa organisaatiomuutoksessa näyttäytyi lähinnä positiivisessa mielessä. Lähiesimiehillä oli vahva usko organisaatiomuutoksen onnistumiseen, työkulttuurin, työilmapiirin, laadun, tuottavuuden ja prosessien kehittämiseen, oppimisen edistämiseen sekä koko organisaation kehittämistoiminnan onnistumiseen.
SUMMARY: ”The possibility of positive change” : visions of immediate supervisors in educational organization from the perspective of an organization which learns from a change
Tutkimukseen osallistujat olivat ammatillisen koulutuksen lähiesimiehiä. Tutki-mus prosessina kesti 2006 - 2012. Tutkimukseen osallistuneet lähiesimiehet haastateltiin 2010 syyslukukaudella. Laajan tutkimusaineiston tuotti viisi haastateltua lähiesimiestä. Lähiesimiesten näkemyksiä tutkittiin kvalitatiivisesti, laadullisesti sekä tutkimuksen analyysivaiheessa käytettiin sisällön analyysiä. Haastattelujen teema-alueet ja kysymykset oli rakennettu oppivan organisaation mallin kautta.
Analysointi perustui haastatteluista nousseiden näkemysten tarkasteluun. Nä-kemykset toimivat toiminnan kehittämisen välineenä. Lähiesimiesten näkemyk-siä on kuvattu tutkimustuloksia kuvaavassa kappaleessa. Teema-alueista konstruoitiin lähiesimiesten näkemyksiä synteesiksi oppivan organisaation mallia mukaillen.
Tulosten mukaan lähiesimiestyö tuoreessa organisaatiomuutoksessa näyttäytyi lähinnä positiivisessa mielessä. Lähiesimiehillä oli vahva usko organisaatiomuutoksen onnistumiseen, työkulttuurin, työilmapiirin, laadun, tuottavuuden ja prosessien kehittämiseen, oppimisen edistämiseen sekä koko organisaation kehittämistoiminnan onnistumiseen.
SUMMARY: ”The possibility of positive change” : visions of immediate supervisors in educational organization from the perspective of an organization which learns from a change