Älypuhelimen opetuskäyttö alakoulussa - kohti tulevaisuuden taitoja
Lehto, Saara (2015)
Lehto, Saara
2015
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506171750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506171750
Tiivistelmä
Tietotekniikka on tullut pysyväksi osaksi lasten elämää ja koulumaailmaa. Oppilaiden elämään kuuluvat kiinteästi etenkin heidän mukanaan kulkevat älypuhelimet. Yhteiskunnan teknologinen kehitys ja toisaalta oppimiskäsityksen muutos näkyvät koulussa ja vaativat koulun reagointia. Uusia oppimisen välineitä ja menetelmiä on otettava käyttöön.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää älypuhelimen opetuskäytön mahdollisuuksia alakoulussa. Tutkimuksessa kartoitettiin älypuhelimen hyödyntämisen eri tapoja ja opettajien kokemuksia älypuhelimen opetuskäytöstä. Kiinnostuksen kohteena olivat älypuhelimen opetuskäytöllä saavutettavat hyödyt ja siihen liittyvät haasteet. Tutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimuksen aineisto on kerätty keväällä 2014 sähköisen kyselyn avulla. Avoimeen kyselyyn vastasi 22 älypuhelinta opetuskäytössä hyödyntänyttä opettajaa. Vastaajat työskentelivät alakouluissa eri puolilla Suomea.
Tutkimuksen mukaan älypuhelinta voidaan hyödyntää opetuksessa monella tapaa. Tiedonhaku ja kuvaaminen ovat helppoja toteuttaa älypuhelimen avulla. Älypuhelinta voidaan käyttää oppimiseen esimerkiksi pelien tai erilaisten kyselyiden avulla. Opettajat kokivat älypuhelimen eduksi sen vaivattomuuden ja helppokäyttöisyyden. Opettajien kokemuksen mukaan älypuhelimien hyödyntäminen innosti oppilaita ja nosti oppimismotivaatiota. Älypuhelimen opetuskäytön haasteita olivat työrauhahäiriöt ja oppilaiden puutteelliset tietotekniset taidot.
Osa opettajista hyödynsi oppilaiden älypuhelimia opetuksessa siksi, että koululla ei ollut tarjota tarpeeksi laitteita oppimisen tarpeisiin. Opettajat toivoivat, että koululla olisi enemmän laitteita, koska he näkivät oppilaiden laitteiden hyödyntämisessä riskinä eriarvoistumisen. Osa opettajista oli omaksunut uuden oppimisen periaatteita ja näki älypuhelimien hyödyntämisen olevan tulevaisuutta. Heidän mielestään oppilaiden laitteiden erilaisuus on henkilökohtaiseen oppimisympäristöön luontaisesti kuuluva asia.
Opettajien kokemuksen mukaan muut opettajat ja oppilaiden vanhemmat suhtautuivat älypuhelimien hyödyntämiseen vaihtelevasti. Osa opettajista sai älypuhelimien hyödyntämiseen tukea kollegoilta. Osa taas joutui perustelemaan älypuhelimien opetuskäyttöä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää älypuhelimen opetuskäytön mahdollisuuksia alakoulussa. Tutkimuksessa kartoitettiin älypuhelimen hyödyntämisen eri tapoja ja opettajien kokemuksia älypuhelimen opetuskäytöstä. Kiinnostuksen kohteena olivat älypuhelimen opetuskäytöllä saavutettavat hyödyt ja siihen liittyvät haasteet. Tutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimuksen aineisto on kerätty keväällä 2014 sähköisen kyselyn avulla. Avoimeen kyselyyn vastasi 22 älypuhelinta opetuskäytössä hyödyntänyttä opettajaa. Vastaajat työskentelivät alakouluissa eri puolilla Suomea.
Tutkimuksen mukaan älypuhelinta voidaan hyödyntää opetuksessa monella tapaa. Tiedonhaku ja kuvaaminen ovat helppoja toteuttaa älypuhelimen avulla. Älypuhelinta voidaan käyttää oppimiseen esimerkiksi pelien tai erilaisten kyselyiden avulla. Opettajat kokivat älypuhelimen eduksi sen vaivattomuuden ja helppokäyttöisyyden. Opettajien kokemuksen mukaan älypuhelimien hyödyntäminen innosti oppilaita ja nosti oppimismotivaatiota. Älypuhelimen opetuskäytön haasteita olivat työrauhahäiriöt ja oppilaiden puutteelliset tietotekniset taidot.
Osa opettajista hyödynsi oppilaiden älypuhelimia opetuksessa siksi, että koululla ei ollut tarjota tarpeeksi laitteita oppimisen tarpeisiin. Opettajat toivoivat, että koululla olisi enemmän laitteita, koska he näkivät oppilaiden laitteiden hyödyntämisessä riskinä eriarvoistumisen. Osa opettajista oli omaksunut uuden oppimisen periaatteita ja näki älypuhelimien hyödyntämisen olevan tulevaisuutta. Heidän mielestään oppilaiden laitteiden erilaisuus on henkilökohtaiseen oppimisympäristöön luontaisesti kuuluva asia.
Opettajien kokemuksen mukaan muut opettajat ja oppilaiden vanhemmat suhtautuivat älypuhelimien hyödyntämiseen vaihtelevasti. Osa opettajista sai älypuhelimien hyödyntämiseen tukea kollegoilta. Osa taas joutui perustelemaan älypuhelimien opetuskäyttöä.