Virtuaalityö ja sen johtaminen kansainvälisessä start-up yrityksessä
Nyyssönen, Teemu (2015)
Nyyssönen, Teemu
2015
Yrityksen johtaminen - Management and Organization
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506151719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506151719
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa kuvataan ja analysoidaan virtuaalityötä ja sen johtamisen erityispiirteitä. Virtuaalisen työyhteisön jäsenet työskentelevät fyysisesti eri paikoissa, eri aikavyöhykkeillä ja viestivät toisilleen informaatio- ja viestintäteknologioiden avulla. Tutkimuksen erityinen painopiste on virtuaalisen työyhteisön johtamisviestinnässä. Tutkimuksessa kuvataan virtuaalityön ja sen johtamisen keskeisimpiä haasteita ja mahdollisuuksia kansainvälisen start-up yrityksen kontekstissa.
Tutkimus toteutettiin tutkimalla ensin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, jonka jälkeen kerättiin empiria. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka tutkimusaineisto on kerätty akateemisista julkaisuista ja kuuden johtajan haastatteluista. Tutkimukseen haastateltiin kuutta yhdysvaltalaisen start-up yrityksen, Four Sigma Foodsin, esimiesasemassa ollutta henkilöä puolistrukturoitua teemahaastattelua hyödyntäen.
Tutkimusaineiston pohjalta voidaan päätellä, että monista virtuaalisen työympäristön haasteista huolimatta virtuaalisesta työskentelystä voi olla hyötyä kansainvälistymiseen. Virtuaalityö ei eroa liiketoiminnallisesti perinteisestä työskentelystä, mutta se eroaa siinä, kuinka organisaation sisäiset haasteet korostuvat. Tästä johtuen työntekijöiltä ja esimiehiltä vaaditaan uusia ja erilaisia taitoja. Virtuaalisessa työympäristössä työskentely ja sen toimiva johtaminen voivat olla yksi ratkaisu kansainvälisen kilpailun asettamiin haasteisiin. Kansainvälistä kasvua tavoittelevan organisaation on kuitenkin huomioitava, että virtuaalityö ei sovi jokaiselle. Onnistunut virtuaalityö edellyttää työyhteisön kyvykkyyttä vastata virtuaalisen työskentelyn asettamiin haasteisiin. Virtuaalityön merkittävät haasteet ja samalla mahdollisuudet liittyvät työyhteisön sisäiseen luottamukseen, viestinnän selkeyteen ja yhteenkuuluvuuden tunteeseen.
Tutkimus toteutettiin tutkimalla ensin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, jonka jälkeen kerättiin empiria. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka tutkimusaineisto on kerätty akateemisista julkaisuista ja kuuden johtajan haastatteluista. Tutkimukseen haastateltiin kuutta yhdysvaltalaisen start-up yrityksen, Four Sigma Foodsin, esimiesasemassa ollutta henkilöä puolistrukturoitua teemahaastattelua hyödyntäen.
Tutkimusaineiston pohjalta voidaan päätellä, että monista virtuaalisen työympäristön haasteista huolimatta virtuaalisesta työskentelystä voi olla hyötyä kansainvälistymiseen. Virtuaalityö ei eroa liiketoiminnallisesti perinteisestä työskentelystä, mutta se eroaa siinä, kuinka organisaation sisäiset haasteet korostuvat. Tästä johtuen työntekijöiltä ja esimiehiltä vaaditaan uusia ja erilaisia taitoja. Virtuaalisessa työympäristössä työskentely ja sen toimiva johtaminen voivat olla yksi ratkaisu kansainvälisen kilpailun asettamiin haasteisiin. Kansainvälistä kasvua tavoittelevan organisaation on kuitenkin huomioitava, että virtuaalityö ei sovi jokaiselle. Onnistunut virtuaalityö edellyttää työyhteisön kyvykkyyttä vastata virtuaalisen työskentelyn asettamiin haasteisiin. Virtuaalityön merkittävät haasteet ja samalla mahdollisuudet liittyvät työyhteisön sisäiseen luottamukseen, viestinnän selkeyteen ja yhteenkuuluvuuden tunteeseen.