Pään liikkeellä ja kasvonilmeillä tapahtuvan ohjauksen vaikutus pelikokemukseen
Leppälampi, Anu (2015)
Leppälampi, Anu
2015
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506161732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506161732
Tiivistelmä
Video- ja tietokonepelit ovat kehittyneet huimasti viimeisten muutaman vuosikymmenen aikana. Olemme tottuneet ohjaamaan pelejä perinteisillä menetelmillä, kuten joystickilla, näppäimistöllä, hiirellä tai erilaisilla ohjaimilla, joissa on painikkeita. Viime vuosina on kuitenkin alettu hyödyntää pelien ohjaustekniikkana enemmän konenäköä, joka mahdollistaa pelaajan oman vartalon ja kasvojen käyttämisen peliohjaimena.
Tässä tutkimuksessa vertailtiin perinteisen joystickin ja konenäön eroavaisuuksia ohjausmenetelmänä pelaajan näkökulmasta. Halusimme selvittää, miten pelistä suoriudutaan näillä kahdella eri ohjausmenetelmällä ja kuinka ohjausmenetelmä vaikuttaa osallistujien pelikokemukseen.
Tutkimusta varten kehitettiin Take Drunkard Home – niminen tietokonepeli, jonka tarkoituksena oli kuljettaa humalainen pelihahmo pelikenttien lävitse mahdollisimman nopeasti ja hyvillä pisteillä. Tutkimukseen osallistui 20 henkilöä, jotka saivat ohjata peliä sekä joystickilla että konenäöllä. Kummankin ohjaustavan jälkeen heitä pyydettiin vastaamaan muutamaan kyselylomakkeeseen, joissa kysyttiin arvioita ohjaustavasta sekä omasta tunne- ja pelikokemuksesta. Lisäksi testitilanteen lopuksi heille annettiin käyttöön vapaa sana, jolloin he saivat kommentoida peliä ja pelikokemustaan molemmilla ohjaustavoilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vaikka osallistujat pitivät joystickilla ohjaamista helpompana ja paremmin toimivana, he kuitenkin kokivat konenäöllä ohjaamisen muun muassa mielenkiintoisemmaksi ja hauskemmaksi. Osallistujat myös uskoivat suoriutuvansa pelistä paremmin, jos saisivat harjoitella enemmän. Tutkimuksen tulokset antoivat lupaavaa suuntaviittaa konenäön tulevaisuudelle peliohjaimena ja uskomme sen parantavan pelaajien pelikokemusta varsinkin tekniikan kehittyessä entistä paremmaksi tulevaisuudessa.
Tässä tutkimuksessa vertailtiin perinteisen joystickin ja konenäön eroavaisuuksia ohjausmenetelmänä pelaajan näkökulmasta. Halusimme selvittää, miten pelistä suoriudutaan näillä kahdella eri ohjausmenetelmällä ja kuinka ohjausmenetelmä vaikuttaa osallistujien pelikokemukseen.
Tutkimusta varten kehitettiin Take Drunkard Home – niminen tietokonepeli, jonka tarkoituksena oli kuljettaa humalainen pelihahmo pelikenttien lävitse mahdollisimman nopeasti ja hyvillä pisteillä. Tutkimukseen osallistui 20 henkilöä, jotka saivat ohjata peliä sekä joystickilla että konenäöllä. Kummankin ohjaustavan jälkeen heitä pyydettiin vastaamaan muutamaan kyselylomakkeeseen, joissa kysyttiin arvioita ohjaustavasta sekä omasta tunne- ja pelikokemuksesta. Lisäksi testitilanteen lopuksi heille annettiin käyttöön vapaa sana, jolloin he saivat kommentoida peliä ja pelikokemustaan molemmilla ohjaustavoilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vaikka osallistujat pitivät joystickilla ohjaamista helpompana ja paremmin toimivana, he kuitenkin kokivat konenäöllä ohjaamisen muun muassa mielenkiintoisemmaksi ja hauskemmaksi. Osallistujat myös uskoivat suoriutuvansa pelistä paremmin, jos saisivat harjoitella enemmän. Tutkimuksen tulokset antoivat lupaavaa suuntaviittaa konenäön tulevaisuudelle peliohjaimena ja uskomme sen parantavan pelaajien pelikokemusta varsinkin tekniikan kehittyessä entistä paremmaksi tulevaisuudessa.