"Sukupuolestaan johtuen..." - sukupuolen representaatiot Helsingin Sanomien rock- ja pop-arvioissa
Himanen, Jari (2015)
Himanen, Jari
2015
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506171758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506171758
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani selvitän, kuinka sukupuolta representoidaan Helsingin Sanomien rock- ja pop-arvioissa. Tutkimukseni aineistona ovat vuonna 2014 Helsingin Sanomien kulttuuriosastolla julkaistut arviot, joiden on osoitettu käsittelevän joko rockia tai poppia. Tutkimuksessani olen ottanut toimittajan tai toimituksen antamat musiikkigenrejen määrittelyt sellaisinaan. Aineistoni koostuu 126 arviosta, joista 87 käsittelee rock-musiikkia ja 39 vastaavasti poppia. Lähtökohtana tutkimuksellani ovat aiemmat tutkimukset, jotka ovat rock-lehtien osalta osoittaneet musiikki- ja erityisesti rock-journalismin käsittelevän miehiä ja naisia toisistaan poikkeavalla tavalla. Rockia määritellään ideologisesti ja sen maailmaa pidetään miehisenä.
Olen lähestynyt aineistoani sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti, mutta pääpaino on selkeästi jälkimmäisellä. Määrällisen tutkimukseni tarkoitus oli tarkastella sitä, onko Helsingin Sanomien kulttuurisivujen rock- ja pop-journalismi miesten dominoima alue. Tämä osoittautui tilastollisesti mitattuna paikkansa pitäväksi.
Laadullisia tutkimuskysymyksiä oli kaksi ja näiden suhteen hyödynsin analyysissani kriittistä diskurssianalyysia. Ensin selvitin, millaisin tavoin sukupuoli tuodaan esille. Huomioni oli, että miehen sukupuoli ilmeni neutraaleissa tai myönteisissä yhteyksissä, mutta naisen sukupuolta merkittiin kielteisemmin. Kolmanneksi halusin vielä tarkastella sukupuolen representoimista rock-diskurssin ideaaleissa, mutta en kahlinnut itseäni tiukasti näihin raameihin. Sen vuoksi aineistosta nousi vielä lisäksi kaksi muuta teemaa: artistien esittäminen iän ja henkilösuhteiden kautta. Myös näissä konteksteissa miestä ja naista representoitiin eri tavalla.
Tutkielmani johtopäätös on, että myös Helsingin Sanomissa rock-diskurssi on mieskeskeinen. Mies on määrällisesti dominoivassa asemassa ja lisäksi häntä representoidaan myönteisemmässä valossa kuin naista. Naisen sukupuoli rakentuu enemmän tai vähemmän marginalisoituna ja trivialisoituna.
Olen lähestynyt aineistoani sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti, mutta pääpaino on selkeästi jälkimmäisellä. Määrällisen tutkimukseni tarkoitus oli tarkastella sitä, onko Helsingin Sanomien kulttuurisivujen rock- ja pop-journalismi miesten dominoima alue. Tämä osoittautui tilastollisesti mitattuna paikkansa pitäväksi.
Laadullisia tutkimuskysymyksiä oli kaksi ja näiden suhteen hyödynsin analyysissani kriittistä diskurssianalyysia. Ensin selvitin, millaisin tavoin sukupuoli tuodaan esille. Huomioni oli, että miehen sukupuoli ilmeni neutraaleissa tai myönteisissä yhteyksissä, mutta naisen sukupuolta merkittiin kielteisemmin. Kolmanneksi halusin vielä tarkastella sukupuolen representoimista rock-diskurssin ideaaleissa, mutta en kahlinnut itseäni tiukasti näihin raameihin. Sen vuoksi aineistosta nousi vielä lisäksi kaksi muuta teemaa: artistien esittäminen iän ja henkilösuhteiden kautta. Myös näissä konteksteissa miestä ja naista representoitiin eri tavalla.
Tutkielmani johtopäätös on, että myös Helsingin Sanomissa rock-diskurssi on mieskeskeinen. Mies on määrällisesti dominoivassa asemassa ja lisäksi häntä representoidaan myönteisemmässä valossa kuin naista. Naisen sukupuoli rakentuu enemmän tai vähemmän marginalisoituna ja trivialisoituna.