Uutismedia verkossa 2015. Reuters Institute Digital News Report - Suomen maaraportti
Reunanen, Esa (2015)
Reunanen, Esa
Tampereen yliopisto
2015
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9858-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9858-9
Tiivistelmä
Raporttiin on koostettu Reuters-instituutin kansainvälisen Digital News Report 2015 -kyselytutkimuksen keskeisiä tuloksia Suomen näkökulmasta. Raportti sisältää tietoa eri medioiden käytöstä uutislähteenä, verkkouutisten seuraamiseen käytetyistä laitteista, uutisten käyttötarkoituksista ja -tilanteista, väylistä verkkouutisiin, uutisten jakamisesta ja niistä keskustelusta, uutisvideoiden käytöstä sekä verkkouutisista maksamisesta.
Suomelle erityinen piirre on perinteisten mediayritysten vahva asema myös verkossa. Molemmat iltapäivälehdet tavoittavat verkossa viikoittain puolet aikuisväestöstä, Yleisradion uutiset noin 40 prosenttia ja Helsingin Sanomat vajaat 30 prosenttia. Suomalaiset luottavat tuttuihin kotimaisiin uutisbrändeihin. Alun perin verkkoon perustettujen mediayritysten tavoittavuus on Suomessa useimpia muita maita pienempi. Kotimaisten mediatalojen hyvää verkkotavoittavuutta selittää osaltaan se, että ne ovat tarjonneet sisältöjään pääosin maksutta. Verkkouutisista kertoi vuoden aikana maksaneensa 14 prosenttia suomalaisvastaajista. Niistä, jotka eivät vielä maksa, noin 8 prosenttia arveli voivansa maksaa verkkouutisista tulevaisuudessa.
Kansainvälinen tutkimus tehtiin 2015 neljännen kerran, ja Suomi osallistui siihen nyt toista kertaa. Muut kyselyyn osallistuneet maat olivat Iso-Britannia, Saksa, Espanja, Italia, Ranska, Tanska, Yhdysvallat, urbaani Brasilia, Japani, Irlanti ja Australia. Suomen maaraportti tehtiin Tampereen yliopiston Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskuksessa (COMET) ja sen rahoitti Viestintäalan tutkimussäätiö.
Suomelle erityinen piirre on perinteisten mediayritysten vahva asema myös verkossa. Molemmat iltapäivälehdet tavoittavat verkossa viikoittain puolet aikuisväestöstä, Yleisradion uutiset noin 40 prosenttia ja Helsingin Sanomat vajaat 30 prosenttia. Suomalaiset luottavat tuttuihin kotimaisiin uutisbrändeihin. Alun perin verkkoon perustettujen mediayritysten tavoittavuus on Suomessa useimpia muita maita pienempi. Kotimaisten mediatalojen hyvää verkkotavoittavuutta selittää osaltaan se, että ne ovat tarjonneet sisältöjään pääosin maksutta. Verkkouutisista kertoi vuoden aikana maksaneensa 14 prosenttia suomalaisvastaajista. Niistä, jotka eivät vielä maksa, noin 8 prosenttia arveli voivansa maksaa verkkouutisista tulevaisuudessa.
Kansainvälinen tutkimus tehtiin 2015 neljännen kerran, ja Suomi osallistui siihen nyt toista kertaa. Muut kyselyyn osallistuneet maat olivat Iso-Britannia, Saksa, Espanja, Italia, Ranska, Tanska, Yhdysvallat, urbaani Brasilia, Japani, Irlanti ja Australia. Suomen maaraportti tehtiin Tampereen yliopiston Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskuksessa (COMET) ja sen rahoitti Viestintäalan tutkimussäätiö.